Sambon vägrar skaffa hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men poängen är att man unnar varandra det han vill inte ha en hund men ts högsta dröm är en hund.
Låt henne få sin hund.

Hade aldrig haft hjärta nog att neka min sambo något sånt.
Ja absolut, köp hund, men tala om det för sambon fört och förklara att hon inte kan leva utan. Dra inte hem en hund till deras gemensamma hem först och ryck på axlarna åt hans reaktion.

Jag kan ta exempel med orm. Jag har ormfobi. Hade reagerat starkt om någon vill ha orm i mitt hem. Skaffa orm och ha någon annanstans, fine, men i mitt hem, nej. Inte där jag bor oavsett om han också bor där. Oavsett om han bedyrar att den ALDRIG kan ta sig ut (det sa man väl på Skansen om Sir Väs också...) osv. Oavsett garantier så nej.

Vi hade fått bli särbo. Hade han skaffat trots att jag sagt nej, hade jag flyttat på stående fot.
 
Jag kan ta exempel med orm. Jag har ormfobi. Hade reagerat starkt om någon vill ha orm i mitt hem. Skaffa orm och ha någon annanstans, fine, men i mitt hem, nej. Inte där jag bor oavsett om han också bor där. Oavsett om han bedyrar att den ALDRIG kan ta sig ut (det sa man väl på Skansen om Sir Väs också...) osv. Oavsett garantier så nej.
Jag har haft ormar.
Det var några som vägrade att besöka mitt hem då.
Och ormarna var garanterat tysta och instängda i sitt terrarium.

Så jag förstår att det kan finnas känslomässiga svårigheter med att ha vissa djur i sitt hem.
 
Att hamna i en olycka så man inte kan ta hand om hunden under en längre period är ett rätt extremt scenario ja. Har aldrig under 20 år med häst (och hund) varit med om det varken själv eller i familjen. Ska man undvika att skaffa barn och djur för att man kan bli sjuk och hamna i olyckor så kan ingen skaffa det.
Men nu är du som gör din egen tolkning, jag varken skriver eller menar att det skulle röra sig om någon längre period. Jag skrev inte längden för att jag menar just att man hamnar på sjukhus en period. Inte särskilt ovanligt att hamna på sjukhus minst någon natt på 10 år, i synnerhet om man räknar alla sjukhusbesök. Hamnar man på sjukhus så är det sambon som får rodda med hunden. Det är alltså du som extremtolkar mitt inlägg, inte jag som hittar på ett extremt scenario.



Missade att ts är intresserad av att gå på teater och annat där hunden inte är välkommen så ofta att det blir ett problem. Var står det?
Du missade visst också min sista mening i inlägget:
Jag skriver också mer generellt än just om TS, vilket du också verkar göra. Ingen av oss vet så värst mycket om henne.
Oavsett är det inget extremt att gå på bio, teater, krogen, till läkare mm lite då och då utan sambon, och då kan man inte ha uppsikt över hunden. Är sambon hemma då så är det han som får hantera hunden, kanske ge den mat, stoppa den från att skälla, snubbla över den när han går på toaletten mm, alltså sambon påverkas av hunden. Inget extremt, bara vardagligt att hunden existerar men hundvakterna tröttnar nog om man ska hundvakt för att sambon inte ska behöva ha hand om hunden när man själv inte kan ta med den, det räcker att gå och handla för att inte ha koll på hunden.


Men läkarbesök och liknande. Jag vet faktiskt inte om du skämtar men tror du inte folk som har hund går till läkaren med sina barn? Hundar kan vara ensamma ibland. Och det finns hundvakt.

Hur kan du tolka det som om jag tror att hundägare inte går på läkarbesök när jag nämner det som något man gör? Läste du ens vad jag skev? Och i övrigt se ovan. Antingen får man lämna bort hunden, se till att sambon inte är hemma eller så blir sambon påverkad av hunden och man tar inte hand om allt som har med hunden att göra. Det är rätt extremt att tro att en sambo inte blir påverkad av att man har hund och man ska kunna sköta den helt själv under kanske 10 år.

Det låter lite som att du inte tycker att någon ska skaffa hund? Jag förstår ärligt talat inte riktigt vart du vill komma? Får någon skaffa djur eller ska vi alla tänka att veterinär kan bli så dyrt att vi behöver ta bort djuret, man kan inte åka på läkarbesök och vi kan bli sjuka så vi behöver hjälp?


Du vet om att TS har barn eller?

Tja om man läser mina inlägg det jag verkligen skriver givetvis, så är det du skriver ovan nonsens.

Som du läser inlägget med dina tillägg och konstiga tolkningar håller jag med - sjukhusvistelse av ospecficerad längd som blir långa vistelser i din tolkning och att påpeka att folk behöver gå till läkare får du till att jag tror att ingen med hund går till läkare ja då kan man säkert få till att jag tycker i stort sett vad som helst :)
 
Senast ändrad:
Tycker du. Men en person som inte vill ha hund kommer tycka ATT den märks. Det är ju det som är grejen. Är det verkligen så svårt att förstå? Jag missuppfattar inte, men jag har inga problem att förstå att någon som inte vill ha hund ser alla möjliga problem med en hund i hemmet- oavsett vilka garantier som lämnas.

Och nu har han inte klämt ur sig det och att tjafsa om det lär ju inte lösa situationen heller liksom.

Ja saker i ens hem märks. Bara det då går åt båda hållen och att sambons intressen absolut inte stör ts något.

Fast måste man som kvinna alltid bara lösa situationen utan att ifrågasätta saker? Sambon ville ju först inte ens lösa något utan sa blankt nej.

Ts har också känslor liksom. Jag förstår mycket väl OM man vill veta varför någon inte sagt något om ens drömmar om de är så extremt anti att de säger absolut inte till det helt plötsligt.
 
Men poängen är att man unnar varandra det han vill inte ha en hund men ts högsta dröm är en hund.
Låt henne få sin hund.

Hade aldrig haft hjärta nog att neka min sambo något sånt.
Ja om någon sambo nekar sin partner att ha hund för att hen inte unnar partnern hund håller jag med. Nu tror jag att det ligger något helt annan bakom i TS fall och då är ditt inlägg inte relevant.
 
Jag har haft ormar.
Det var några som vägrade att besöka mitt hem då.
Och ormarna var garanterat tysta och instängda i sitt terrarium.

Så jag förstår att det kan finnas känslomässiga svårigheter med att ha vissa djur i sitt hem.
Fast man vet aldrig om de kan ta sig ut ens. Tex när man ligger och sover osv Man vet aldrig vad som kan hända. Tänk om de tagit sig ut och man hittar den någonstans? Tänk om de är i en säng? Eller i ens sko?

Finns inga garantier. Jo, att de inte låter.... Men "tänk om".
 
Fast man vet aldrig om de kan ta sig ut ens. Tex när man ligger och sover osv Man vet aldrig vad som kan hända. Tänk om de tagit sig ut och man hittar den någonstans? Tänk om de är i en säng? Eller i ens sko?

Finns inga garantier. Jo, att de inte låter.... Men "tänk om".
Ja precis.
Det är ju så som det fungerar.
 
@Lobelia

Jadu. Stör man sig så mycket på att ha hund nära sig så flyttar man helt enkelt inte ihop med någon som ska skaffa hund och svarar att man älskar hundar.

Får jag fråga vad du refererar till? Vad har jag skrivit som får dig att komma med det uttalandet. Mig veterligt har jag inte skrivit om någon som stör sig på något. Är det något nytt du hittat på att jag skrivit?
 
Ja om någon sambo nekar sin partner att ha hund för att hen inte unnar partnern hund håller jag med. Nu tror jag att det ligger något helt annan bakom i TS fall och då är ditt inlägg inte relevant.
Du påpekar mycket att det eller det inlägget inte är relevant i den här tråden 🙃
 
Du påpekar mycket att det eller det inlägget inte är relevant i den här tråden 🙃
Där håller jag inte med, jag tror det har hänt 1,5 gånger och jag har skrivit massor av inlägg. I och för sig är denna pseudodiskussionen irrelevant, så det här blir 2,5. Ska man vara petig skriver jag inte att att ditt inlägg är irrelevant utan jag villkorar det till att inlägget inte är relevant om sambon är missunnsam där av den halva poängen.


Vad tycker du om sakfrågan, menar du att TS sambo missunnar TS en hund? Eller kan du tänka dig någon annan anledning?
 
Vad diskuterar vi ens vid det här laget?

Vi har kommit fram till följande:
* TS bör prata med sin sambo och försöka ha en öppen konversation där varje part ska respekteras och få vara hörda.
* Hur TS sambo sen resonerar och är villig att kompromissa kan vi onöjligen veta på förhand.
* Går han med på att pröva med en hund så kan TS börja med att vara hundvakt.
* Går det bra så kan TS sedan skaffa valp/vuxen omplacering av en ras de båda kommit fram till.
* Går TS sambo inte med på att ha hund överhuvudtaget, någonsin, så har TS tre val: bli särbo, göra slut eller inte ha hund.

Vad mer finns det att diskutera?
 
Vad diskuterar vi ens vid det här laget?

Vi har kommit fram till följande:
* TS bör prata med sin sambo och försöka ha en öppen konversation där varje part ska respekteras och få vara hörda.
* Hur TS sambo sen resonerar och är villig att kompromissa kan vi onöjligen veta på förhand.
* Går han med på att pröva med en hund så kan TS börja med att vara hundvakt.
* Går det bra så kan TS sedan skaffa valp/vuxen omplacering av en ras de båda kommit fram till.
* Går TS sambo inte med på att ha hund överhuvudtaget, någonsin, så har TS tre val: bli särbo, göra slut eller inte ha hund.

Vad mer finns det att diskutera?
Det är ju ett diskussionforum låt folk diskutera det är ju även rätt allmänt snack och inte bara om ts
 
Får jag fråga vad du refererar till? Vad har jag skrivit som får dig att komma med det uttalandet. Mig veterligt har jag inte skrivit om någon som stör sig på något. Är det något nytt du hittat på att jag skrivit?

Hittar på?

Jag svarade på det du skrev i detta inlägget:

"Oavsett är det inget extremt att gå på bio, teater, krogen, till läkare mm lite då och då utan sambon, och då kan man inte ha uppsikt över hunden. Är sambon hemma då så är det han som får hantera hunden, kanske ge den mat, stoppa den från att skälla, snubbla över den när han går på toaletten mm, alltså sambon påverkas av hunden. Inget extremt, bara vardagligt att hunden existerar men hundvakterna tröttnar nog om man ska hundvakt för att sambon inte ska behöva ha hand om hunden när man själv inte kan ta med den, det räcker att gå och handla för att inte ha koll på hunden."
 
Hittar på?

Jag svarade på det du skrev i detta inlägget:

"Oavsett är det inget extremt att gå på bio, teater, krogen, till läkare mm lite då och då utan sambon, och då kan man inte ha uppsikt över hunden. Är sambon hemma då så är det han som får hantera hunden, kanske ge den mat, stoppa den från att skälla, snubbla över den när han går på toaletten mm, alltså sambon påverkas av hunden. Inget extremt, bara vardagligt att hunden existerar men hundvakterna tröttnar nog om man ska hundvakt för att sambon inte ska behöva ha hand om hunden när man själv inte kan ta med den, det räcker att gå och handla för att inte ha koll på hunden."
Men mitt inlägg handlar inte om att störa sig på någo över huvudataget. Var får du det ifrån? Ordet eller någon synonym finns inte med. Snälla kan du sluta läsa in saker som inte ens är nämda i mina inlägg?

Inlägget handlar om att visa att om man bor med en hund blir man mer eller mindre delaktig även om hundägaren både lovar och har föravsikt att inte involvera sambon alls. Det är liksom inte en hobby utan en livsstil och dessutom en där man för det mesta har en extra familjemedlem att ta hand om. Om msn älskar, hatar eller stör sig på hunden framgår inte.

Jag kom in på det spåret när jämförelse med gaming vsr på tapeten. Och som skillnad mellan döda ting och en levande hund som hobby. Det var nog några inlägg sedsn
 
Senast ändrad:
Men mitt inlägg handlar inte om att störa sig på någo över huvudataget. Var får du det ifrån? Ordet eller någon synonym finns inte med. Snälla kan du sluta läsa in saker som inte ens är nämda i mina inlägg?

Inlägget handlar om att visa att om man bor med en hund blir man mer eller mindre delaktig även om hundägaren både lovar och har föravsikt att inte involvera sambon alls. Det är liksom inte en hobby utan en livsstil och dessutom en där man för det mesta har en extra familjemedlem att ta hand om. Om msn älskar, hatar eller stör sig på hunden framgår inte.

Jag kom in på det spåret när jämförelse med gaming vsr på tapeten.

Men om man inte stör sig på att hunden skäller någon gång, följer med på toa etc så förstår jag inte varför du tar upp det?
 
Men om man inte stör sig på att hunden skäller någon gång, följer med på toa etc så förstår jag inte varför du tar upp det?
Det skrev jag ju precis, det är svaret på din fråga som du citerar. Men här kommer det en gång till:
Inlägget handlar om att visa att om man bor med en hund blir man mer eller mindre delaktig även om hundägaren både lovar och har föravsikt att inte involvera sambon alls. Det är liksom inte en hobby utan en livsstil och dessutom en där man för det mesta har en extra familjemedlem att ta hand om.
Om msn älskar, hatar eller stör sig på hunden framgår inte.

Jag kom in på det spåret när jämförelse med gaming vsr på tapeten. Och som skillnad mellan döda ting och en levande hund som hobby. Det var nog några inlägg sedan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 032
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 585
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 365
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp