Bukefalos 28 år!

Sammanställning av några enkätsvar

Lägger in dem här, en del av dem skiljer en hel del från vad jag och kanske vad andra skulle tro. Diskutera gärna.
ålder.png

kön.png

häst.png

hund.png

egetstall.png
>
boendeform.png

utbildning.png

inkomst.png

arbetssituation.png

personerihushållet.png
 
Jag blev lite förvånad över den relativt höga inkomsten , och den höga utbildnings % !
Det måste vara det där att hästtjejerna har vuxit upp till chefer:)
 
Jag har väl aldrig tidigare hört till normen i samma utsträckning :D

Tack för att du redovisar!

Det känns bra att vi är unga, välutbildade och rika, hehe.
 
Då slog jag ändå ihop högskoleutbildning mindre än och mer än tre år.
29% hade mer än tre års högskoleutbildning.
 
Eftersom hushållen kan innehålla en eller två (eller flera) med inkomst så behöver utbildningen inte ha haft så stort genomslag på inkomsterna, vilket i o f också kan bero på att många är ganska unga. Är man två medelålders högskoleutbildade så borde man få ihop till minst 1 000 000. Är man ensam (och/eller ung) så är det en bra inkomst.
 
Lite knappt 2500 användare svarade på frågorna här på Bukefalos så de häst- och hundrelaterade frågorna har ungefär så många svarande.
För de mer allmänna frågorna om användarna själva, där användare även kan ha svarat på andra webbplatser och sedan även besöker Bukefalos finns underlag från lite drygt 66000 svarande.
Så jag skulle vilja påstå att underlaget är mycket bra.
 
Att så många som 1/3 hade eget stall och 1/4 hade gård som boendeform överraskade mig.
 
Är man två medelålders högskoleutbildade så borde man få ihop till minst 1 000 000.
Hur tänker du nu? Två löner på totalt >1 mkr kräver genomsnittlig månadslön på >41 700 kr. Långt ifrån alla högskoleutbildade tjänar så pass, i synnerhet i offentlig tjänst. Visst finns det uttalade höginkomsttagare inom yrkeskategorier som läkare, advokater, tandläkare eller ekonomer - men det finns en stor mängd lärare, sjuksköterskor, administratörer, socionomer, poliser m fl som effektivt balanserar upp statistiken.
 
Är man två medelålders högskoleutbildade så borde man få ihop till minst 1 000 000. .

Jag är högutbildad och medelålders och skulle inte få ihop en mille om jag bodde ihop med någon i samma yrke som jag. Nu har du nog snurrat till det lite.
 
Missade att jag skulle ha svarat (delvis) på Blueberrys inlägg. Man är inte rik om man tjänar knappt 42000/mån. Och jag tycker att det är sorgligt att flera högskoleutbildningar inte ger bättre utdelning lönemässigt.
 
Missade att jag skulle ha svarat (delvis) på Blueberrys inlägg. Man är inte rik om man tjänar knappt 42000/mån. Och jag tycker att det är sorgligt att flera högskoleutbildningar inte ger bättre utdelning lönemässigt.
Rikedom är väl i stor utsträckning en definitionsfråga, vårt hushåll har det gott ställt materiellt och har möjlighet till en hel del "onödiga" utgifter och lyxkonsumtion - inklusive två hästar - på två inkomster under 40000/mån.
Jag tror, utan att ha belägg för det, att lönesituationen för en del högskoleutbildade åtminstone delvis beror på en inflation i anställningskrav. Mitt intryck är att många yrken och tjänster idag kräver högskoleutbildning för anställning, även om arbetsuppgifterna i sig inte gör det. Det kan vara ett sätt, om än missriktat, att höja statusen på somliga yrken. Tyvärr innebär ju inte det att budgetutrymmet för lönekostnader automatiskt ökar.
 
Frpg
Missade att jag skulle ha svarat (delvis) på Blueberrys inlägg. Man är inte rik om man tjänar knappt 42000/mån. Och jag tycker att det är sorgligt att flera högskoleutbildningar inte ger bättre utdelning lönemässigt.


Frågan var inte om man är rik eller inte, utan du skrev "man borde få ihop". Det kanhända att du tycker det men så ser verkligheten absolut inte ut.
 
Missade att jag skulle ha svarat (delvis) på Blueberrys inlägg. Man är inte rik om man tjänar knappt 42000/mån. Och jag tycker att det är sorgligt att flera högskoleutbildningar inte ger bättre utdelning lönemässigt.

Nä kanske inte, det beror väl på vad du lägger i ordet rik, men 42 000/mån är väldig mycket om du jämför med någon slags snitt i sverige.

Och det är väl relativit vanligt idag att folk fortsätter att utblida sig även efter gymnasiet?


Jag skulle nog inte använda ordet rik men för mig är det en väldig massa pengar.


Vad gäller undersökningen så är jag precis som @Niyama lite förundrad över att en del inte
verkar veta om de äger någon häst. Kan det vara någon som äger en del av en häst inte vet vad de ska svara?
 
Nä kanske inte, det beror väl på vad du lägger i ordet rik, men 42 000/mån är väldig mycket om du jämför med någon slags snitt i sverige.

Och det är väl relativit vanligt idag att folk fortsätter att utblida sig även efter gymnasiet?


Jag skulle nog inte använda ordet rik men för mig är det en väldig massa pengar.


Vad gäller undersökningen så är jag precis som @Niyama lite förundrad över att en del inte
verkar veta om de äger någon häst. Kan det vara någon som äger en del av en häst inte vet vad de ska svara?
Äger kanske del i en rikshäst? :)
 
Nä kanske inte, det beror väl på vad du lägger i ordet rik, men 42 000/mån är väldig mycket om du jämför med någon slags snitt i sverige.

Och det är väl relativit vanligt idag att folk fortsätter att utblida sig även efter gymnasiet?


Jag skulle nog inte använda ordet rik men för mig är det en väldig massa pengar.


Vad gäller undersökningen så är jag precis som @Niyama lite förundrad över att en del inte
verkar veta om de äger någon häst. Kan det vara någon som äger en del av en häst inte vet vad de ska svara?
Fast det är 1% som svarat "Vet ej" på de tre alternativen man kan svara "Vet ej" på så det är kanske något lite lurt där. Man borde ju veta om man äger en hund, häst eller om man har ett eget stall eller inte.
 
Frpg



Frågan var inte om man är rik eller inte, utan du skrev "man borde få ihop". Det kanhända att du tycker det men så ser verkligheten absolut inte ut.
Borde "gilla" för att jag håller med, men jag gillar verkligen inte att det ser ut så, tycker att högskoleutbildning borde betala sig bättre. Gissar dock att skillnad mellan större städer och mindre orter också spelar in i vilka lönelägen som man är van vid.

När det gäller enkätfrågan så tycker jag det hade varit bättre om den avsett personen inte hushållet. Nu kan det vara en familj med fyra vuxna som tjänar 25', någon utan inkomst som bor ihop med en höginkomsttagare etc. Eller det spelar kanske ingen roll?
 
Fast det är 1% som svarat "Vet ej" på de tre alternativen man kan svara "Vet ej" på så det är kanske något lite lurt där. Man borde ju veta om man äger en hund, häst eller om man har ett eget stall eller inte.

Ja det kan ju vara så att det avrundas uppåt till en procent även om det är mindre än en halv procent som svart det.

Om det bara behövs ett enda svar så kan de tju vara någon som helt enkelt råka valt fel alternativ.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inför OS i Paris bjöd IFCE Institut français du cheval et de l'équitation in representanter från 28 länder för att diskutera...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
958
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 540
Senast: gulakatten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här är blandat stolpar från dagens föreläsning och "påståenden" från diskussionsfrågorna som handlar om intressen och självkännedom...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp