Bukefalos 28 år!

Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

jag fick en obehaglig flashback, Tennesse Walking Horses.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Det ser helt onaturligt ut, disa ser inte alls tillfreds ut om man (speciellt) kollar bakbenen. Jag tycker gången ser ut som om den är ojämn, och allt ser väldans pressat ut. Inte alls trevligt.

Sen att domarna gillar det, det är en annan femma. Jag kan inte bedömma sådär, jag bara får en stark obehagskänsla av att se det.

Mosi: såg inte ditt svar, men håller bara med...
Det finns mycket sk*tridning och spända hästar.

Men jag tycker inte om när en korrekt ridning får ta smällarna. Det trubbar av effekten av kritiken på dom som rider illa. Kritiken tas inte på allvar då.

Disas bakben tyder på samling och inte på att hästen slänger benen under sej som på en TWH på showvisning.

Kolla in Disas öronspel så kan ni se hur tillfreds och avslappnad hon faktiskt är under den här sekvensen.

I nåt tidigare inlägg jämställs Disa och en häst som är störd av nåt. Den hästen hoppar och är spänd och går emot bettet. Ni borde väl ändå kunna se skillnaden eller har ni redan förutfattade meningar?
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Det finns mycket sk*tridning och spända hästar.

Men jag tycker inte om när en korrekt ridning får ta smällarna. Det trubbar av effekten av kritiken på dom som rider illa. Kritiken tas inte på allvar då.

Disas bakben tyder på samling och inte på att hästen slänger benen under sej som på en TWH på showvisning.

Kolla in Disas öronspel så kan ni se hur tillfreds och avslappnad hon faktiskt är under den här sekvensen.

I nåt tidigare inlägg jämställs Disa och en häst som är störd av nåt. Den hästen hoppar och är spänd och går emot bettet. Ni borde väl ändå kunna se skillnaden eller har ni redan förutfattade meningar?

Jag vet att Denni är duktig, men det där ser inte alls harmoniskt ut. Jag har inte sagt att hon inte är samlar, men det ser j*vligt oharmoniskt ut. Kolla hur hon hla tiden måste parera upp sig, hon hade knappast gått sådär i hagen. Piaff, passage, tölt och trav, javisst, men inte det där.

Och det sista, nej, ja sa aldrig att jag var duktig.
Jag säger att JAG tycker det ser onaturligt ut, och dessutom att jag inte kan bedöma sådant.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Jag vet att Denni är duktig, men det där ser inte alls harmoniskt ut. Jag har inte sagt att hon inte är samlar, men det ser j*vligt oharmoniskt ut. Kolla hur hon hla tiden måste parera upp sig, hon hade knappast gått sådär i hagen. Piaff, passage, tölt och trav, javisst, men inte det där.

Och det sista, nej, ja sa aldrig att jag var duktig.
Jag säger att JAG tycker det ser onaturligt ut, och dessutom att jag inte kan bedöma sådant.
Jag skrev inte nåt om att du sa eller inte sa att du var duktig ;)
Jag frågade om du inte såg skillnaden.

Vad menar du med parera upp sej? Ingen häst går likadant med ryttare på som i hagen. Det är omöjligt viktpunkten ligger olika. Spring själv utan eller med ryggsäck så kan du känna skillnaden ;)
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Det som skulle vara verkligt bra är om viktreglerna ändras. Bara lätta skyddsboots inget annat.
Ska inte vara bedömning av hur nån bäst använder viktboots utan hur bra nån kan matcha hästen med bra ridteknik och bra träning utan vikter.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Har jag också tyckt och sagt i alla år, men får alltid mothugg av dom som måste ha vikter för att få fram ren tölt. Förstår inte??
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Det som skulle vara verkligt bra är om viktreglerna ändras. Bara lätta skyddsboots inget annat.
Ska inte vara bedömning av hur nån bäst använder viktboots utan hur bra nån kan matcha hästen med bra ridteknik och bra träning utan vikter.

Undras om det går motionera om detta? Vart kan man bäst påverka reglerna?
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Det räcker inte med att skicka en motion till SIF, det är nog en fråga för FEIF.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Det räcker inte med att skicka en motion till SIF, det är nog en fråga för FEIF.

Hm, och hur påverkas FEIF bäst? Som jag förstår måste det då förankras här hos oss i lämpligt forum - som tar det vidare till FEIF om jag förstått ordningen rätt?
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Ja det torde vara våra internationella domare som representerar Svedala vid dessa möten och träffar, jag vill minnas att det är något sådant möte en gång om året för att justera FIPO.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

men tänk om det är som såhär att hela tiden strävar vi efter mer samling, högre benlyft, ännu längre överlinje, mer undertramp, mer mer mer, mycket vill ha mer. någonstans måste det väl ta stopp? någonstans går man över gränsen för det naturliga och då är det ju klart att det ser onaturligt och spänt ut, kanske är det ett tecken på att det är inte så det skall vara egntligen utan det är vi människor som skapat detta.
hur mkt kan hästarna egentligen prestera, hur högt kan de lyfta benen och samtidigt trycka ner huvudet utan att nocka sig själva, skelettet säger ju ifrån det går ju inte hur långt som helst.


eller har jag fel?

men en sak vet jag, Ia och Denni är mina idolet iaf men jag tror de med har tänkt tankten gång gång, de som ligger och tullar på gränsen till max...om ni förstår hur jag menar.
för de är extremt duktiga.
man förstår ju varför Ia valde Denni iaf vad gäller hästbiten;)

detta.............
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Exteriören sätter stopp, man kan inte sträva efter något om inte förutsättningar finns.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

nej exakt och jag menar någon gång måste det ju ta stopp för även den allra bästa exteriören?
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Kolla bara på höjdhoppet. De hoppar högre och högre och det tycks aldrig ta stopp. Visst, exteriören sätter stopp för vad de kan prestera, men vi avlar ju också fram bättre och bättre exteriör hela tiden. Vi kommer nog fortsätta att förvånas över att våra islandshästar presterar mer och mer.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Alltså jag menar ju att islandhästarnas exteriör sätter stopp för vad de kan prestera. Menade inte människornas exteriör :D
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

nej exakt och jag menar någon gång måste det ju ta stopp för även den allra bästa exteriören?

Och nu är ju exteriören högst individuell, men även rätt träning är mycket, mycket viktig för hästen. Samma häst med en mindre erfaren ryttare hade inte haft samma förutsättningar som den med en skicklig och erfaren tränare.

Det som Ia och Denni tar ut från sitt sto ligger en lång planering och träning bakom, dessa två är så otroligt strukturerade och fokuserade när de tränar hästar och de ger verkligen alla hästen alla förutsättningar som den kan få.

Framgången hos erfarna tränare ligger i att de inte ser begränsningar i hästen, det gör tyvärr gemenman och sätter en gräns varför de flesta hästar faktiskt ligger på en under kapcitet pga sina egna ägare och inte pga sin egen exteriör.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

*kl*
Ingen är riktigt klok på än vad som är den bästa exteriören.
 
Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

*kl*
Ingen är riktigt klok på än vad som är den bästa exteriören.

Nej, och här finns flera hästar som är ett levande bevis på det. Exteriör som anses ful, men dansar fram med en lätthet och glädje så man blir bara så där glad av att se det.:bump::bump::bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 247
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 255
Senast: prallan
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 460
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp