Bukefalos 28 år!

Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Jag håller med. Tycker inte att hästen ska tölta sådär på tävling.
Den ser mjuk och elastisk ut och bygger säkert en massa ryggmuskler när hon jobbar hästen sådär, men på tävling måste den vara mer rest och lite mindre på framdelen.
Att islandshästar skulle gå med nosen i lodplan på tävling tycker jag inte känns så viktigt. I många (inte alla, men många) fall ser det bara hopklämt ut.

Jag tycker att en islandshäst som töltar bra (kort tölt alltså) går med med sänkt bakdel (sitter på baken), det ser man i de flesta fall ganska tydligt om hästen gör eller inte, speciellt när det gäller rörliga bilder eller om man ser hästen IRL, jämnlånga steg, en hals som är välvd "åt rätt håll" sas och gärna med flotta rörelser.
Att takten ska vara ren är väl ganska självklart.
Var huvudet är bryr jag mig inte så mycket om, så länge hästen inte ser spänd och oharmonisk ut.

Men för att komma dit så måste man ju göra en massa grundläggande arbete, till exempel att rida hästen i den arbetsformen (som Hrimbakur visade), på tex volt, serpentiner, sidvärtsrörelser, övergångar och temposkillnader för att bygga upp musklerna som krävs för att hästen ska kunna gå sådär flott.

Det är ju en lång väg till den där drömtölten...

/Anna
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Siden det vises treningsbilder av Gideon her,så tenkte jeg legge inn net par av samme hest under tävling.
Nå vil vi ikke få se ham i kort tempo i tävlingsform,da dette er en 5 gjenger.(En av de norske ekvipajene som skal til Sveits nå)

Her er han fra en F1 tidligere i sommer.medeltempo tølt.

LiljalekerHrimnir09471.jpg


LiljalekerHrimnir09469.jpg


Enda litt tidligere i sesongen og i kort tempo,fra avlsvisning i starten av Mai.(8,59 for rideegenskaper)

Avlsvisningseljord09560.jpg


Dette er en hest det er en ren glede å se.Han er myk,lett,det finnes ikke noe spent eller tvunget eller låst når han går ikke fra hest eller rytter.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Siden vi er inne på gideon -her er han i Seljord på avlsvisning
displayimage.php


og her på NM -T2 finale
displayimage.php
 

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 247
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 255
Senast: prallan
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 461
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp