Sänkt ålder på Systembolaget? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

Bukefalos 30 år!

Alkohol och tobak är absolut ingenting vi behöver ha för vår överlevnad och för att må bra på jag skulle personligen se det som positivt med en total utfasning av dessa båda men eftersom det är en bra kassa-ko för staten lär detta aldrig hända.
Det är inte alls så enkelt. Många av oss vill ha små njutningsmedel i livet, även om de inte alltid är på alla vis näringsriktiga. Än mindre nöjer sig särskilt mångaav oss med den nivå som räcker för att vi ska överleva. Jag tycker att du pekar mot ett bedrövligt liv där.

Jag håller inte med. Det finns många, speciellt yngre män, som tappar omdömet när de hamnar bakom ratten! Med katastrof som resultat.
Så därför, tycker du, är det bra att lägga till alkohol på det? Jag förstår verkligen inte den kopplingen. En sak i taget tycker jag, alkohol är ingenting som 18 åringar behöver ha hemma och dricka när dom känner för det. Dom kan dricka det hemma resten av livet med måtta från 20 årsåldern istället för att dricka sig påverkade som 18 åringar.

18 årsåldern är ju jobbig nog att hantera för många även utan alkohol, känslor åt alla håll och kanter och det behövs verkligen ingen alkohol hemma för dom som spär på allting.

Jag tycker att åldersgränserna funkar fint som de är. Vid 20 har man förmodligen inte lika mycket kontakt med 16-17 åringar som när man är 18, så risken för att det köps ut blir mindre. Inte obefintlig, men mindre.

Angående att man får ta körkort vid 18: att köra bil är i sig inte skadligt. Jag tycker dock att det låter som en ganska dum idé att låta människor ta både körkort och introduceras till i princip fri tillgång till alkohol på samma gång. Det får gärna vara tid däremellan, så som det är nu.

Jag är heller inte för att höja åldern för att vara myndig. Man blir inte vuxen bara av åldern, det krävs erfarenhet och ansvar för att mogna. Min bild av "dagens unga", eller kanske snarare dagens föräldrar, är att de inte får ta mycket ansvar. De ska gärna skyddas så mycket som möjligt, vilket inte alltid är hur man bäst förbereder någon för verkligheten. Det finns också föräldrar som kontrollerar sina barn, även vuxna sådana, så mycket de kan. Det går att kontrollera en omyndig person ganska mycket. Vid 18 är de flesta inte helt självgående, men de kan ändå göra en hel del (även ekonomiska grejer, typ bankkonton) själv. Nog finns det oansvariga unga vuxna, men jag anser inte att det är skäl nog för att göra dem omyndiga.

Min personliga åsikt om alkohol är förresten att det hade varit väldigt trevligt om det inte fanns alls till mänsklig konsumtion. Men, att förbjuda alkohol hade förmodligen mest lett till att handeln sker svart och okontrollerat. Det är inte särskilt svårt varken att tillverka själv, eller smuggla in. Jag är för strikta lagar kring alkohol och andra droger, de får bara inte bli såpass strikta att folk struntar i dem. Det måste kompromissas.

Jag ser helst inte att man dricker alkohol. Ska du ändå göra det ska det dock vara kontrollerat, relativt säkert och skattat.

Jag har väl egentligen ingen direkt åsikt om åldersgränsen mer än att jag tycker den är ologisk. 18-åringar blir jättefulla på krogen med och då ska man dessutom lyckas hitta hem igen. Förhoppningsvis till sig själv och inte någon random snubbe man hittade 2min innan.
Jag tycker liksom bara inte argumentet att det finns ”någon annan” på krogen som ansvarar över 18-åringens konsumtion håller. Den där ”någon annan” är sannolikt en bartender som inte är många år över 20 fyllda, kanske har sitt första riktiga jobb och själv tycker att alkohol är toppen.

Det är inte alls så enkelt. Många av oss vill ha små njutningsmedel i livet, även om de inte alltid är på alla vis näringsriktiga. Än mindre nöjer sig särskilt mångaav oss med den nivå som räcker för att vi ska överleva. Jag tycker att du pekar mot ett bedrövligt liv där.
Alkohol blev aldrig min grej utan testades i minimala mängder, rökt eller snusat har jag heller aldrig gjort eller pundat och jag kan inte påminna mig att livet varit bedrövligt utan tvärt om, jag har och har haft bekanta som haft och nu har ett bedrövligt liv tack vare "njutningsmedel", själv är jag fullt frisk och full av liv till skillnad från ett par som är lika gamla som mig och som nu pendlar mellan lägenhet och läkarbesök och förfaller i rasande fart.

Förstöra hälsan med "njutningsmedel", tack men nejtack.

Alkohol blev aldrig min grej utan testades i minimala mängder, rökt eller snusat har jag heller aldrig gjort eller pundat och jag kan inte påminna mig att livet varit bedrövligt utan tvärt om, jag har och har haft bekanta som haft och nu har ett bedrövligt liv tack vare "njutningsmedel", själv är jag fullt frisk och full av liv till skillnad från ett par som är lika gamla som mig och som nu pendlar mellan lägenhet och läkarbesök och förfaller i rasande fart.

Det är inte ditt val som jag tycker är dystopiskt utan att du tycker att möjligheten för andra ska försvinna för att du inte själv ser annat än skadorna.

Jag anser att det är upp till varje människa att bestämma hur viktigt exempelvis mat- och smakupplevelser är kontra annat. För mig är det en stor del av livet, att skapa och äta god mat parat med god dryck som tagits fram med enormt engagemang av andra människor, äta tillsammans med andra och umgås kring det intresset.

Om det tar bort några år av livet. So be it. Är vare sig rädd för att dö eller ha ont. Min värdering.

Så därför, tycker du, är det bra att lägga till alkohol på det? Jag förstår verkligen inte den kopplingen. En sak i taget tycker jag, alkohol är ingenting som 18 åringar behöver ha hemma och dricka när dom känner för det. Dom kan dricka det hemma resten av livet med måtta från 20 årsåldern istället för att dricka sig påverkade som 18 åringar.

18 årsåldern är ju jobbig nog att hantera för många även utan alkohol, känslor åt alla håll och kanter och det behövs verkligen ingen alkohol hemma för dom som spär på allting.

Jag tycker att det logiska hade varit samma åldersgräns för att handla på Systemet och ta körkort.

Jag tycker att det logiska hade varit samma åldersgräns för att handla på Systemet och ta körkort.
Så 20 år för körkort, eller vill du riskera att öka olyckorna i trafiken med påverkade omogna människor kanske? Hellre en nykter omogen än en full omogen person bakom ratten.

Tycker det är galet att höja åldern för körkort för att majoriteten av 18 åringar både kan köra bil bra och körkort behövs ofta för att ta sig till ev arbeten och stall osv. Att höja den åldern till 20 ser jag inte som något positivt alls, däremot att introducera fri tillgång till alkohol och körkort samtidigt, det är ingen bra ide. Oavsett ålder skulle jag säga att det är en otroligt dålig ide.

Det är jättebra dessutom att man kan bevisa att man kan behålla körkortet i två år också utan problem innan man börjar få fri tillgång på alkohol för det visar ändå att man har lite omdöme och sundhet att skilja på dom två sakerna.

Så 20 år för körkort, eller vill du riskera att öka olyckorna i trafiken med påverkade omogna människor kanske? Hellre en nykter omogen än en full omogen person bakom ratten.

Tycker det är galet att höja åldern för körkort för att majoriteten av 18 åringar både kan köra bil bra och körkort behövs ofta för att ta sig till ev arbeten och stall osv. Att höja den åldern till 20 ser jag inte som något positivt alls, däremot att introducera fri tillgång till alkohol och körkort samtidigt, det är ingen bra ide. Oavsett ålder skulle jag säga att det är en otroligt dålig ide.

Det är jättebra dessutom att man kan bevisa att man kan behålla körkortet i två år också utan problem innan man börjar få fri tillgång på alkohol för det visar ändå att man har lite omdöme och sundhet att skilja på dom två sakerna.

Du har en märklig syn på vuxna myndiga människor, körning och alkohol.

Det behöver bli mycket enklare för 18-åringar att bli fulla, menar Moderaterna i en stor FB-kampanj och lovar sänkt ålder på Systembolaget. Det låter som något från MUF men är tydligen ett vallöfte från relativt vuxna människor. Nä, hoppar över den valsedeln igen tror jag.

Edit: Jag tror snarare på att höja åldern för rösträtt, vigsel och körkort... :meh:
Håller helt med

Du har en märklig syn på vuxna myndiga människor, körning och alkohol.
Du har en otroligt märklig syn på människor övht tycker jag..men men. Så det är, folk tycker olika. Jag är för mer säkerhet och vill inte ha fulla omogna människor på vägarna. Eller uppmuntra för den delen att dricka alkohol på det sättet i den åldern. Ansvar i livet kan gott komma lite i taget.

Ingen tvingar dig ju. Men du ville ju, om du kunde, se till att ingen får dricka alkohol. Det var det jag argumenterade mot.

Jag bor en knapp km från Möllan i Malmö så nej, det är inte dyrare eller svårare att dricka sig full på krogen för en 18-åring här. Med tanke på hur krogarna där drivs rent allmänt ska man nog inte förvänta sig att de tar något ansvar för mängderna som serveras.
Alla i Sverige bor inte så att de har tillgång till krogar heller. Inte heller så att de har tillgång till krogar som inte tar ansvar. Poängen är att det är jobbigare att faktiskt ta sig till en krog och dricka hur mycket som helst hur ofta som helst jämfört med hur lätt det i sådana fall skulle vara att ta sig till Systemet och köpa på sig en massa och ha för flera dagar framöver dessutom, utan att man då ens behöver lyfta rumpan ens.

Jag har ingen direkt åsikt om åldersgränsen på systemet, men att den skulle ha någon väsentlig inverkan på 18-åringars möjlighet att köpa alkohol håller jag inte med om. Nu kanske Malmö är avvikande på flera sätt. Dels har vi gott om krogar med billig alkohol där man serverar så länge man får betalt, dels gör närheten till Danmark och Tyskland att tillgången på alkohol är mycket stor.

Det finns ett symbolvärde i åldersgränsen på Systembolaget, men inte så mycket mer.
Det är mer än ett symbolvärde.
Känner du många 18 åringar som har råd att åka till Danmark och Tyskland och supa sig fulla i tid och otid? Åldersgränsen för införsel till Sverige är 20 år så om de smugglar in kan de ändå inte ta in speciellt mycket, jämfört om de hade kunnat köpa på Systemet.

Fast det blir ju lite märkligt att Sverige ska ändra åldersgränsen bara för att ungdomar i Skåne har lätt att ta sig till Danmark och köpa sprit?
Som de dessutom måste dricka där och inte kan ta med hem till Sverige igen... om man inte smugglar och det känns ändå lättare att gå in på systemet och köpa en mängd helt lagligt än att bekosta, planera och utföra en resa till Danmark för att dricka och ev smuggla en mindre mängd hem.

Det är inga problem för folk som vill få tag på alkohol. En kompis på gymnasiet (innan hon fyllde 18 år) hittade nån på stan och kom till festen med sprit i en läskflaska.
Alla hittar inte sprit på stan. Skulle åldersgränsen sänkas kan alltså alla köpa. Och i betydligt större mängd och oftare än vad några ungdomar får fatt i av en snubbe på stan eller föräldrarnas spritgömma osv. Det blir liksom mer tillgängligt och i större mängd och man får anstränga sig mycket mindre för att få tag i det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka