Sänkt ålder på Systembolaget? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

Bukefalos 30 år!

Snubbelfot

Trådstartare
Det behöver bli mycket enklare för 18-åringar att bli fulla, menar Moderaterna i en stor FB-kampanj och lovar sänkt ålder på Systembolaget. Det låter som något från MUF men är tydligen ett vallöfte från relativt vuxna människor. Nä, hoppar över den valsedeln igen tror jag.

Edit: Jag tror snarare på att höja åldern för rösträtt, vigsel och körkort... :meh:

Senast ändrad:
Det behöver bli mycket enklare för 18-åringar att bli fulla, menar Moderaterna i en stor FB-kampanj och lovar sänkt ålder på Systembolaget. Det låter som något från MUF men är tydligen ett vallöfte från relativt vuxna människor. Nä, hoppar över den valsedeln igen tror jag.

Edit: Jag tror snarare på att höja åldern för rösträtt, vigsel och körkort... :meh:

Jag tycker att det är fånigt att man vid 18 år är vuxen nog att köra bil, försvara Sverige i krig och rösta men man är inte betrodd med att handla på Systemet. Urlöjligt!

Så bara för att sluta vara så löjliga (Sverige som land) så borde nåt ändras så att dessa saker får samma åldersgräns.

Då det är tillåtet att servera alkohol till 18-åringar, både på restaurang och i hemmet, ser jag inte en sänkning av åldern för att handla på systemet som en så stor sak. Det kanske är skillnad om man bor så att det inte finns något restaurangliv, men min 18-åring behöver inte gå många meter från hemmet för att kunna beställa både vin, öl och sprit helt lagligt.

Jag är inte moderat, men om jag får gissa så kommer förslaget från någon som inte heller upplever att åldersgränsen på systemet gör någon större skillnad i tillgången på alkohol.

Då det är tillåtet att servera alkohol till 18-åringar, både på restaurang och i hemmet, ser jag inte en sänkning av åldern för att handla på systemet som en så stor sak. Det kanske är skillnad om man bor så att det inte finns något restaurangliv, men min 18-åring behöver inte gå många meter från hemmet för att kunna beställa både vin, öl och sprit helt lagligt.

Jag är inte moderat, men om jag får gissa så kommer förslaget från någon som inte heller upplever att åldersgränsen på systemet gör någon större skillnad i tillgången på alkohol.

Tja, Johan Britz och Liberalerna vill att livsmedelsaffärer och food trucks ska kunna servera alkohol. Det är tydligen lösningen på de sjunkande födelsetalen i Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/ministerns-forslag--ol-och-vin-pa-ica/

Prismässigt för en 18 åring tror jag det är skillnad på att gå på krogen och handla på Systemet.
Kontrollmässigt vad gäller hur mycket som dricks är väl också skillnad.

Ja jag är emot sänkt alkoholgräns. tillräckligt med folk har alkoholproblem, vi behöver inte göra det lättare och börja tidigare.

Absolut, du får servera en 18-åring alkohol hemma men det kommer med en massa regler (du måste vara närvarande när den konsumeras, och du får exempelvis inte ge en flaska bubbel till den som tar studenten) och om jag som bartender serverar en person på krogen har jag ansvar för dennes konsumtion och att hen i princip inte blir "märkbart påverkad".

Jag är absolut emot att 18-åringar får köpa på systemet, då man helt tar bort alla externa parter som idag faktiskt har ansvar för de som är mellan 18 och 20 och dricker alkohol.

Prismässigt för en 18 åring tror jag det är skillnad på att gå på krogen och handla på Systemet.
Kontrollmässigt vad gäller hur mycket som dricks är väl också skillnad.

Ja jag är emot sänkt alkoholgräns. tillräckligt med folk har alkoholproblem, vi behöver inte göra det lättare och börja tidigare.
Jag bor en knapp km från Möllan i Malmö så nej, det är inte dyrare eller svårare att dricka sig full på krogen för en 18-åring här. Med tanke på hur krogarna där drivs rent allmänt ska man nog inte förvänta sig att de tar något ansvar för mängderna som serveras.

Absolut, du får servera en 18-åring alkohol hemma men det kommer med en massa regler (du måste vara närvarande när den konsumeras, och du får exempelvis inte ge en flaska bubbel till den som tar studenten) och om jag som bartender serverar en person på krogen har jag ansvar för dennes konsumtion och att hen i princip inte blir "märkbart påverkad".

Jag är absolut emot att 18-åringar får köpa på systemet, då man helt tar bort alla externa parter som idag faktiskt har ansvar för de som är mellan 18 och 20 och dricker alkohol.
Jag har ingen direkt åsikt om åldersgränsen på systemet, men att den skulle ha någon väsentlig inverkan på 18-åringars möjlighet att köpa alkohol håller jag inte med om. Nu kanske Malmö är avvikande på flera sätt. Dels har vi gott om krogar med billig alkohol där man serverar så länge man får betalt, dels gör närheten till Danmark och Tyskland att tillgången på alkohol är mycket stor.

Det finns ett symbolvärde i åldersgränsen på Systembolaget, men inte så mycket mer.

Jag har ingen direkt åsikt om åldersgränsen på systemet, men att den skulle ha någon väsentlig inverkan på 18-åringars möjlighet att köpa alkohol håller jag inte med om. Nu kanske Malmö är avvikande på flera sätt. Dels har vi gott om krogar med billig alkohol där man serverar så länge man får betalt, dels gör närheten till Danmark och Tyskland att tillgången på alkohol är mycket stor.

Det finns ett symbolvärde i åldersgränsen på Systembolaget, men inte så mycket mer.

Ja, här i Skåne blir det ännu löjligare att förbjuda myndiga personer från att handla på Systemet eftersom de enkelt kan ta färjan/bron och handla i Danmark.

Jag säger som min man, om det är ett jätteproblem kan man ju höja myndighetsgränsen till 20 istället (det är ju ändå weird diskrepans det här med försörjningsansvar gymnasiet ut om hen är myndig.)

Jag bor en knapp km från Möllan i Malmö så nej, det är inte dyrare eller svårare att dricka sig full på krogen för en 18-åring här. Med tanke på hur krogarna där drivs rent allmänt ska man nog inte förvänta sig att de tar något ansvar för mängderna som serveras.
Men det är mycket svårare att direkt när man fyller 18 gå till systemet och förse alla sina kamrater som är 16-17 med alkohol till festen.

Så om folk som är 18 ska handla på systemet kan man lika gärna också tycka att det är egalt om de dricker alkohol när de är 16-17.

Där ligger nog den springande punkten och jag vidhåller att det är en viktig gräns.

När man väl gått ur gymnasiet är det nog få som hänger väldigt regelbundet och har klassfester med gymnasieungdom.

Ja, här i Skåne blir det ännu löjligare att förbjuda myndiga personer från att handla på Systemet eftersom de enkelt kan ta färjan/bron och handla i Danmark.
Så om ett gäng 16 åringar kommer släpandes på flera backar starköl in i Sverige så släpps de bara igenom utan koll?
Dvs det är ok att som 16 åring ta in starköl i landet?

Så om ett gäng 18 åringar kommer släpandes med några vagnar vin och sprit kollar man ingenting alls?
(Det framstår som märkligt iom att de kollar många vuxna.)

(Sedan dricker ju danska ungdomar mest i Europa så någon slags effekt har det ju att de kan köpa alkohol. (de höjde gränserna till 18 för över 6 volyprocent 2025))

Så om ett gäng 16 åringar kommer släpandes på flera backar starköl så släpps de bara igenom utan koll?
Dvs det är ok att som 16 åring ta in starköl i landet?

Så om ett gäng 18 åringar kommer släpandes med några vagnar starskprit kollar man ingenting alls?

(Sedan dricker ju danska ungdomar mest i Europa så någon slags effekt har det ju att de kan köpa alkohol. (de höjde gränserna till 18 för över 6 volyprocent 2025))

Det är 20 års gräns på att ta med sprit (och annan alkohol) över gränsen till Sverige.

Bara för att folk gör något betyder inte att det är lagligt

Det är 20 års gräns på att ta med sprit (och annan alkohol) över gränsen till Sverige.

Bara för att folk gör något betyder inte att det är lagligt
Nej men iom att man går igenom folk som ser så måste det rimligen vara svårare att släpa in alkohol om det finns en 20 årsgräns än om det inte gör det. (ja jag har åkt till Helsingborg från Helsingör många gånger.).

Med en nittonåring som är (tackolov nykter) alkoholist vill jag absolut inte ha sänkt åldersgräns. På krogen finns det ändå folk som övervakar, på den tiden han drack fick han ändå trassla en del för att komma över alkohol. Han hade kunnat sabba för sig ännu mer om han kunnat köpa på systemet också

Jag håller med om att det är konstigt att man vid 18 anses mogen att rösta, och princip bli vald till politiker, men inte köpa alkohol. Men nu är vi ju vana vid det. Varför är konsekvens viktigt i sig?

Om vi hade haft 18-årsgräns, tror jag inte att jag hade tyckt att den ska höjas, men jag ser heller inga skäl att som det nu är sänka åldern.

Jag tycker att det är fånigt att man vid 18 år är vuxen nog att köra bil, försvara Sverige i krig och rösta men man är inte betrodd med att handla på Systemet. Urlöjligt!

Så bara för att sluta vara så löjliga (Sverige som land) så borde nåt ändras så att dessa saker får samma åldersgräns.
Fast det är inte löjligt alls och det går inte att jämföra med det andra. Att 18 åringar får dricka ute på restauranger och barer osv är en bra början så dom iallafall inte dricker sig redlösa hemma och har för lätt att få tag på alkohol utan kontroll.

Att rösta och köra bil osv är inte skadligt för hälsan och inget gift som man kan överdosera och förstöra sitt liv med. Många 18 åringar har inte en balans på drickandet och får dom fri tillgång till det från inget alls så kan det gå illa. På pubar och barer osv så finns det tekniskt sätt iallafall folk som har koll på dom hyfsat och förhoppningsvis inte säljer för mycket till dom som är påverkade även ifall jag vet att folk dricker för mycket ändå men tanken är bra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka