Sås to be, or not to be?

Är sås livet?


  • Antal omröstningsdeltagare
    210
  • Omröstning stängd .
Jag är ingen jättesåsig person. Äter jag en köttbit och sallad tycker jag till exempel oftast att det räcker med "köttjuicen" och saftiga tomater, men en god sås eller röra kan definitivt höja en rätt. :)
Kokar nästan aldrig varm sås själv, men har nog alltid sjuttioelva olika hot sauces och tsatsiki i kylen.
 
Andra gången i livet jag stöter på någon som gör något så märkligt som att äta sås till lasagne!

Första frågan, vad för sås?
Andra frågan, kommer du från Gävle?

:D
Bjussar på en tredje då. Men jag är inte från Gävle. Och äter inte alltid sås till lasagne men gärna! Lasagnen blir lätt lite murrig i smaken och då är det gott med en klick yoghurt. Ska det vara riktigt fint har man gjort vitlökssås av yoghurten men annars kan man bara ta en klick direkt ur paketet. Turkisk yoghurt ska det vara!
 
Bjussar på en tredje då. Men jag är inte från Gävle. Och äter inte alltid sås till lasagne men gärna! Lasagnen blir lätt lite murrig i smaken och då är det gott med en klick yoghurt. Ska det vara riktigt fint har man gjort vitlökssås av yoghurten men annars kan man bara ta en klick direkt ur paketet. Turkisk yoghurt ska det vara!

Dock lite tveksam till att kalla turkisk yoghurt för sås, det är ju just yoghurt.
Konstigt är det dock fortfarande ;)
 
Hmm.. men nu när jag tänker på jätteblöt mat med yoghurt så ser jag en mustig borsj med en klick yoghurt i framför mig. Vad är yoghurten då? Man har ju inte sås i soppa liksom. Är soppa en slags sås? Jag vet ingenting längre.
Jag tror bestämt att en klick yoghurt i soppan också är en sås, precis som dressing är det. Jag börjar dock fundera på om fil är en sås när man äter fil och flingor. :D
 
Är outspädd sky (dvs det som är kvar i stekpannan eller formen efter maten blivit tillagad, inget annat tillagt) sås? 🤔
Livets allvarliga frågor...
 
Andra gången i livet jag stöter på någon som gör något så märkligt som att äta sås till lasagne!

Första frågan, vad för sås?
Andra frågan, kommer du från Gävle?

:D
Jag har en vän som serverar bechamelsås till sin lasagne. Hon är Örebroare. Väldigt gott är det även om jag hoppar det När jag lagar rätten.
 
Sås kan verkligen hjälpa eller stjälpa en rätt.

Men.

1, orka! (det är jobbigt nog med matlagning som det är).
2, såsen måste vara valfri så att man har chansen att smaka på rättens alla delar även i 'såsfritt' tillstånd (sen kan det vara godare med sås, men smakbit behövs ändå.
3, att tillaga rätt mängd sås är helt omöjligt. Antingen blir det ju 3 portioner (till 4 portioner mat) eller typ 36?
 
Jag tycker sås är viktigare än att bli utan, så jag sällar mig till kören som helt klart ser poängen med att ha pulversåser. En del vackra dagar står man där utan rätt råvaror till såsen och med lite enkel pulvermagi och eget brunnsvatten så har man en sås som förgyller rätten. Även om man med rätt grejer hemma och tillräckligt med tid hade fixat något ännu smaskigare.

Torkade kryddor som hydreras är en god uppfinning för oss som vill ha sås och inte alltid lyckas planera perfekt i förväg.
 
Under mina första tjugo år i livet undvek jag blöt och/eller blandad mat. Det innefattade bland annat sås, gryta, gratäng, soppa. Vissa undantag fanns, till exempel hollandaisesås till fisk. Jag älskade, och älskar fortfarande, kokt potatis bara som den är utan något till.

Numera äter jag det mesta och kan till och med uppskatta sås. Min man gör exempelvis en fantastisk pepparsås som är god till kött.

Dressing till sallad är fortfarande ett stort nej. Det blir bara blött och kallt.
 
Blev alldeles sugen på en knäckig vitvinssås, en nyslagen bea, en vacker choron eller en mjuk rödvinssås. Eller en snabbt blandad remoulad eller raita. Eller en rejäl pepparsås med konjak. Eller en lätt chilisojavinäger. Len hollandaise med citron.

Så mycket god sås.

Glömde både kantarellsåsen och sandefjordaren.
Jag är sugen på en riktig mäktig mögelostsås. 🥲
Tänk till inbakat svampknytte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade en dikt som jag tycker är så klok och så vacker att jag vill dela den med någon. Har även bett min svägerska läsa den på...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 348
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 978
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp