Bukefalos 28 år!

Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Huvudet på spiken! :bow:


Absolut.


Det är inte islandshästen utan det är gångarten tölt som inte kan ridas i vad vi kallar klassisk samling. Det som händer när en töltande häst går från sänkt rygg* till att välva överlinjen är att den helt enkelt börjar trava!

Detta fenomen tar vi tillvara när vi ber en svårtravad islandshäst om trav. Vi ställer oss i lätt sits och länger ut halsen för att den skall kunna höja ryggen och börja trava.

Å andra sidan kan en vanlig tregångare börja gå i passtaktig skritt om ryggen sänks och vi håller ihop den. Hur många har inte sett dressyrhästar i passtaktig skritt?

Jag tycker inte vi skall försvara oss när dressyrnissarna frågar varför vi inte rider våra islandshästar samlade. Istället kan vi förklara att vi eftersträvar att rida våra hästar klassiskt samlade i skritt, trav och galopp men att tölten kräver en annan formgivning av hästen än den klassiska samlingen.

Vi vill att hästen skall välva sin hals och vara eftergiven i nacken, vi vill ha en viss vinkling bak men utan att hästen tippar sitt bäcken för mycket och höjer upp ryggen för mycket för då förlorar vi tölten.

Det är detta fenomen som gjorde att vi för några hundra år sedan avlade bort alla gångartshästar i europa förutom på island. Vi behövde rida våra hästar samlat och då den klassiska samlingen inte går att tillämpa på tölten ratades sådana hästar och avlades snart bort.
Utom på Island där man inte var intresserade av samling utan att ta sig fram.

Det gäller som du säger, att hitta balans i tölten, inte sträva efter klassisk samling.

Perfekt skrivet, precis så är det, eller borde vara iallafall. När jag började rida isisar från att vara dressyr ryttare så hörde jag att "jo såklart dom kan gå i samlad dressyr form i tölt" och jag tänkte att det kan ju itne vara möjligt, rent mekaninskt liksom, vilket jag fortfarande vidhåller. Sen kan ju en islandshäst självklart gå i en trevlig balanserad form, men itne i en 'korrekt dressyrform' när den töltar.
Jag menar absolut inte att någon här är okunnig, eller islandshäst folk generellt heller, men jag tror att ofta så menar isisryttare en medelform när dom säger korrekt dressyrform, och det för mig är inte en korrekt dressyrform, för en dressyrryttare så är ju en korrekt dressyrform betydligt högre och mer samlad, men ofta är detta inte möjligt för islandshästen pga. dess byggnad, det är ofta för trångt mellan ganascherna (stavning?!) för att gå i en sån hög form , och överlinjen av halsen är inte välvd nog att KUNNA gå i en sån form. Det betyder ju inte att det är mindre bra, men jag vidhåller precis som Viva att 1)en islandshäst kan inte gå i en korrekt dressyrform i tölt, och 2) ofta kan inte en islandshäst gå i en korrekt hög dressyrform rent fysiskt, och då får man nöja sig med en medelform (dock kanske itne Viva håller med om det, är bara min egen uppfattning.)

Vilket som så tycker jag att Viva skrev ovanstående inlägg riktigt bra! Speciellt "Jag tycker inte vi skall försvara oss när dressyrnissarna frågar varför vi inte rider våra islandshästar samlade. Istället kan vi förklara att vi eftersträvar att rida våra hästar klassiskt samlade i skritt, trav och galopp men att tölten kräver en annan formgivning av hästen än den klassiska samlingen." -det säger allt :) (order eftersträvar tyckte jag var väldigt spot on, eftersom det ofta är svårt eller inte går att rida dem i klassisk form, såsom jag ser det, och kanske Viva också?)

Intresant tråd :)

mvh. Moa
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Nu riktar jag mig inte direkt till dig, mer alla som anser att Disa ser spänd och oharmonisk ut;

För det första är det HÄSTAR vi håller på med. Vi kan inte begära att de ska klara av tio saker samtidigt. Hela publikten sprudlade med ljud och energi, något som Disa uppenbarligen inte är van vid. Så är det så konstig? Hon litar till 110% på Denni, det är något som man bara vet.
Hon är en spänd typ, vilket man kan se på hennes ansiktsuttryck.
Vem har sagt att samling ska vara oansträngande? Ju kortare och krävande hästen går, ju mer jobbigt blir det. Det är väl anledningen till att hästarna gärna springer ifrån sitt arbete. Disa hade redan tävlat och var säkert helt uppspelt av nya intryck. Det LÄR vi väl kunna ha överseende med eller? Eller ska vi kräva att hästarna Ska kunna stänga av allt ljud och bara göra det sin ryttare ber den om?
Det är flyktdjur som har extremt känslig hörsel och flyr då den känner sig osäker. Det var för förmodligen lite det Disa gjorde. Men det är så naturligt!!! Ska vi kräva att hästen inte ska ha kvar sin känsliga flyktinstink? Jag bara undrar, för det verkar som att somliga glömmer att det är hästar vi håller på med. De har haft sin flyktinstink i flera tusen år, finns ingen anledning att vi ska tro att vi ska ha bort den och bestämma över hela hästens liv.
Det där med harmoni och avslappnad över ett krävande moment för hästen, speciellt vid en tävling. Med tanke på att de har så olika personligheter dessutom. Nog finns de det som klarar den pressen, men De är Helt andra individer! Så ha överseende med hästarnas spända beteenden. Hade inte Disa litat på Denni hade hon inte varit kvar på banan. Men det var hon, även att hon en gång bröt över i galopp. Men som sagt, Det är ett naturligt beteende! Hennes visning var fantasiskt och hon presterade uppenbarligen sitt bästa. Även om hennes rörelser var något spänstliga, så var det ändå vad domarna sökte eftersom hon skulle ha fått 10 i kort tölt.

Hoppas att alla förstår vad jag menar och missförstår mig ej.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Nu riktar jag mig inte direkt till dig

Nej det hoppas jag inte du gör :p
För jag var där och såg Disa, jag drägglade och har i en veckas tid nu försökt klura ut hur man startar en grupp på Faceb**k så jag kan göra en egen fanclub till Disa. Så mig får du absolut aldrig räkna in som någon som ens skall läsa ditt inlägg på ett negativt sätt ;)
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Skapar du en fanclub är jag lätt på ;D
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Om du har en spänd häst som går i passage så ser ju även denna rörelse väldigt onaturlig och ansträngande ut, nu råkar Disa vara en väldigt spänd och het häst och man ser ju hur Denni jobbar för att hålla henne lugn och det syns även väldigt tydligt att hon spänner sig för att hon inte får springa mer frammåt. Men förmodligen finns det en anledning till varför hon måste hållas så kort. Denni är proffessionell och vet vad som krävs. Sen är det faktiskt ingen som påstått att denna tölt som visas på filmen gav skyhöga poäng, förmodligen har Disa varit mer avslappnad i kvalet vilket har lett till en finalplats, men jag har själv problemet att hästarna taggar alldelles för mycket när det är dags för final. Kanske taggade hon bara på den långsidan och hade turen att majoriteten av domare granskade ett annat ekipage under tiden, när det sedan var dom som granskades kanske han hade lyckats lugna henne. För den tölten som visas på filmen är långt ifrån optimal för man ser att hästen arbetar väldigt dåligt med ryggmusklerna vilket är ett "kriterie" i tölt.
Men samma sak händer ju om du rider piaff eller passage på en spänd häst som bara vill dra iväg frammåt hela tiden, hur naturligt ser det ut att vara? (:
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Jag tror som så att eller kan bara prata för mig själv.. tävlingsformen är inget man rider varje dag..
En hopphäst som tävlar på 160 höjder hoppar man mkt sällan dessa höjder på,
på alla träningar och ridning varje dag.
Utan dte är ju på lägre hinder och man tränar mer styrka och smidighet.

Samma sak måste väl gälla våra islandshästar?

Inte flyger man fram i ökad tölt/pass varje dag på sin tävlingshäst och kräver höga benlyft?

Utan på hemmaplan kanske man rider hästen mer i just dressyrformen i tölten som gör att just på tävlingen gör det inget om hästen går i en lite högre form för att få fram de där höga benlyftet som tävlingsdomarna vill se=)

Mitt mål med min ridning i tölten är att lära mig få Jorunn(min häst) att gå i tölt med böjd "dressyrform" eller vad amn ska kalla formen" gå på tygel form?"

Men vägen dit är mkt lång och det är inte ett undantag att de flesta bilder vi sett här i träden där häsatr går i sån form i tölt också är lite äldre och har en mkt rutinerad ryttare på ryggen.

Jag töltar ganska lite överhuvudtaget under ett ridpass för mig är kvalitetstid och kvalitén på tölten när den väl töltas viktigare än längden påtölten.
Hellre töltar jag få stunder mkt bra än långa stunder dåligt.

Just nu klarar inte jag av att tölta bra eftersom jag håller på att lära mig.. skulle kunna få en VM häst mellan benen töltar inte finare för de=)


Det är ju samma sak med en travare eller galoppör.. i tävlingstrav/galopp så går det inte att gå i "på tygel form" eftersom det kräver så extrem samling och för att trava/galoppera dessa hastigheter måste hästen gå i en friare form..
Kolla en häst i det fria... KOrt galopp trav då kan hästen gå i form själv visa upp sig osv..Men när hästen väl skall trava superfort eller galoppera iväg i 320så kör den upp huvudet.

Kolla distanshästen.. det finns en rätt bra förklaring varför ingen siter och travar och galopperar sina hästar på tävling i " gå på tygel form" en häst skulel inte palla att gå 16 mil så till att börja med.
och det skulle inte gå speciellt fort heller=)

Att man eftersträvar höga benlyft som man inte gjorde förr kallas utveckling.. dels betyder det inte att utvecklingen går åt rätt håll..

När jag kollade på SM så tyckte jag personligen att de häsatr som hade med luftiga steg var snyggare än de som hade rakt upp och ner lyft.


Säger jag som äger en häst som har rakt upp lyft när hon väl lägger den sidan till.. menhon är go endå=):D
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Jag håller med.

Ju mer man spänner bågen (sätter samling i hästen), desto lättare kan misstag hända, dvs hästen blir lite övertänd och skuttar, skyggar eller liknande.
Jag kan inte komma på någon som rider islandshäst finare/bättre än Denni.

/Anna
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Hm, och hur påverkas FEIF bäst? Som jag förstår måste det då förankras här hos oss i lämpligt forum - som tar det vidare till FEIF om jag förstått ordningen rätt?

Från och med nästa år (april -10) kommer förmodligen högsta tillåtna vikten på boots på tävling vara 250 gr.
Detta är dockn inte genomrötat i FIEF än utan et förslag som mottagits positivt.

/Malin
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Tenkte å legge inn noen bilder av en hest jeg synes jobber godt i tølt.
Dette er dog i ganske sakte tempo, bildene i litt forskjellige moment for å vise bæringen i hesten.

displayimage.php


displayimage.php


displayimage.php


displayimage.php


displayimage.php


Bilder av hesten i andre gangarter kan også legges inn om ønskelig.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Från och med nästa år (april -10) kommer förmodligen högsta tillåtna vikten på boots på tävling vara 250 gr.
Detta är dockn inte genomrötat i FIEF än utan et förslag som mottagits positivt.

/Malin

Undra hur det blir med skoningen då, är ju redan nu sjuk hur mycket silikon många stoppa in under sulan vi kollade en gång hur mycket man kan få in i Atgeirs hovar som inte är djupa. hela 130 g? tänk då de som har djupa hovar.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Påtal om silikon under sulan, är det tillåtet med 300g boots el dyl utöver silikonet eller är maxvikten 300 inkl silikon, sula eller vad man nu använder?
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Maxvikten på boots om man har sula+silikon är fortfarande 300 gr, dock får man ha max 8 mm tjocka skor.

/Malin
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Maxvikten på boots om man har sula+silikon är fortfarande 300 gr, dock får man ha max 8 mm tjocka skor.

/Malin

Ju men hur många kollas på vanlig tävling? Inte ens på SM görs stick kontroller på vad som finns under sulan.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

WOW säger jag bara.. så underbart att se en islandshäst bli riden på detta sätt i tölt...:bow:
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Det tycker inte jag.. en av bilderna kan jag hålal med men det är så ytterst lite så det är förmodligen bara en sekundbild.
På de andra bilderna ser man ju hur baken arbetar och hur kroppen jobbar i uppförsbacke=)
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

En riktig finn häst, det jag hade önskat är lite mer vikel i bäckenet och hasen.
Den är rundat i överlinjen men inte helt samlat.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

En riktig finn häst, det jag hade önskat är lite mer vikel i bäckenet och hasen.
Den är rundat i överlinjen men inte helt samlat.

Korven har faktiskt rätt, hästen går mycket på framdelen. Men som jag ser det så är detta en arbetsform, vilket är en förutsättning för att vidareutveckla styrkan i hästen att bära sig genom överlinjen. Detta tränar inte bakdelen, det får ske på annat sätt. Men hästen stärks i sin överlinje vilket ofta är en svag punkt hos de flesta hästar, överlinjen går fram till ländryggen från nackkotan.

Kommer vi sen till tävlingsformen, så kommer den att ge en eftergift dock inte i denna form utan där hästen har ett mer vinklat bäcken alltså mer sittandes på bakdelen så hästen är mer bogfri. Tyngden har flyttats bakåt. Men denna form i träning ökar rörelse möjlligheten i bogen, även om hästen är lite tung på framdelen så kommer möjligheten för hästen att öka rörelsen i bogen genom att underhalsen inte spänns.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 254
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 279
Senast: prallan
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 462
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 668
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp