Jag föredrar det som det finns studier på. Men jag tror området honung kommer utvecklas enormt. Och om säg 5 år kommer man ha en helt annan kunskap och mest troligt hittat än fler fördelar med ännu mer honung!

Jag skyr Tea tree oil, så skulle inte ha honung med tillsat Tea tree, oavsett sort, i sår.

Däremot om - när - de får fram en produkt av vanlig honung från binas honungsmagar, den med mjölksyrebakterier, då ska jag köpa den oavsett pris. För ett stort minus med manuka är att den transporterats över halva jordklotet. Jag föredrar om det finns möjlighet närproducerat :)
Manuka och teatree är samma sak i princip med samma biverkningar om du är känslig så tänk på det.
Men jag håller med helt i allt det andra, dock har ju jag tillgång till även propolis som jag botar diverse med så jag förstår hypen (propolis är det vaxlager som är bakterie och virus, svampdödande som bina skyddar sin honung med.)
 
Manuka och teatree är samma sak i princip med samma biverkningar om du är känslig så tänk på det.
Men jag håller med helt i allt det andra, dock har ju jag tillgång till även propolis som jag botar diverse med så jag förstår hypen (propolis är det vaxlager som är bakterie och virus, svampdödande som bina skyddar sin honung med.)

Nja tee tre tinktur som det talades om är betydligt mer koncentrerat/starkare än honung. Som jmf kan jag utan besvär ha ren manuka på huden eller i ett sår - men kan inte ha ens utspädd tea tree på huden utan enorma reaktioner.

Så samma övergripande verkan, det kan jag kanske köpa. Men att det är samma sak känslighetsmässigt - nä. Det luktar inte ens lika heller, och honungen torkar inte ut på samma sätt som Tea tree osv. Däremot så skulle säkert honung från bin som pollinerat Tea tree-träd funka för huden min med. Men det är ju liksom två olika "beredningsformer" honung och tinkktur/olja. Och skulle antagligen inte tåla manuka-tinktur heller :)
 
  • Gilla
Reactions: kol

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Fazeem
·
Hästvård I maj skadade sig min häst. Hon fick ett rejält sår precis ovanför hoven som går nästan runt hela benet. Såret gick in till skelettet...
Svar
4
· Visningar
1 031
Senast: Lis88
·
Hästvård Hade en distriktsveterinär ute hos min häst igår på grund av en sårskada som inte vill läka ordentligt. Skadan fick han för snart 2...
Svar
2
· Visningar
1 667
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 672
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp