SÅRIG NOS KATTUNGE 6 MÅN

Sofiagus

Trådstartare
Min katt är lite över 6 månader och har blivit mer och mer svart runt nosen. Hans bror som bor i samma hushåll har inget sådant så jag antar att de ej kan vara någon slags smitta.

Är det bara smuts eller kan de finnas någon sjukdom?
Jag försöker tvätta med ljummet vatten och bomullspinnar men det sitter så hårt.. Får då ibland ta nageln och klösa lite.

Bifogade filer

• A3C0B26F-DBF0-4066-A98A-E353B1A9D085.webp
    A3C0B26F-DBF0-4066-A98A-E353B1A9D085.webp
    100,6 KB · Visningar: 47
Min katt är lite över 6 månader och har blivit mer och mer svart runt nosen. Hans bror som bor i samma hushåll har inget sådant så jag antar att de ej kan vara någon slags smitta.

Jag försöker tvätta med ljummet vatten och bomullspinnar men det sitter så hårt.. Får då ibland ta nageln och klösa lite.
Någon månad innan såg nosen ut såhär.

Bifogade filer

• 7581D3F5-CF47-4394-B2F6-BA625F3F94A9.webp
    7581D3F5-CF47-4394-B2F6-BA625F3F94A9.webp
    72,6 KB · Visningar: 39

Jag gissar på att det är något slags rinnsnuva som smutsar ned, och så gnider katten på det men får inte bort.
Kan vara allt från virus till något som sitter fast och retar slemhinnorna.
Det kan bero på väldigt många saker så jag hade nog kontrollerat på veterinär om det inte gått över efter någon vecka.

Liknande trådar

Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 448
Hundhälsa Det går bra nu! För 2,5 mån sen blev hunden attackerad av en annan hund och blev biten på buken och fram på bogen (om det nu heter så på...
Svar
15
· Visningar
3 656
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag... 2
Svar
26
· Visningar
4 721
Senast: Pazuzu
·
Övr. Katt Jag funderar på att skaffa en tredje katt, har en 5-årig birma och en 2-årig huskatt. Båda kastrerade killar, birman ganska sent tagen...
Svar
4
· Visningar
3 228
Senast: Bellan12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31