Sår vid öronen

Aha, på min blev det bättre på en gång! Därför blev jag fundersam :)

Vanligtvis när man testar mot foderallergi brukar veterinärerna rekommendera 6 veckor åtminstone.

@sthu jag har aldrig erfarit att de skulle bli trötta av det, inte hört om som vanlig biverkning på katt heller, men nån annan kanske får rätta mig?
 
Senast ändrad:
Jag hoppas det inte är något fel på kisse fast hon är trött :heart

Vanligtvis när man testar mot foderallergi brukar veterinärerna rekommendera 6 veckor åtminstone.

Okej :) Kanske min katt som är känslig, får han i sig lite av det han inte tål har han utslag på en gång, samt går bort snabbt med
 
Jag hoppas det inte är något fel på kisse fast hon är trött :heart



Okej :) Kanske min katt som är känslig, får han i sig lite av det han inte tål har han utslag på en gång, samt går bort snabbt med

Fodret som det handlar om här är ju just allergifoder, då brukar det som sagt vara en period någonstans runt 6 veckor för att se hur de svarar på det fodret, ibland i kombo med mediciniering som @sthu ju har sin katt på.
 
  • Gilla
Reactions: Lii
Veterinären trodde det var kortisonet som gör henne loj. Han tyckte inte att jag behövde komma in med henne.
Hoppas det är så, så det inte är nåt annat fel :heart
 
Fodret som det handlar om här är ju just allergifoder, då brukar det som sagt vara en period någonstans runt 6 veckor för att se hur de svarar på det fodret, ibland i kombo med mediciniering som @sthu ju har sin katt på.

Ja, jag förstår helt och hållet! Jag vart bara fundersam om katten skulle fortsätta på samma allergifoder då den inte blivit bra. Funderingen kom för att min egna katt vart fri från utslag i princip direkt när vi bytte till allergifoder :) Men jag är ingen veterinär, och har enbart erfarenhet av en allergisk katt. Jag har förstått att jag har fel i min fundering
 
Maken gav fel mat till Tuva i morse :banghead: Hon fick det vanliga torrfodret, inte allergimaten.
Är det bara att börja om nu?
 
Ok, nu är allergifodret slut snart. Hon har inga sår men huden är lite röd vid öronen fortfarande.
Hur går jag vidare nu?
Veterinären har stängt över jul och nyår..
 
Jag får inte tag i mer foder.. Är bara veterinären som säljer det här och posten hinner inte komma fram innan det är slut.. :crazy:

Inget jourdjursjukhus som är öppet där du kan köpa foder?

Känns lite illa planerar av veterinären. När jag fått göra allergiutredning har det varit en mycket tydligare plan från veterinären :/
 
Inget jourdjursjukhus som är öppet där du kan köpa foder?

Känns lite illa planerar av veterinären. När jag fått göra allergiutredning har det varit en mycket tydligare plan från veterinären :/

Ja nån plan har vi inte lagt upp direkt.. Tyvärr :/ Men det verkar som om han jobbar torsdag i alla fall :up: Jag vill helst börja ge vanlig mat men det är väl inte dags än.
 
@sthu absolut fortsätta med allergifoder.
Beroende på vad som detekteras/bedöms ang din katts allergi framöver kan det vara så att den ändå bedöms ska stå kvar på allergifoder även om allergin handlar om någon annan allergi. Ibland tas sådana beslut för att inte ytterligare ”reta” en allergi. Det beror på så många saker, men absolut fortsätt med allergifoder fram tills nästa vet besök/konsultation.
 
Ja nån plan har vi inte lagt upp direkt.. Tyvärr :/ Men det verkar som om han jobbar torsdag i alla fall :up: Jag vill helst börja ge vanlig mat men det är väl inte dags än.

Normalt vid allergiutredning så utesluter man andra orsaker samt medicinerar bort reaktioner samt ger allergimat minst 6 v. När helt symptomfri en provokation - tillbaka med allt den åt innan. Reagerar den så så tillbaka på allergimat tills helt symptomfri.

Sen kan man välja. Fortsätta ge allergimaten. Eller prova ETT födoämne i taget och se om man får reaktion. Får man det vet man djuret inte tål det och tillbaka på allergimat tills symptomfri. Sen prova nästa sak. Reagerar inte djuret vet man den tål det, tillbaka på allergimat ett tag och sen prova nästa grej.

En allergiutredning tar alltså månader. Jag valde att prova några födoämnen för att kunna ge någon slags godis men sen bara låta den stå på allergifoder och godis den tålde. Kändes onödigt veta exakt allt som djuret var allergiskt emot.

Är det en foderallergi är risken den aldrig kan äta ”vanlig mat igen”
 
Hon blir inte symtomfri på allergimaten :(
Då antar jag att vi ska prova nåt annat? Veterinären pratade om RC anallergic. Jag borde beställa nu om det ska hinna komma fram innan hypoallergic är slut..
 
@Alexandra_W tack för en mycket grundligare förklaring än den jag gav. Precis samma erf har jag och utifrån det stod min på allergifoder till syvende och sist pga alla svårutredda grejer och allergi .
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 349
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 699
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 127
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp