Sanslösa foderstater!

Sv: Sanslösa foderstater!

Jo, jag tror i alla fall att jag förstår vad du ville säga. Jag ska försöka klämma ur honom en motovering :devil::banana:
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Det där förekommer även i modern tid. Det finns(fanns?) ställen oftast ridskolor som ger ett max på 5 kg, oberoende på häst/storlek.

Senast för ett par månader sedan så hörde jag kommentaren att en häst behövde inte mer stråfoder för att på ridskolan ger de inte mer än 5 kg, alla hästar. Och detta gällde vuxna människor, med lång(enligt egen utsago) erfarenhet gällande hästar.

Exakt, det förekommer fortfarande. Jag står uppstallad på ett av ställena :cool:

Nu ger vi ju ensilage men det är få hästar som får mer än 10 kg (ensilage!!), Ett par av ridskolehästarna får 11 lr 12 tror jag. Shettisen får 3. (3,5?)
En av privathästarna får 8 kg ensilage!

Det är absurt. Ibland får man lust att bokstavligt banka in lite vett i huvudet på folk :p :crazy:
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Oj, ser att jag har formulerat mig helt fel då jag hade så bråttom när jag skrev förra inlägget. Tar det från början.

Alltså, man kan säga att de 4 första åren hade jag ponnyn själv, hon var då i normalt hull och jag motionerade henne 5-6 dagar i veckan. Hon fick då hö och ca 1 liter kraftfoder. Om somrarna blev hon dock lite överviktig, men vilken ponny blir inte det då de går på bete? Hon hade då aldrig haft några problem med fång.
De två sista åren har hon varit ute på foder till två stycken, ca 1 år per fodervärd. Jag ville ha ut henne på foder då jag började bli lång för henne, så jag tog andra, större hästar på foder själv under tiden. Den första fodervärden red henne ca 1-2 dagar i veckan HÖGST, ibland inte alls, eftersom en gammal ponny inte behövde så mycket motion ansåg hon. Ponnyn stod ändå på samma mängd kraftfoder. När jag tog tillbaka ponnyn till sommaren var hon ja, tjock. Jag tog bort kraftfodret och började rida henne, men hon gick nog på bete heller den sommaren. På hösten, efter betesperioden då hovslagaren skodde henne såg han på hovarna att hon måste ha haft fång någon gång under våren/sommaren, vilket vi INTE hade märkt av på ponnyn, hon hade varit helt normal.
Senare på hösten åkte hon till nästa fodervärd, jag var noga med att de skulle vara försiktiga med kraftfoder och helst rida henne så många dagar som möjligt i veckan. Även att de skulle vara MYCKET försiktiga med invänjning av gräs nästa vår. Nåväl, ponnyn var tjock under hela vintern då hon inte blev så mycket riden och på våren då stod hon dygnet runt på kraftigt bete (bara rödklöver). Jag tog då hem ponnyn i våras som visade fångsymptom igen och hon har nu vilat sedan dess, men nu när hon börjar bli i skick igen kan jag börja sätta igång henne.

Alltså, foderstaten fungerade under tiden jag har haft henne själv och motionerat henne regelbundet, nu när hon bara står är det svårt att hålla någon idealvikt på henne. Men som sagt, ska försöka få bukt med det då jag börjar rida henne igen.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

man kan väl inte ge för mycket hö(undantag hö med skyhöga värden)?
de flesta hästar mår ju bäst på fri tillgång av grovfoder.

Jo, det kan man nog. Tror inte att 8,4 MJ och 42 SMRP är skyhöga värden men ändå har jag en överviktig häst som verkligen inte kan gå på fri tillgång... Just nu får hon 8 kg av detta hösilage (TS 71%) per dag och hon skulle behöva tappa många kilon än. Svårt med en matglad lättfödd häst :(! En haflinger av d-ponnystorlek kanske jag ska tillägga.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Vad jag menade var väl mest att grovfoder inkl.halm är ju det bästa för hästen.
jag är en sådan som förespråkar helst fri tillgång på grovfoder och massor med utevistelse.
vi har haft många ponnyer på fri tillgång, dock vet jag inga värden eftersom vi aldrig analyserat.
de har varit aningen tjocka men det har berott på att de fått för lite motion.
har man då värden som inte passar ens häst kan man väl blanda med fin halm.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Tyvärr är väl inte sånna där foderstater så ovanliga idag tror jag ? I vissa trådar om tex " vad har din häst för foderstat" så blir man ju mörkrädd :crazy::eek: Kan ju vara 7kg hösilage till en stor 600 kg häst :eek: + några kg kraftfoder....
Min häst ca 450kg äter runt 20-25 kg hösilage/dygn + betfor och korn, så jag kan ju inte säga att jag följer de foderstaterna som du skrev ;)
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Jo, det kan man nog. Tror inte att 8,4 MJ och 42 SMRP är skyhöga värden men ändå har jag en överviktig häst som verkligen inte kan gå på fri tillgång... Just nu får hon 8 kg av detta hösilage (TS 71%) per dag och hon skulle behöva tappa många kilon än. Svårt med en matglad lättfödd häst :(! En haflinger av d-ponnystorlek kanske jag ska tillägga.


Men vad skulle hända om hästen fick ett hö med skyhöga värden? Jag hade nämligen ett år hö med SRP/MJkvot på 10. Då hade jag i flocken två extremt lättfödda, en magerlagd och en shettis på fri tillgång och aldrig har hela flocken varit så fin i hullet som då. Bara en reflextion.
Inte för att det kanske fungerar på din, olika hästar olika förutsättningar.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

inte nån direkt foderstat, men i mitt gamla stall (där allt ingick, även uttänkt vad hästen skulle äta för mat) gick tanten efter en bok. från 1936. :eek:

morgon 3-5 kilo hö.
2 liter groov sommartid, havre vintertid.
2 liter färdig betfor.
2 dl mineraler.

samma på kvällen.

och detta fick ALLA hästarna! oavsett om dom bara gick i hagen och aldrig blev ridna eller motionerade eller om dom var i full kondition. gammal eller ung. frisk som sjuk. sto som hingst. kallblod som fullblod.

och morgon i det här fallet är mellan 9 och 10 och kväll mellan 3 och 4 på eftermiddan. (vintertid)
på sommarn hände det att dom fick komma in så sent som 9 på kvällen!!!! :grin:

skrämmande..... och det värsta var när hon verkligen gick och hämtade boken och sa att den vaaaaaaaaar så bra!!!! *ojojojoj*
tror det kan ha hänt en del med foder och hästars behov under 70 år.....
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Men vad skulle hända om hästen fick ett hö med skyhöga värden? Jag hade nämligen ett år hö med SRP/MJkvot på 10. Då hade jag i flocken två extremt lättfödda, en magerlagd och en shettis på fri tillgång och aldrig har hela flocken varit så fin i hullet som då. Bara en reflextion.
Inte för att det kanske fungerar på din, olika hästar olika förutsättningar.

Jag fick problemet vid samma kvot (10) och fri tillgång, att hästen tappade en del hull. Fick förklaringen att hästen använder MJt till hjälp vid proteinnedbrytningen och att det liksom inte blev något kvar till hullet. Vet inte om det verkligen är så men det stämde bra på den hästen iaf.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Kan ju ha varit så att om det var så hög kvot så innehöll det för lite Mj för din häst, får hästen för lite MJ tar den protein och gör om den till energi, men det går åt ganska mkt energi i den processen.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

såg en annons om stallplats med helinackordering.
till stor häst ingick 8kg hösilage/dag helt sjukt, skulle aldrig placera min häst i ett sådant stall hur fint och bra det än är!
kan undra hur en sådan stallägare tänker??? förslker spara in pengar eller något... suck!
 
Sv: Sanslösa foderstater!

det är så skönt med vårt stall, att vi får ta hur mkt hösilage vi vill, samma hyra ändå :D
 
Sv: Sanslösa foderstater!

jag är en sådan som förespråkar helst fri tillgång på grovfoder och massor med utevistelse.

har man då värden som inte passar ens häst kan man väl blanda med fin halm.

Jag förespråkar detsamma... Mina hästar kommer ut mellan 5 och 7 på morgonen och in tidigast kl 20. Skulle mer än gärna ge fri tillgång, men vad gör man när hästen inte äter halm då? Vi hade jättefin halm för ett par år sedan, men pållan ansåg ändå inte att det var mat. Tyvärr har jag inte heller en hel hög av olika grovfoder att välja mellan inom rimligt avstånd. Jag hittade EN bonde som säljer småbalshösilage, efter att jag läst annonser samt annonserat själv. Då får man ta vad som erbjuds i stort sett... Så är verkligheten för en del av oss ibland!
 
Sv: Sanslösa foderstater!

jo, tyvärr vet jag det.
har varit van vid att få tag i fint hö som funkat att ge alla hästar av, och då med mer eller mindre fri tillgång. mesta från egna åkrar, annars inköpt från närliggande bonde.
har vi inte haft storbalar att ställa ut har det blivit inkastat småbalar med jämna mellanrum under dagen så det funnist något stor del av tiden, dessutom har hästarna då gått i en stor skogshage så de har haft att göra även utan fri tillgång.
har aldrig behövt fodra med halm.
har nu ändrade förhållanden för hästen pga inackordering men då ingår det flera fodringar/dag så det får duga.
 
Sv: Sanslösa foderstater!

såg en annons om stallplats med helinackordering.
till stor häst ingick 8kg hösilage/dag helt sjukt, skulle aldrig placera min häst i ett sådant stall hur fint och bra det än är!
kan undra hur en sådan stallägare tänker??? förslker spara in pengar eller något... suck!

Det som menas är kanske snarare att det är vad som ingår i hyran? Så är det i vårt stall. 7 kg hösilage ingår för en ponny. Vill man ha mer får man såklart ta det men det betalas extra per kg. För häst tror jag att det ingår 9 kg, resten får man betala.
Jag tycker det är ett bra system med tanke på att det kan bli sjukt dyrt för stallägare om det kommer en svårfödd häst som de ska stå och betala för. Samma sak med de hästägare som vill ha fri tillgång, vad skulle det kosta stallägaren om allt ingick i hyran?
 
Sv: Sanslösa foderstater!

Jag kan också tänka mig att det både slösas och slarvas rätt bra ibland om fri tillgång till hösilage ingår. Det finns säkert hyresgäster som kastar in hur mycket hö som helst som sedan bara mockas ut...
 
Sv: Sanslösa foderstater!

fast jag kan ju tycka att det är bättre att det ingår kanse 10kg hö eller 12-15kg silage med tanke på att det är mer rimligt för en stor häst, menade inte att det skulle vara fritt.
annars är det ju bättre att man betalar för allt hö/silage man använder att det inte ingår, det blir ju bara krångligt för alla om det ska ingå en del och resten betalas extra för.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 709
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 324
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 811
Senast: Bee
·
Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
7 905
Senast: Newbee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp