Sås to be, or not to be?

Är sås livet?


  • Antal omröstningsdeltagare
    210
  • Omröstning stängd .
Jag äter vegetariskt och gärna olika grönsaksbiffar. Min nöd-sås är lätt creme fraiche med sötsur chilisås. Smakar mycket bättre än det låter, jag var lite skeptisk innan jag testade men blev snabbt övertygad om hur gott och enkelt det var.

+ 2 klyftor vitlök och enbart en tesked sötsur chilisås. Äts typ varje vecka här hemma.
 
Min nöd-sås är lätt creme fraiche med sötsur chilisås.
Nåså! Hemma här är det en sås i eget syfte. Helt hysteriskt gott - den som känner sig lite förmer i dagsformen kan räta på ryggen och pudra över litet örtsalt och må som en männska.


(den som äter fisk kan prova och se vad som händer om en blandar fullfet creme fraiche med spring roll-sauce och breder över färsk lax och stoppar i ugnen en stund... :d )
 
Preach it sistah! Fattar inte varför alla tycker bea är så gott :yuck:

Jag är ganska neutral vad gäller såser. Vissa rätter måste man dock ha mycket sås till, som köttbullar med potatis och lingonsylt, dillkött, lammstek, en god lite blodig köttbit med potatisklyftor. Sedan är jag förtjust i kalla såser som tsatsiki (kan ätas med allt!) eller bara creme fraiché med söt chilisås. Till fish n'chips är mycket remouladsås ett måste.

Shit nu är jag hungrig :crazy:
En nyslagen varm bea med balanserad sälta och tydlig dragon är en del av himmelriket. Sällar mig helt klart till alla-normen där.

Det som kallas bearnaisesås i butiken är en avlägsen släkting som dessutom är isande 🥶 kall. Passar inte så värst många rätter jag äter, men är ganska finurlig i sin form som inte blir kass efter bara 10 minuter. En riktigt bra varm bea är mer av en diva.
 
Vill ha sås eller "kladd" till nästan allt (ketchup kan vara nödkladd, tex hos min käre mor som aldrig serverar sås i princip). Chili paprika creme fraiche är fan gott till nästan allt, sweet chili sås likaså, eller aioli. Men föredrar pulverbea över kall bea även om det kan vara gott till grillat.
 
Nåså! Hemma här är det en sås i eget syfte. Helt hysteriskt gott - den som känner sig lite förmer i dagsformen kan räta på ryggen och pudra över litet örtsalt och må som en männska.


(den som äter fisk kan prova och se vad som händer om en blandar fullfet creme fraiche med spring roll-sauce och breder över färsk lax och stoppar i ugnen en stund... :d )
Det jag menar med nödsås är att den inte kräver särskilt mycket tillagning utan tar ingen tid alls att göra = när längtan efter sås är så stor att man inte orkar fixa så mycket.
 
Blev alldeles sugen på en knäckig vitvinssås, en nyslagen bea, en vacker choron eller en mjuk rödvinssås. Eller en snabbt blandad remoulad eller raita. Eller en rejäl pepparsås med konjak. Eller en lätt chilisojavinäger. Len hollandaise med citron.

Så mycket god sås.

Glömde både kantarellsåsen och sandefjordaren.
Knäckig vitvinssås? Nu måste du dela med dig av receptet!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade en dikt som jag tycker är så klok och så vacker att jag vill dela den med någon. Har även bett min svägerska läsa den på...
Svar
2
· Visningar
700
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 347
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 975
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 883
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp