Sår vid öronen

Läser att det är laxolja och kräftskal i Carnilove. Får byta ut det mot nåt annat. Igen :crazy:
 
Jag är rädd för det.. Vad fick din katt för foder? Är det allergifoder som gäller eller kan man hitta nåt annat?
Har ju två katter, blir väldigt dyrt om båda ska äta allergifoder..
Beror helt på vad de är allergiska mot. Min blev först allergisk mot kyckling men klarade av andra fjäderfä. Sen började hon reagera på det också. Sen blev hon allergisk mot fisk, och då gick jag över till allergifoder. Hon fortsatte dock utveckla nya allergier så vi fick låta henne somna in till sist då jag inte ville ha henne ständigt på kortison. Veterinären trodde att hon utvecklat miljörelaterade allergier också, så som kvalster. Men hennes fall är nog ganska ovanligt. De flesta katterna klarar sig ju bra trots allergi.
 
Det kan faktiskt vara ide INTE byta innan vetbesök. Risken med flera byten är att de utvecklar allergier mot fler ämnen. Gjorde den missen med hund...

Ja, det är lite det jag är rädd för. Lika bra att vänta. Veterinären hade telefontid mellan 8-9 på morgonen, och då fick jag inte tag på honom. Får försöka igen på måndag. Stackars kissen..
 
Nu behöver jag lite hjälp igen! Det blir ju vansinnigt dyrt om båda katterna ska äta allergifoder.
Tips på hur vi kan lösa det så den ena katten får vanligt foder och den andra allergifoder?
 
Nu vet jag inte vad din katt är allergisk emot men när min älskade Huggis blev överkänslig fungerade det med Sheba fågel. Jag köper på zooplus, det blir väldigt mycket billigare än i butik + jag får det hemkört. Nu är Huggis död och de andra matvägrar om de inte får Sheba så jag måste köpa ny mat åt dem, den gamla de åt tidigare dög inte längre upptäckte jag nyss. :meh:

Jag ska skänka den andra maten till något katthem istället. :grin:
 
Nu har vi varit hos veterinären. Hon trodde att det var foderallergi, så nu är det specialfoder en månad och kortison 2 veckor (för att få bort såren och klådan). Håll tummarna att det hjälper och att vi kan gå över på något vanligt foder sen!
Vi använde Surefeed matskålar när vi hade en med allergi. Innan de fanns byggde vi egna utfodringslådor med HOL från ikea och satte in kattlucka med chip i dem. Funkade väldigt bra.

Men precis som mia_R säger kan ni kanske hitta ett vanligt foder som funkar för båda katterna, när ni utrett katten klart.
 
@Mia_R @Marty Ja,förhoppningsvis ska vi hitta vanlig mat som funkar. Men nu är det allergifoder i en månad först.
Sen får vi börja leta foder... Har ingen aning om hur vi ska göra :crazy:
 
@Mia_R @Marty Ja,förhoppningsvis ska vi hitta vanlig mat som funkar. Men nu är det allergifoder i en månad först.
Sen får vi börja leta foder... Har ingen aning om hur vi ska göra :crazy:
Jag gjorde en allergiutredning på en katt och det visade sig att han var allergisk mot flera olika ämnen. Jag hade Agria och de betalade utredningen. :up:
 
Jag gjorde en allergiutredning på en katt och det visade sig att han var allergisk mot flera olika ämnen. Jag hade Agria och de betalade utredningen. :up:

Åh vad bra om det går på försäkringen! Jag har också agria, ska kolla med dem. Visserligen är min veterinär så billig att jag knappt kommer upp i självrisken, men ändå. Det kan ju bli många besök.
 
Jag har inte agria, med hittills har mitt bolag betalat alla undersökningar och mediciner utan att knorra. Nu väntar jag på utbetalning av Frasses senaste medicin på nästan 2400 kr.

Jag hoppas ni hittar vad som felas din katt! Att utreda foderallergier är jobbigt. Att kolla omgivningsallergi är desto lättare, då räcker det med blodprov :)

Min ena katt har en jäkla massa atopi samt fiskallergi, han har förmodligen fler matallergier med, men då han har så mycket problem med atopin går det inte riktigt utreda mer kring fodret så han kommer äta allergifoder livet ut :)
 
Kortisonet har gjort susen, alla sår och klådan är redan borta! :banana:


Vad trist med misstänkt allergi, min tidigare kattjej (som blev 14 år) fick allergi rätt tidigt i livet och det var luftkvalster OCH foder så hon gick på allergifoder men även kortison .
Fram tills hon var +10 år funkade det bra och hon hade extremt låg dos kortison - typ 1/2 tablett var tredje dag som mest och lååånga perioder (flera månader) helt utan behov av kortison.

Sen blev allergin värre och kortison i ökad dos hjälpte inte heller så då gick hon på Atopica dagligen.

Ett himla meck med foder när man har två katter med helt olika behov tyvärr. Jag fick hålla på massor ...

Hoppas du har en bättre situation och att det förhoppningsvis ”bara” är foderallergi !
 
Vad trist med misstänkt allergi, min tidigare kattjej (som blev 14 år) fick allergi rätt tidigt i livet och det var luftkvalster OCH foder så hon gick på allergifoder men även kortison .
Fram tills hon var +10 år funkade det bra och hon hade extremt låg dos kortison - typ 1/2 tablett var tredje dag.
Sen blev allergin värre och kortison i ökad dos hjälpte inte heller så då gick hon på Atopica dagligen.

Ett himla meck med foder när man har två katter med helt olika behov tyvärr. Jag fick hålla på massor ...

Hoppas du har en bättre situation och att det förhoppningsvis ”bara” är foderallergi !

Usch vilket jobb du måste lagt! Men vad gör man inte för sina pälsklingar?
Ja ,jag hoppas också att det bara är foderallergi, och att det är en enkel sådan. Det vore ju skönt om det gick att gå över på ett vanligt foder igen!
 
Usch vilket jobb du måste lagt! Men vad gör man inte för sina pälsklingar?
Ja ,jag hoppas också att det bara är foderallergi, och att det är en enkel sådan. Det vore ju skönt om det gick att gå över på ett vanligt foder igen!

Jodu tack, meck och fix 👍
Men man vänjer sig ju typ och hittar rutiner..... Det var sista åren det var mest meck och rakt ut krångligt eftersom hon då skulle ha atopica varje dag och inte vem som helst kunde få tag i henne och ge det så man blev rätt låst ....

Håller alla tummar att ditt fall bara är foder och går att lösa enkelt den vägen 😄
 
Äsch.. Gav sista kortisonet igår och ikväll var det början på små sår igen.. :down: Ska ringa veterinären på måndag. Kanske behövs mer kortison?
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 402
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 933
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 230
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp