Bukefalos 28 år!

Satsa på att jobba med hund

För att vara hundförare inom polis/tull ska man var intresserad av brottsbekämpande verksamhet i första hand, hundföreri i andra hand.

Tullens hundförare ingår i sin vanliga arbetsgrupp och ska precis som alla andra i gruppen arbeta med selektering, visitering, protokollföring mm. Kan man inte tänka sig att jobba utomhus i alla väder, rota i väldigt skitiga bilar/lastbilar i flera timmar och man inte vill hålla på med förhör och massor av pappersarbete så rekommenderar jag inte att man söker till Tullen. Tullen har dessutom i regel tre gånger fler sökande per utannonserad tjänst än vad polisen har.

Polishundförare måste man ha tjänstgjort ett par år för att bli, när man söker till hundförare (patrullhund) finns det fysprov, orienteringsprov och hundhanteringsprov som ska genomföras. Som hundförare tjänst kör man i regel själv och alla patrullhundar skall (om inte särskild anledning föreligger) tjänstgöra även i kravallpolisverksamheten. Det finns specialsökhundar inom polisen narkotika/bomb mfl man ska komma ihåg att dessa tjänster i första hand, tillfaller de hundförare som har varit i yttre tjänst och nu känner att det är dags att lämna patrullbilarna.

Hundförare inom väkteriet kräver i regel också att man har jobbat ett tag, att man är på ett företag som faktiskt har hundar.

Oavsett vilket är jag av åsikten att är man intresserad av att bli hundförare så ska man vara intresserad av jobbet som ligger till grund i första hand och inte ha för bråttom, utan att lära sig jobbet och skaffa sig erfarenhet först. Det blir bara tokfel att vara i ett uniformsyrke och inte vara intresserad av det.

Borde kanske tillagt att det är en lång väg att gå och som du säger bör man i första hand vara intresserad av själva yrket..Jag tänkte mer på att ge tips yrken som kunde innehålla hund tror jag.

Tror hur som att vill man jobba med hund kan det vara svårt och att ska man leva av det måste man antingen vara känd redan eller så att man valt ett yrke där hunden kan vara ett arbetsverktyg, som ju också kan ses som att "arbeta med hund".
De områden ts tog upp i första inlägget är områden som många egentligen bara har som sidoinkomst/för att det är roligt för att så stor kundkrets är jättesvår att få om du inte är välrenomerad och eftertraktad redan.

Nästa alternativ är kanske att hitta yrken där hunden tillåts på arbetsplatsen men det är inte så vanligt då många ställer krav på allergivänliga lokaler för sina kunders skull..

Så frågan kanske egentligen är att veta om man vill kunna ha hunden i eller på arbetet/arbetsplatsen eller verkligen brinner för ett hundrelaterat yrke..Kan ju vara ganska stora skillnader
 
Så frågan kanske egentligen är att veta om man vill kunna ha hunden i eller på arbetet/arbetsplatsen eller verkligen brinner för ett hundrelaterat yrke.. Kan ju vara ganska stora skillnader

Helt klart är det så!

Jag fortsätter dock att hålla ett höjt varnande finger för uniformsyrkena. Min sambo är polishundförare och jag jobbar själv inom tullen (ej hundförare) och det finns en vardag och en stor baksida av att vara hundförare som få tänker på/känner till.
 
Jag tror visserligen att hundrehabbiten kommer stort och att till exempel många veterinärkliniker kompletterar med sjukgymnast/hundfysioterapeut eller liknande men frågan är hur stor marknaden blir, det har dykt upp väldigt många aktörer på marknaden redan. Sedan kommer det dessutom en hel del alternativa metoder av olika slag men en del av dem kan jag tänka mig är en fluga som sedan försvinner till viss del.
Skulle jag vilja utbilda mig inom den biten hade jag nog satsat på humansjukgymnast och lagt till någon form av djurkomplettering så har man en gedigen utbildning i botten och dessutom kan jobba på humansidan om det finns ont om jobb.
Dock vill det till att man är duktig på det man gör, som Red_Chili påpekade så finns det gott om klåpare och som en sådan är det nog svårt att slå sig fram. Men det gäller ju de flesta yrken där det förekommer konkurrens.

Ett alternativ till djursjukskötare KAN vara att bli försöksdjurstekniker, dock är det en begränsad arbetsmarknad - men jag kan tänka mig att det inte dröser av folk till de tjänsterna heller. Förutsatt att man överhuvudtaget kan tänka sig att jobba med försöksdjur är det faktiskt ett intressant jobb där det händer mycket inom forskningen hela tiden. Det finns massor att lära sig där om man bara engagerar sig.

Många större djursjukhus har biomedicinska analytiker men där jobbar du förstås oftast inte direkt med djuren.

En viktig sak till att tänka på är hur mycket ett yrke sliter på kroppen. Visserligen kan man om/vidareutbilda sig så småningom men jag tycker nog att man skall satsa på en bred utbildning som sedan kan leda in på olika typer av jobb.

Jag vet dessutom en hel del folk som har utbildat sig inom främst häst eller hund och sedan upptäckt att det var inte lika kul när man måste ägna i princip all sin tid åt det, fritiden med hunden blir inte riktigt samma sak då. Å andra sidan så vet jag många som älskar sitt djurjobb.
 
En ny fundering dök upp - hur fungerar det att jobba med sin hund som terapihund? Kan man skaffa en valp som man utbildar via terapihundskolan och är det möjligt att sen leva på yrket som terapihundsförare? Räddningshund är också något som intresserar, men där handlar det väl snarare om att kallas in vid nöd, något utöver ens vanliga jobb.
 
Jag tror terapihundar för det mesta ägs av personer som arbetar i vården själva, så det blir ungefär som hundförare hos polisen. Dock inte helt säker, du kan ju alltid kontakta terapihundskolan och höra hur det brukar se ut...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 522
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 618
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 210
Senast: Dimmoln
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 824
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp