Bukefalos 28 år!

Sanningen om "invandrarna"

Alltså? Vem argumenterar du med? Vem har sagt nåt om fri invandring?
Enligt det regelverk vi har idag så får alla som söker asyl och kommer från Syrien till exempel uppehållstillstånd.
Det finns en begränsning, och det är att Sverige gömmer sig bakom FRONTEX;s taggtråd eftersom man bara kan söka asyl i Sverige, dvs fysisk måste befinna sig här. Så Sverige ger alla som lyckas komma hjälp men blundar för de tusentals som dör när de försöker ta sig hit.
 
BS. I så fall är hela jävla Europa rasister. Stanna du i Sverige det är säkrast, för åker du över sundet så träffar du på ett helt land med rasister.
Det finns gott om människor i hela världen som är eller inte är rasister och det beror på dem själva, inte på någon annan. Sedan kan deras orsaker vara lite olika. En vän till mig arbetade mycket i Zimbabwe på 90-talet och konstaterade att han blev utsatt för rasism ett antal gånger för att fördomar mot människor av europeisk härkomst hängde kvar i många fall. Men de fördomarna låg hos "betraktarna", inte hos honom.
 
En internationell atmosfär är viktigt för mig.
Efter mer än 20 år i den mycket internationella IT- och Telcom-branschen så sökte jag just en internationell atmosfär när jag skulle skaffa mig en lättsam försörjning.
Valet föll på bussbranschen där kollegorna är från hela världen och kan prata massor av olika språk.
Det ger en härlig möjlighet till att få veta saker som man annars inte hade haft en aning om.
För mig så är det viktigt.
 
Nä det sa jag inte, för det första har jag aldrig yttrat mig om Turkiets flyktingpolitik, för jag vet inte hur deras process ser ut, för det andra klagar jag på dagens flyktingpolitik, och din mamma kom väl hit för sjuttio år sedan?



Sedan skrev jag även detta, så att jag inte skulle misstolkas och att ni skulle tro att jag drog alla över en kam.
Process? Jag tror inte du inser allvaret. Idag, liksom för sjuttio år sedan. VAR DET KRIG. Massor av människor behövde hjälp. Fort! Annars skulle de riskera att dö eller dödas. I sådana lägen är det ett ansvar för länder där fred råder att försöka hjälpa så många som möjligt. Hur kan vi annars förvänta oss hjälp om det händer oss? Men främst av humanitära orsaker.
 
Process? Jag tror inte du inser allvaret. Idag, liksom för sjuttio år sedan. VAR DET KRIG. Massor av människor behövde hjälp. Fort! Annars skulle de riskera att dö eller dödas. I sådana lägen är det ett ansvar för länder där fred råder att försöka hjälpa så många som möjligt. Hur kan vi annars förvänta oss hjälp om det händer oss? Men främst av humanitära orsaker.

Och vi ska hjälpa, både genom att ta emot flyktingar och genom humanitära insatser för ort.
Men vi kan inte heller, på sikt, göra det utan att ha ekonomi och kontroll på det hela.
Sverige fungerar som en livbåt för många asylsökande.
Vilket är ok.
Men kommer för många så blir läget i "livbåten" instabilt och förmågan att hjälpa minskar för till slut försvinna.
 
Ni vet om att vi redan nu har bostadsbrist och att då mer än DUBBLA den svenska befolkningen genom att ta emot ALLA flyktingar ... HUR klarar Sverige det ? På NÅT sätt... Då inte bara ekonomiskt, utan även bostadsmässigt, infrastruktur, skola, sjukvård mm ....
De som flyttar hit är ju också arbetsföra.
De kan bygga, starta företag och utbilda sig till lärare.
De resurser som du beskriver är inte statiska utan går att utöka i princip i oändlighet.

Du vet väl att länder med en större befolkning än vårt land också fungerar hoppas jag?
 
Vad är SD's bild av "invandraren"?

Att de har en tydlig linje angående invandringspolitiken vet jag, men att de även har förmedlat en bild av "invandraren" var för mig okänt.

Upplys mig!
 
De människorna som finns kvar i flyktinglägrerna i syrien, de är de riktigt flyktingarna, inte de som kommer till sverige och sedan åker på semester i hemlandet när det fortfarande är krig.

Jag menar absolut inte att det inte finns riktiga flyktingar utan att man tar in så många samtidigt utan att ha någon koll överhuvudtaget. Sverige har inte ens koll på hur många som åkt iväg för att kriga för IS och sedan släpper in de igen.

Man stänger igen lokaler för hemlösa för att sedan månaden efter öppna hem för nyanlända och tiggare från rumänien, det skapar rasism hos människor. Folk ser inte skillnaden på flyktingarna och flyktingpolitiken.

Varför tror du att de riktiga flyktingarna bara finns i flyktinglägren?

Flyktinglägren finns väl för övrigt inte i just Syrien, det är hela poängen - flyktinglägren finns dit de har flytt, alltså t ex Turkiet, eftersom det ligger närmast. Och därifrån flyr de sedan vidare, nånstans där man kan leva och bygga upp sitt liv igen, t ex Sverige och andra länder. Det är så flyktingar gör, det är liksom hela poängen. Man flyr tills man hittar ett ställe där man kan slå sig till ro och bygga upp sitt liv. Mycket vanligt via ett antal mellanstationer. Min mamma är t ex flykting från ostpreussen, och bor numer i Stockholm. Via Stettin, Berlin, Bonn, Hamburg och sen Stockholm. Inte sjutton stannade de i uppsamlingslägren vid tyska gränsen, därifrån tog man sig vidare så fort man kunde - flyktingläger är i regel ohälsosamma och farliga ställen.

Rumänerna är något helt annat, de är inte flyktingar, och hur vi tar hand om dem har inget med flyktingpolitik att göra. De är helt enkelt fattiga.

Att vi inte har koll på hur många som åker till IS är för att staten inte registrerar vart medborgare reser. Eller skulle du vilja att de började göra det, registrera alla resor för alla medborgare? Att man behövde ansöka om utresetillstånd och inte fritt fick resa vart man ville? Eller, ännu värre, att det fanns risk att när du kom tillbaka hem efter en resa, så fick du inte komma in i landet igen? Det är ju så länder som folk flyr ifrån fungerar, varför skulle vi vilja ha det så här?

Du blandar ju ihop saker som inte har nånting med varandra att göra - svenska medborgares rätt att fritt resa och komma tillbaka, fattiga invandrare inom EU, och syriska krigsflyktingar. Den enda gemensamma nämnaren är att det handlar om människor med annat utseende och etnisk bakgrund än dig själv, som du tycker beter sig problematiskt för att du inte förstår dem, varför de är här, eller varför de gör som de gör.
 
Senast ändrad:
Jag träffade en invandrare idag, hon var polis.

För att förtydliga tanken med tråden. Personliga erfarenheter av enskilda personer.


... inte vad ni läst

... inte vad ni tycker om antal, varför, hur.

... inte vad en kompis kompis sett, hört eller fantiserat om.

... inte stalin och hitler.

Ni skriver förstås vad ni vill, men nu när ni fått ämnet förklarat, så håll er gärna till det.
 
Senast ändrad:
Jag har träffat invandrare som jag, om jag hade haft befogenheten, sparkat över gränsen utan att tveka! Sen har jag träffat invandrare som, om jag hade haft möjligheten, anställt på mitt företag.

Jag förstår helt ärligt inte vad ts vill ha ut av denna tråden? Ts träffade en invandrare som är polis och häromdagen träffade jag en invandrare som har mördat. Det finns invandrare av alla sorter. Att komma med saker som "invandrare är snälla" gör inte vår invandringspolitik mer hållbar. Denna tråden är bara löjlig!
 
Jag håller inte riktigt med här va. Innan SD blev stora var den såkallade rasismen nästan lika stor som nu, det som gör att rasismen växer är sveriges sjuka antal såkallade flyktingar som kommer hit.

Nej det som gör att rasismen växer är att folk inte vet att det varken är ett sjukt antal eller att de är "såkallade" flyktingar som kommer hit. Det är okunskap, bristande erfarenheter och rädsla i en farlig cocktail.

Jag snor ett av mina fb-vänners tänkvärda inlägg från igår (jag har lov att dela det)

Jag har sammanställt statistik över våra 290 kommuner. Snittet för hela Sverige är att utlandsfödda utgör 15,9 % av befolkningen. Och i riksdagsvalet fick SD 12,9 % av rösterna i hela landet.

Först tittar jag på de tio kommuner med högst andel SD-röster. De ligger föga överraskande i Skånes bakvatten. Sammantaget röstade 27 % av väljarna där på SD. Mer än dubbla riksgenomsnittet. Men närvaron av invandrare är klart lägre än i övriga Sverige: 12,4 % utlandsfödda.

Om jag går från andra hållet och tittar på de tio kommuner som har högst andel utlandsfödda så handlar det om storstadskommuner i eller kring Stockholm och Malmö. Slår man ihop dessa är 30,9 % av befolkningen utlandsfödd, nästan dubbla riksgenomsnittet. Men andelen SD-röster ligger ändå under övriga Sverige: 11,8 %.

För mig inger detta optimism – de som verkligen har erfarenhet av invandrare, som lever tillsammans eller nära dem, har något lägre benägenhet att rösta på det invandringsfientliga partiet jämfört med svenskar i allmänhet.

Det tycks som att kulturblandningen inte är det primära problemet. Och här närmar vi oss kanske rasismens och xenofobins kärna. Rädslan. Inte erfarenheten. Rädslan för det främmande. Rädslan för det som vi inte har kännedom om, för dem som vi aldrig har mött. En urmänsklig reaktion, kanske, som kan botas med mer kunskap och erfarenhet – eller exploateras av hänsynslösa krafter.
 
De människorna som finns kvar i flyktinglägrerna i syrien, de är de riktigt flyktingarna, inte de som kommer till sverige och sedan åker på semester i hemlandet när det fortfarande är krig.

Jag menar absolut inte att det inte finns riktiga flyktingar utan att man tar in så många samtidigt utan att ha någon koll överhuvudtaget. Sverige har inte ens koll på hur många som åkt iväg för att kriga för IS och sedan släpper in de igen.

Man stänger igen lokaler för hemlösa för att sedan månaden efter öppna hem för nyanlända och tiggare från rumänien, det skapar rasism hos människor. Folk ser inte skillnaden på flyktingarna och flyktingpolitiken.

Du blandar ihop så många grejer här.

De som krigar för IS är inte sällan födda i Sverige, ska vi kasta ut svenskar som inte beter sig som du tycker är ok?

Syrier krigar inte för IS och det är från Syrien den största flyktingmängden kommer nu. Så att stoppa syrier hindrar inte folk från att resa till IS.
Sen kan man med ren logik inse att antalet svenska ungdomar som är sugna på krig i Irak är rätt få... de motsvarar nog det antal som SMR har i medlemmar. Same shit, different name.

och nej, man reser inte på semester till ett krigsdrabbat land. Däremot när kriget är slut är det många som vill hälsa på släkten som stannade och landet man lämnade. Det betyder inte att man i det akuta skedet inte behövde skydd av Sverige. Eller får ingen jude nånsin besöka tyskland menar du?
 
Det finns invandrare av alla sorter. Att komma med saker som "invandrare är snälla" gör inte vår invandringspolitik mer hållbar.
Det handlar om att invandrare är som folk är mest de med.
Och de är varken mera belastande eller produktiva än andra.

Den enda effekten som invandring med säkerhet ger är att landet får en större befolkning.
Vilket ju inte på något vis kan vara skadligt för landet vad jag kan se.
Länder med en större befolkning än Sverige verkar att fungera alldeles utmärkt de med.
 
Ok.
Så en (idiotisk) incident med två (lika idiotiska) personer ligger till grund för "bemöta den bild SD sprider om invandraren"?

Civilministern Ardalan Shekara fick lämna sin ordförandepost för SSU då han anklagades för att ha förskingrat pengar till förmån för sin personvalskampanj.
Han efterträddes av Anna Sjödin.
"Svartskalle, sådana som du är inte välkomna hit till Sverige!" skrek en vilt fäktande och aggressiv Sjödin till en dörrvakt efter en blöt utekväll på stan.
Ridå och adjö!

En topptjänsteman inom MP blev dömd för narkotikasmuggling för ett tag sedan.
Bostadsministern Mehmet Kaplan (MP) rör sig inom antisemitismens utmarker (genom att bla bjuda in en erkänd antisemitistisk föreläsare till riksdagen)
Mehmet Kaplan påstås främja islamism.
Bostadsministern är också indragen i härvan runt Husbymoskén.


Kan jag med stöd av ovanstående axplock hävda att Socialdemokraterna är kriminella rasister?

Att Miljöpartiet är judefientliga pundare?

Nej!
Självklart inte.


UOTE="Atle, post: 16726287, member: 3755"]De kallas babbe och är så närgångna att de måste hållas på avstånd medelst järnrör. Minns du nu vilken bild de förmedlar?[/QUOTE]
Ok
 
Okej så Sverige ska ta emot ALLA flyktingar .... Vad va de LBB sa 13 miljoner kan komma (gör redan) klassas som flyktingar... Så dessa ska vi ta emot ? 13 MILJONER ? Ni vet om att vi redan nu har bostadsbrist och att då mer än DUBBLA den svenska befolkningen genom att ta emot ALLA flyktingar ... HUR klarar Sverige det ? På NÅT sätt... Då inte bara ekonomiskt, utan även bostadsmässigt, infrastruktur, skola, sjukvård mm ....

NEJ jag är verkligen inte för fri invandring....

Fri invandring driver inget parti. Även om vi öppnar gränsen kommer inte hela världen ta sig hit. Av den enkla anledningen att de inte kan. Om du tror att det räcker med 13 miljoner som lider runt om i världen är du ute och cyklar.

En ekonomi växer med dess invånare. Syrierna tex, är högt utbildade. Sverige får alltså ett tillskott av högutbildade människor utan att ha betalat en krona för dem under uppväxten. Det är en gigantisk win för stadsbudgeten.

Jämför sthlm med en liten ort i norrland. Ja sthlm har bostadsbrist men samtidigt blomstrar ekonomin, arbetslösheten är låg och det finns utrymme för att bygga bostäder, bara inte så centralt som de flesta vill bo.

Jämför det med byn i norrland utan inflyttning.. ja du ser ju själv.
 
Har jag sagt att vi ska kasta ut någon? Jag skrev själv att jag hade velat flytta tillbaka om jag kunde, och absolut kan dom ha varit i Sverige så länge att de har ett liv här som dom inte har i bl.a Somalia. Detta var bara ett exempel som jag hittade snabbt från jobb..

Är du säker på det? Om landet nu heter nåt nytt och har en ny befolkning. Om staden du växte upp i är bombad till oigenkännlighet och det som byggs upp inte är i samma stil?
 
Ok.
Så en (idiotisk) incident med två (lika idiotiska) personer ligger till grund för "bemöta den bild SD sprider om invandraren"?

Civilministern Ardalan Shekara fick lämna sin ordförandepost för SSU då han anklagades för att ha förskingrat pengar till förmån för sin personvalskampanj.
Han efterträddes av Anna Sjödin.
"Svartskalle, sådana som du är inte välkomna hit till Sverige!" skrek en vilt fäktande och aggressiv Sjödin till en dörrvakt efter en blöt utekväll på stan.
Ridå och adjö!

En topptjänsteman inom MP blev dömd för narkotikasmuggling för ett tag sedan.
Bostadsministern Mehmet Kaplan (MP) rör sig inom antisemitismens utmarker (genom att bla bjuda in en erkänd antisemitistisk föreläsare till riksdagen)
Mehmet Kaplan påstås främja islamism.
Bostadsministern är också indragen i härvan runt Husbymoskén.


Kan jag med stöd av ovanstående axplock hävda att Socialdemokraterna är kriminella rasister?

Att Miljöpartiet är judefientliga pundare?

Nej!
Självklart inte.


UOTE="Atle, post: 16726287, member: 3755"]De kallas babbe och är så närgångna att de måste hållas på avstånd medelst järnrör. Minns du nu vilken bild de förmedlar?
Ok[/QUOTE]

Så du menar att SD egentligen bara är snälla grabbar som är lite oroliga över invandringspolitiken? Vilken sten har du levt under?

Och "påstås" kontra filmas är en viss skilllnad.
Det är också skillnad på att vara ordförande för ungdomsförbundet (sd's ska vi inte ens nämna..) och att vara partiordförande. Eller Åkessons sång på finlandsfärjan kanske du glömt?

Skillnaden är också att de övriga partierna agerar mot sina medlemmar, det gör inte Åkesson för då skulle han avsätta sig själv. Idioter finns i alla partier men i SD är de orimligt många.

Om SD var så oroliga för Sverige kanske de borde börja ta ansvar för Sverige och stå för sina vallöften till pensionärer istället för att skapa kaos.
 
I september var jag i Istanbul. Staden var full av "så kallade" flyktingar från Syrien. Kvinnor, män och barn. Många tycktes vara mycket fattiga och sov i parkerna. Ett par pojkar, 7-8 år gamla, kom till mig när jag köpt kebaber. De ville ha dem. De fick dem. Genast drog de sig undan och satte sig och åt - jättehungriga. Jag gav dem lite pengar, så kunde de få mat ytterligare några dagar.

DET är några av de "så kallade" flyktingarna! Och det finns hur många som helst.

Vad skulle du göra om det blev krig i Sverige? Om du förlorade allt? För det har många flyktingar. Förlorat allt.

För nära sjuttio år sedan var min mamma ett så kallat flyktingbarn. Liten okänd konflikt, andra världskriget. Det är lätt att sitta i trygga Sverige och vara säker. Men jag tror inte min mormor räknat med att sätta sina barn på tåget och skicka dem till främmande land. Eller att barnen då, vid fyra och sex års ålder, skulle ha erfarenhet av att fira jul i skyddsrum. Ibland händer det saker och om det händer mig hoppas jag att det finns någon som kan tänka sig ta emot "så kallade flyktingar". ÄVEN om det är en större konflikt så att det är många.

Ja mina föräldrar är också flyktingar, kom under andra världskriget. Min morfar tog sin familj och flydde till Sverige, pga min då levande morbror försvann från ryska armen och de ansåg att morfar skulle leta upp honom. Han fick ett dygn på sig, om han inte fanns på morfars gård nästa gång när de dök upp skulle de skjuta mormor och min mamma som då var 12 år.

Genom att de blev flyktingar, så blev de också invandrare i vårt land. Men det var inte så enkelt, efter en rodd över från Finland till Sverige med ytterligare ett par familjer, för det var så de kom i en roddbåt som de själva rodde. Blev de omhändertagna av svenska myndigheter, de skulle deporteras tillbaka till Estland och blev också satta på en båt. MEN båten han inte avlöpa, Per Albin Hansson stoppade avfärden då de fått reda på att den förra båten med flyktingar som återvände resulterade i att dessa människor avrättades när de tvingades återvända.

Så våra flyktingar blir våra invandrare, tyvärr att säga det så har nog de flesta av oss någon annan nationalitet i oss än enbart svenskt (vad det nu är för något) även de som protesterar mot allt sånt nytt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp