Schabrakförvaring m.m.

Sv: Schabrakförvaring m.m.

Det minsta är väl sisådär 16 kvm, det är det dock stenväggar i. Övriga är gigantiska ja, typ liten lada.

Så, innan det byggs en isolerad, ordentlig sadelkammare i stallet så är det inomhus i någon form tyvärr
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Sladdarna på golven och verktygen ska bort, men..

thumbnail.aspx



thumbnail.aspx



thumbnail.aspx


thumbnail.aspx
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Att sadlarna hänger som om nåt fyllo slängt in dem är nog för jag stött till dem när jag var in där och bökade btw. Kompis påpekade det via msn, men det tillhör inte ordningen att de hänger så, så blunda lite för det ;)
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Köp en stor plastlåda med tättslutande lock. Sen köper du Hööks "dry-bags" el vad det heter och lägger i lådan på schabraken. Jag har mina grejer (även lite läderprylar) i en halvtät alu-låda på logen vid stallet och de möglar inte. Dry-bagsen suger åt sig fukten och när den är "mättad" torkas den i ugn el mikro på svag värme.
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Luktar det inte i huset när du har smutsiga schabrak inne?

Jag förvarade mina schabrak i plast lådor från Hammarplast, nu köpte jag dem direkt hos hammarplast men de borde finnas i större varuhus typ maxi, citygross, lådorna har "knäppen" på sidorna så att de sluter tätt, de finns i olika storlekar och rymmer en hel del.

mini-Hammarplast-Smartstore.jpg


Man får kanske vika schabraket en gång men mina for inte illa av det.

Just nu har jag mina schabrak i en stor jättekasse med handtag och dragkedja, som jag köpte på Gekås, perfekt för den är lätt att flytta och schabraken ligger snyggt i den, fast det är ju lite dyrt att åka till Gekås bara för en kasse :D
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Jag har inga smutstiga schbrak inne :devil:

Skämt åsido, du menar när de är använda och inte helt nytvättade? Nepps, inte ett dugg. Men jag är ganska flitig med tvättmaskinen, så de är aldrig speciellt smutsiga.

Schabraken hamnade förresten delvis under sängen som innan, men de jag använder oftast ligger i den svarta, på högkant stående klädförvaringslådan som står till höger i bild, under hyllan, till höger om sadlarna, närmast väggen, och som det står en röd kundkorg ovanpå på bilden.
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Köp en stor plastlåda med tättslutande lock. Sen köper du Hööks "dry-bags" el vad det heter och lägger i lådan på schabraken. Jag har mina grejer (även lite läderprylar) i en halvtät alu-låda på logen vid stallet och de möglar inte. Dry-bagsen suger åt sig fukten och när den är "mättad" torkas den i ugn el mikro på svag värme.

Hjälper inte mot att de blir kalla i stallet, som sagt inga problem alls ha dem under sängen så. Alltså jag har inte platsbrist så jag måste ha dem i stallet. (Däremot är det ju smidigast om allt är i sadelkammare i stallet, men när jag inte har det, så hellre ta fram ett under sängen, 'tempererat' och klart, än gå ut i stallet, ta ett, ta in det och värma upp och sen ut med det + sadel)
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Jag har kista i rummet var allt (nästan) i hästväg finns, utom det som är i stallet då. Fast efter hästköp och alla täcken som kom med (hade en del innan) trugade jag dem under sängen, först endast täckena men senare också schabraken. Praktiskt då de inte syns men ändå finns :idea:
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Alternativet är ju att köpa garderobsstommar på typ ikea, för att sedan montera in byxhängare i dem. jättesmart, eftersom de inte blir några fula veck :)
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Kan det inte va möjligt att göra en hylla ovanför dörren?
Där satt det iof annat nu, men där såg jag oanvänt utrymme :)
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Kan det inte va möjligt att göra en hylla ovanför dörren?
Där satt det iof annat nu, men där såg jag oanvänt utrymme :)

Jodå, fast det blir fult som fan, då det står en hög bokhylla på andra sidan dörren (svårt förklara).

Men som sagt, stör mig inte nämnvärt ha schbraken som de är, fick ju de flesta på 'samma ställe som resten' iaf.

Elektron - ungefär sån jag har, men stadigare.
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Köp en dynlåda från Jysk och förvara dem utomhus! Den behöver inte stå under tak, den håller tätt. I den kan du även ställa ner alla dina lösa prylar som du har i korgarna på väggen. Det går lätt och smidigt att nå alla grejerna och man får plats med übermycket i dem. Det är även ingjutet plats till ett litet lås i locket så du kan även ha lådan placerad där hästarna går (om du är tvungen) utan problem. De fungerar även superbra för att förvara täcken i.

Och det är inga problem med fukten. Jag har bara några hundra meter till havet men har förvarat stora delar av mitt schabrakbestånd på det viset i flera år utan några som helst problem. Vill du vara extra försiktig kan du ju förvara dem i din befintliga plastkasse i lådan (men då blir det ju lite mer pill för att få fram dem).

Sadlarna skulle du ju kunna förvara i bilen så att du slipper ha dem inomhus. På hööks finns det smidiga sadelvagnar som gör att man kan rulla dem lätt inne i bagageutrymmet (om man behöver maka på dem för att få plats med annat).
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Köp en dynlåda från Jysk och förvara dem utomhus! Den behöver inte stå under tak, den håller tätt. I den kan du även ställa ner alla dina lösa prylar som du har i korgarna på väggen. Det går lätt och smidigt att nå alla grejerna och man får plats med übermycket i dem. Det är även ingjutet plats till ett litet lås i locket så du kan även ha lådan placerad där hästarna går (om du är tvungen) utan problem. De fungerar även superbra för att förvara täcken i.

Grejerna i korgarna, så de till höger om sadlarna är sådant som fryser i minusgrader. De kan jag dock utan problem t ex ställa i en låda i ett skåp eller en skrubb. Men om jag ändå ska/måste ha sadlarna 'i rummet' så kan lika gärna flaskorna etc stå där med. Det gör mig inget om det är tre sadlar punkt, eller om det är som nu.

Samma sak gäller benskydden som är i korgen ovanför sadlarna, de kan jag utan problem ha någon annanstans, men om jag ändå ska ha sadlar så då kan 'allt' få vara samlat på ett ställe helt enkelt.

När det gäller schabrak och bett så som jag sagt innan, även om man kan förvara dem fuktfritt utomhus, så innebär utomhusförvaring att jag måste gå ut, hämta och ta in det jag ska ha, låta det värmas alt värma upp det, och sen ta ut det och använda. Så där känns det ganska onödigt ha det utomhus. Även där finns det möjlighet ha dem 'ur vägen' inomhus, men återigen, ska/måste iaf sadlarna vara inne, kan resten få vara på samma ställe.

Så funderingen ang schbrakförvaringen var alltså inte för hur jag skulle kunna ha dem på annat ställe, utan smartast där de nu hamnade.


Sadlarna skulle du ju kunna förvara i bilen så att du slipper ha dem inomhus. På hööks finns det smidiga sadelvagnar som gör att man kan rulla dem lätt inne i bagageutrymmet (om man behöver maka på dem för att få plats med annat)

En VARNING här. Det finns i princip INGEN försäkring som täcker om sadlarna stjäls ur bil om de förvaras där regelmässigt (en del försäkringar täcker om de stjäls när de temporärt och 'av anledning' förvaras i bilen, t ex vid tävling).

Dessutom så 3 sadlar i bilen, det blir inte plats för mycket annat då :devil: Och återigen, då är det iskalla sadlar vi talar om som måste tas in innan användning (för nej, jag lägger inte iskall utrustning på den varma hästryggen. På samma sätt som jag inte direkt är förtjust stoppa mina varma fötter i ett par stövlar som stått torrt men i minusgrader).
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
866
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag studerar till sadelmakare och hästen har musklat om sig i ryggen = en del av dem passar inte för tillfället = nu har jag flera...
2
Svar
26
· Visningar
2 328
Senast: Liten
·
Utrustning Som rubriken säger, hur förvarar ni era tömkörnings- och/eller longeringsgjordar? Hänger ni upp dem? Hur? På en sadelställning? På något...
Svar
7
· Visningar
1 658
Senast: Liten
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
14 816
Senast: iddiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp