Sambon tar inte hand om hunden...

Läser att vissa av er har samma erfarenhet och att er sambo då varit sjuk. Han har en historia av depression och har varit sjukskriven från och till i många år även före vi träffades. Nu jobbar han heltid och säger att han mår bra men frågan är om han kanske ljuger då... Han har innan haft alkoholproblem som hans exfru lämnade honom för men har varit nykter sen vi träffades för 10 år sedan och jag har inga belägg för att det inte skulle vara sant.

Jag förstår att vissa av er gärna vill peka finger på mig som medskyldig och till viss del kan jag förstå det men samtidigt är det inte jag som äger hunden och jag kan inte avliva eller sälja den hur som helst. Jag har fört den här diskussionen med honom i flera månader enda sedan jag märkte att han tappade orken med hunden. Jag gör vad jag kan med min skada med hdet är ändå han som bestämmer över hunden. Hade det varit upp till mig hade hunden varit härifrån för länge sedan.
 
Läser att vissa av er har samma erfarenhet och att er sambo då varit sjuk. Han har en historia av depression och har varit sjukskriven från och till i många år även före vi träffades. Nu jobbar han heltid och säger att han mår bra men frågan är om han kanske ljuger då... Han har innan haft alkoholproblem som hans exfru lämnade honom för men har varit nykter sen vi träffades för 10 år sedan och jag har inga belägg för att det inte skulle vara sant.

Jag förstår att vissa av er gärna vill peka finger på mig som medskyldig och till viss del kan jag förstå det men samtidigt är det inte jag som äger hunden och jag kan inte avliva eller sälja den hur som helst. Jag har fört den här diskussionen med honom i flera månader enda sedan jag märkte att han tappade orken med hunden. Jag gör vad jag kan med min skada med hdet är ändå han som bestämmer över hunden. Hade det varit upp till mig hade hunden varit härifrån för länge sedan.

Ta upp det med honom - varje dag.
Har hunden varit utanför trädgården idag?
Har du rensat i hundgården idag?
Har du fyllt på vatten i hundgården idag?

Var svinjobbig om det krävs, för dagbok över hur lite han aktiverar hunden.
"Denna veckan har hunden fått två promenader. Tycker du själv att det är ett drägligt liv för en högenergisk jakthund?"
Han verkar ju själv inte förstå att det han gör (eller inte gör..) inte är ett drägligt liv för en hund.
 
Jättekonstigt att skuldbelägga TS när det är hennes sambo som valt att skaffa hund.

Eftersom hunden inte mår bra och TS är medveten om detta men inte själv gör något för att förbättra den dagliga miljön för hunden så anser jag att TS är delaktig i vanvården genom att tillåta den.

Hon vet att vattenskålen ligger upp och ned i en hög med löv i hundgården och att den bara får vatten på kvällen, men gör inget åt det?
Ja, jag tycker hon har ansvar i det också.
 
Läser att vissa av er har samma erfarenhet och att er sambo då varit sjuk. Han har en historia av depression och har varit sjukskriven från och till i många år även före vi träffades. Nu jobbar han heltid och säger att han mår bra men frågan är om han kanske ljuger då... Han har innan haft alkoholproblem som hans exfru lämnade honom för men har varit nykter sen vi träffades för 10 år sedan och jag har inga belägg för att det inte skulle vara sant.

Jag förstår att vissa av er gärna vill peka finger på mig som medskyldig och till viss del kan jag förstå det men samtidigt är det inte jag som äger hunden och jag kan inte avliva eller sälja den hur som helst. Jag har fört den här diskussionen med honom i flera månader enda sedan jag märkte att han tappade orken med hunden. Jag gör vad jag kan med min skada med hdet är ändå han som bestämmer över hunden. Hade det varit upp till mig hade hunden varit härifrån för länge sedan.
Jag tycker inte att du har ansvar i det här. Tvärtom nästan - så länge du försöker göra något för hunden kan ju din sambo slippa.

Jag hade nog kontaktat uppfödaren och skvallrat.
 
Eftersom hunden inte mår bra och TS är medveten om detta men inte själv gör något för att förbättra den dagliga miljön för hunden så anser jag att TS är delaktig i vanvården genom att tillåta den.

Hon vet att vattenskålen ligger upp och ned i en hög med löv i hundgården och att den bara får vatten på kvällen, men gör inget åt det?
Ja, jag tycker hon har ansvar i det också.

Men TS vet noll om hundar - hur ska hon veta att de ska ha tillgång till vatten dygnet runt? Att hunden eventuellt skulle törsta ihjäl är ju knappast det största problemet i denna situation.
 
De
Kontakta uppfödaren idag och säg att ni vill lämna tillbaks hunden. Då kan uppfödare sköta omplaceringen.

Det låter dom en jättefin hund som kommer att göra någon annan väldigt lycklig.
Precis! Och OM man kan få uppfödaren att själv ta ett snack med sambon, och som en person med auktoritet i ämnet, utan omsvep förklara att det INTE är ett ok liv för hunden, så kanske han vaknar till och inser situationens allvar. Nu tycks han blunda för verkligheten.

STACKARS HUND!!!!!!!
 
Självklart är det svårt när det är ens sambo, men jag hade nog funderat på en anonym anmälan. Kommer länsstyrelsen på besök och säger att det inte är ok (kanske det väger mer än dina ord?) så kanske han fattar och tar ett beslut om att göra sig av med hunden, eller börja ta hand om den.
 
Fyfan.. Obehagligt att han hellre avlivar än ger hunden en chans till ett värdigt liv. Hunden har inte valt det här och står helt hjälplös inför din sambos försummande. Förnekelse fungerar som en skyddsmekanism då det är för smärtsamt att ens för sig själv erkänna att man har "fucked things up" och då brukar det inte spela någon roll vad andra runtomkring säger, han kommer inte äga sina misstag som djurägare ändå.

Hunden måste bort därifrån. Det är inte vovvens livsuppgift att tillfredsställa sin ägares behov, vad dessa än må vara.
Hur som helst är det iaf lite hoppfullt att åtminstone DU ser vad som händer när han inte gör det..
 
Tycker att ni behöver bete er som VUXNA och lämna tillbaks hunden till uppfödaren IDAG.

Om inte sambon ids göra det, så får du ta dig i kragen och göra det. För det är så det är att vara vuxen - man får ibland göra jobbiga saker.
Nja... det är väl inte rätt väg att gå eftersom TS då kan åka på en polisanmälan etc?
Däremot hade jag sagt till sambon att hunden inte har ett okej liv och om inte något drastiskt händer så kommer jag kontakta hundens uppfödare/ anmäla.
Sen undrar jag hur du mår TS? Det låter ju som du behöver bli sambons mamma och det är inte rätt. Hur funkar er relation?
Och jag vill också applådera dig TS för att du skrivit här och för att du tar tag i saken. Bra!
 
Även jag är inne på att TS ska göra en annonym anmälan till Länsstyrelsen samt informera uppfödaren om läget och be om råd.
TS kan inte påverka sambon men Länsstyrelsen kommer ställa krav. Med Länstyrelsen på gårdsplan kanske det går att övertala honom om att lämna tillbaka hunden till uppfödaren.
 
Men TS vet noll om hundar - hur ska hon veta att de ska ha tillgång till vatten dygnet runt? Att hunden eventuellt skulle törsta ihjäl är ju knappast det största problemet i denna situation.

Jag överskattar kanske mänskligheten när jag tänker att de flesta normalbegåvade personer faktiskt vet att en hund behöver vatten mer än på natten. Att det inte är det största problemet håller jag dock med om.

För mig är det största problemet att TS inte kan se till att den stackars hunden blir ordentligt omhändertagen där den i dagsläget tvingas bo.
Jag tycker illa om sambon som inte inser att han brister i kapacitet kring djurets omvårdnad. Men jag tycker lika illa om TS som inte ser till att det blir en förändring. I min värld är det inte okej att skylla på att någon annan köpte hunden när man är sambos.

På vilket sätt blir man olika ansvariga inför lagen om ett djur är vanvårdat i hemmet men bara en part är registrerad som ägare?
 
Jag överskattar kanske mänskligheten när jag tänker att de flesta normalbegåvade personer faktiskt vet att en hund behöver vatten mer än på natten. Att det inte är det största problemet håller jag dock med om.

För mig är det största problemet att TS inte kan se till att den stackars hunden blir ordentligt omhändertagen där den i dagsläget tvingas bo.
Jag tycker illa om sambon som inte inser att han brister i kapacitet kring djurets omvårdnad. Men jag tycker lika illa om TS som inte ser till att det blir en förändring. I min värld är det inte okej att skylla på att någon annan köpte hunden när man är sambos.

På vilket sätt blir man olika ansvariga inför lagen om ett djur är vanvårdat i hemmet men bara en part är registrerad som ägare?

Jag har aldrig ägt en häst, men jag har inte svårt att lista ut att en häst måste ha tillgång till rent vatten, ren box, lösspring i hage, kel etc.
 
Jag överskattar kanske mänskligheten när jag tänker att de flesta normalbegåvade personer faktiskt vet att en hund behöver vatten mer än på natten. Att det inte är det största problemet håller jag dock med om.

För mig är det största problemet att TS inte kan se till att den stackars hunden blir ordentligt omhändertagen där den i dagsläget tvingas bo.
Jag tycker illa om sambon som inte inser att han brister i kapacitet kring djurets omvårdnad. Men jag tycker lika illa om TS som inte ser till att det blir en förändring. I min värld är det inte okej att skylla på att någon annan köpte hunden när man är sambos.

På vilket sätt blir man olika ansvariga inför lagen om ett djur är vanvårdat i hemmet men bara en part är registrerad som ägare?

Men vadå "inte ser till att det blir en förändring"? Hen sträcker ju uppenbarligen ut en hand för att få hjälp, här på Buke, eftersom hen inte längre vet vad hen ska göra. Måste vara väldigt enkelt att vara så fördömande bakom andra sidan skärmen.

TS har fått flera tips på möjliga vägar att gå nu. Uppenbarligen vill hen ha en förändring.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 894
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 292
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp