Sår vid öronen

Jag funderar vidare.
Måste det vara den animaliska delen i fodret som utlöser reaktionen?
Tänker att carnilove trots allt innehåller en ovanligare proteinkälla (anka och fasan). Och hon blev ju bättre när jag satte in det fodret, inte bra men bättre.
 
Fast nä? 12 nov hos vet och 13 dec råkat få fel frukost. Så du hann inte upp i 6 v.

Sen kan det vara läge byta foder ändå, till ett annat veterinärt allergifoder, och börja om med 6 nya veckor. Men du har väl samma problem få tag på det nu kanske?

Då räknade jag fel

Ja, det enda jag får tag i på torsdag är RC hypoallergenic.
 
Men vad jag kunnat läsa mig till är målet inte att ge allergifoder livet ut, utan hitta vad det är som utlöser och eliminera det och därefter ge "vanlig mat" som båda kan äta.

Ja självklart är det målet, men det är inte alltid möjligt och ffa inte i situationen du har nu, att gå ifrån allergifodret eller byta till något helt annat pga brist nu utan veterinärs inrådan samtidigt som du tagit bort kortisonet och katten ändå har små utslag.

Ang målet att två katter ska kunna äta samma foder så utifrån allergi känns det orimligt . Detsamma är det som tidigare kommenterat ofta lika orimligt att två katter kan äta samma foder bara för att de delar hushåll. Tyvärr .
 
Ja självklart är det målet, men det är inte alltid möjligt och ffa inte i situationen du har nu, att gå ifrån allergifodret eller byta till något helt annat pga brist nu utan veterinärs inrådan samtidigt som du tagit bort kortisonet och katten ändå har små utslag.

Fast jag ska ju rådgöra med veterinär på torsdag när han öppnar igen. Det är stört omöjligt för mig att byta foder innan dess, ingenting är öppet imorgon.
 
Men vad jag kunnat läsa mig till är målet inte att ge allergifoder livet ut, utan hitta vad det är som utlöser och eliminera det och därefter ge "vanlig mat" som båda kan äta.

Det beror på om det FINNS ett annat foder djuret tål. Målet är hitta mat det tål - sen om det är allergifoder, ”vanligt foder” eller hemlagat är sak samma. Det kan dock av beskrivna anledningar ibland vara nästan omöjligt hitta ett ”vanligt” som fungerar. Alt jättelätt. Helt beroende på vad djuret är allergisk emot.

Med en hund känt allergisk mot all fisk, fågel, ägg, gris, vete och lite till vi visste samt en massa vi inte visste var det skitsvårt. Lamm och risfoder innehöll ofta kycklingfett eller ägg t ex. Eller fiskolja.
 
Jag funderar vidare.
Måste det vara den animaliska delen i fodret som utlöser reaktionen?
Tänker att carnilove trots allt innehåller en ovanligare proteinkälla (anka och fasan). Och hon blev ju bättre när jag satte in det fodret, inte bra men bättre.

Generellt pratar man enbart om proteinet. Men min hund iaf reagerade på både kolhydratkällor och fetter med.
 
Fast jag ska ju rådgöra med veterinär på torsdag när han öppnar igen. Det är stört omöjligt för mig att byta foder innan dess, ingenting är öppet imorgon.

Jag har förstått det men svarar ju på alla dina frågor/undringar oavsett att du nu har en situation där fodret tagit slut utan att du har nytt. Kort och gott så får du svar på huvudproblematiken du undrar om objektivt.
 
Om du vill byta foder kolla DV och andra vet vad de har för allergifoder. Olika vet brukar föredra olika sorter.

DV hade stängt i butiken till 2 januari.. jag mailade och frågade och fick svar blixtsnabbt. Och jag tror inte de är bättre på katt än katt veterinären jag går till nu.
Foder kan jag köpa online om han (jag) vill testa nåt annat. Fram tills dess får jag klara mig med det jag har, och köpa nytt på torsdag trots att hon inte verkar tåla det heller.

Därför funderar jag på om det verkligen är proteinet hon inte tål, det kanske är nåt annat? Spannmål är det främst jag tänker på.
 
DV hade stängt i butiken till 2 januari.. jag mailade och frågade och fick svar blixtsnabbt. Och jag tror inte de är bättre på katt än katt veterinären jag går till nu.
Foder kan jag köpa online om han (jag) vill testa nåt annat. Fram tills dess får jag klara mig med det jag har, och köpa nytt på torsdag trots att hon inte verkar tåla det heller.

Därför funderar jag på om det verkligen är proteinet hon inte tål, det kanske är nåt annat? Spannmål är det främst jag tänker på.

Är det kris är de sällan omöjliga med öppettider på foderbutik osv om det bara finns personal på plats.

Åtminstone på hund är spannmålsallergi inte ovanligt.
 
Är det kris är de sällan omöjliga med öppettider på foderbutik osv om det bara finns personal på plats.

Åtminstone på hund är spannmålsallergi inte ovanligt.

Då kanske det är bättre att, efter att jag har pratat med veterinär, byta till Hills? Det verkar mest innehålla ärtor.
 
Tre dagar på RC anallergic och såren och rodnaden är nästan borta :confused:

Det är ju super! Kanske du har tur och det är foderallergi dvs ett specifikt ämne katten inte tål. Grattis isåfall!

Vet du själv vad som skiljer allergifodren åt gällande innehåll?
Be vetten om hjälp utifrån resultaten , nu om det andra allergifodret funkar har ni ju en bättre utredningsgrund att stå på ! 😄
 
Det är ju super! Kanske du har tur och det är foderallergi dvs ett specifikt ämne katten inte tål. Grattis isåfall!

Vet du själv vad som skiljer allergifodren åt gällande innehåll?
Be vetten om hjälp utifrån resultaten , nu om det andra allergifodret funkar har ni ju en bättre utredningsgrund att stå på ! 😄

Ja det är ju kanon, jag blev bara så förvånad att det gick så fort.

Det verkar vara rätt stor skillnad på innehåll. Proteinet i Hypoallergenic kommer från soja, medan anallergenic kommer från fjäderfä. Den första innehåller ris, den andra majsstärkelse.

Tyvärr åker vetten på semester två veckor nu så jag får ha tålamod och vänta. Hon ska trots allt äta Anallergenic i 6 veckor innan vi börjar med något annat.
 
Det är ju super! Kanske du har tur och det är foderallergi dvs ett specifikt ämne katten inte tål. Grattis isåfall!

Vet du själv vad som skiljer allergifodren åt gällande innehåll?
Be vetten om hjälp utifrån resultaten , nu om det andra allergifodret funkar har ni ju en bättre utredningsgrund att stå på ! 😄
Anallergenic är mycket mer hydrolycerat än hypoallergenic. Kommer inte ihåg siffrorna i huvudet men det är stor skillnad.
 
Ok antingen är det nån som smygmatar min katt eller så är det nåt annat fel.
Såren börjar komma tillbaka på ena sidan..

Hela familjen har strikta order att inte mata med nåt annat än allergifoder. Jag litar på att de sköter sig, de vet konsekvenserna (och kostnaderna).
Lillkattens mat vaktas så den har Tuva inte kommit åt.

Inget är ändrat. Det är samma foder påse, samma diskmedel till skålarna, samma allt.
 
Ok antingen är det nån som smygmatar min katt eller så är det nåt annat fel.
Såren börjar komma tillbaka på ena sidan..

Hela familjen har strikta order att inte mata med nåt annat än allergifoder. Jag litar på att de sköter sig, de vet konsekvenserna (och kostnaderna).
Lillkattens mat vaktas så den har Tuva inte kommit åt.

Inget är ändrat. Det är samma foder påse, samma diskmedel till skålarna, samma allt.

Smulor/tappad mat?
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 836
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 178
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp