Sår vid öronen

Ja, tänkte på er mat. Men då var det inte så enkelt då

Nä har mycket svårt att tro att hon skulle äta våra rester/smulor.. De innehåller dessutom inget animaliskt så det är väl inte sannolikt att det skulle vara det..

Men å andra sidan har jag ingen annan förklaring heller.
 
Nä har mycket svårt att tro att hon skulle äta våra rester/smulor.. De innehåller dessutom inget animaliskt så det är väl inte sannolikt att det skulle vara det..

Men å andra sidan har jag ingen annan förklaring heller.

Kan ju vara allergiskt mot spannmål osv med. Ang smulor. Om hon äter de då.
 
Kan ju vara allergiskt mot spannmål osv med. Ang smulor. Om hon äter de då.

Aldrig sett henne ens nosa på smulor (ingen i familjen äter ex bröd heller) på golvet eller bordet.
Diskbänken kommer hon inte upp på, och där står aldrig mat framme.

Frågat alla om någon tappat något, men icke..
 
@sthu hur går det?

Tänker att kisse kanske har någon multiallergi och att det funkade en kort period att byta till annat allergifoder bara?
Så tråkigt oavsett 😞 - när har ni tid för ny konsultation/nya steg hos veterinären?
 
Såren försvann igen :confused: Kanske hade hon bara kliat sig (klia kan det ju göra ändå).
Inte bokat nåt nytt med veterinären. Ska avvakta några veckor till.
 
Ok, nu har det gått ytterligare några veckor. Hon har fått tillbaka ett litet sår vid ena örat. Vet inte om det är för att lilla Lina har varit bråkig eller om det är allergi.
Har upptäckt att Tuva tuggar på plastpåsar, knappast nyttigt :cautious: Hon gör det på nätterna när hon inte har nån mat framme. Kan det också trigga allergin? Har givetvis plockat bort all plast jag hittat.

Hon har gått upp i vikt och är fin i övrigt. Ska ringa veterinären och höra hur vi går vidare, ska hon fortsätta med allergimaten livet ut eller ska jag testa "vanligt" foder och se vad det är hon inte tål?
 
Ok, nu har det gått ytterligare några veckor. Hon har fått tillbaka ett litet sår vid ena örat. Vet inte om det är för att lilla Lina har varit bråkig eller om det är allergi.
Har upptäckt att Tuva tuggar på plastpåsar, knappast nyttigt :cautious: Hon gör det på nätterna när hon inte har nån mat framme. Kan det också trigga allergin? Har givetvis plockat bort all plast jag hittat.

Hon har gått upp i vikt och är fin i övrigt. Ska ringa veterinären och höra hur vi går vidare, ska hon fortsätta med allergimaten livet ut eller ska jag testa "vanligt" foder och se vad det är hon inte tål?
Prata med veterinären först innan du ändrar och ja, är hon allergisk vilket det tyder på så är det allergifoder resten av livet. Det tråkiga är ju att det kan utvecklas fler allergier med tiden. :(
 
Prata med veterinären först innan du ändrar och ja, är hon allergisk vilket det tyder på så är det allergifoder resten av livet. Det tråkiga är ju att det kan utvecklas fler allergier med tiden. :(

Ogilla :down: Men så länge fodret funkar är jag glad.
 
Nu har vi varit hos veterinären igen.
Vi ska testa att provocera fram en reaktion så nu blir det vanligt foder i ett par dagar och se vad som händer.
Ska även testa Stronghold mot parasiter, om det skulle vara nåt sånt som spökar.
 
Hur lång tid borde det ta innan jag ser en förvärring? Nu har hon ätit Carnilove sen i tisdags och allt ser ut som vanligt. Några timmar sa veterinären. Upp till två veckor har jag läst på nån halvsuspekt sida.
 
@sthu såg att du ställde frågan tidigare ang byta veterinär. Jag hade gjort det! Hudproblem/allergi på katt är så pass komplext att jag råder att man anlitar någon med stor kompetens på området. Dessutom verkar det som din nuvarande veterinär inte är så tillgänglig för frågor och undringar du har ?!
 
@sthu såg att du ställde frågan tidigare ang byta veterinär. Jag hade gjort det! Hudproblem/allergi på katt är så pass komplext att jag råder att man anlitar någon med stor kompetens på området. Dessutom verkar det som din nuvarande veterinär inte är så tillgänglig för frågor och undringar du har ?!

Har bytt veterinär till en som ska vara bra på hud. Men hon jobbar bara tisdag och torsdag så hon är ännu mindre tillgänglig än min förra..
 
Nu har det gått nästan en vecka och jag ser ingen skillnad på såren. Ska ta en bild i eftermiddag och lägga ut så kanske nån annan ser nåt jag inte ser.
 
Såhär såg det ut för en vecka sen
IMG_20190219_173210.jpg
 
Veterinären hade pillar bort alla sårskorpor på första bilden. Det har jag inte gjort idag
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 178
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

Tillbaka
Upp