Bukefalos 28 år!

Schäfer *söker bilder*

_moa_

Trådstartare
Jag vet att det funnits bilder för här på hund men jag hittar inte dom. Jag är ute efter en bild på en schäfer som är helt rak i ryggen som dom var tidigare och inte böjda som dom är nu. Är till ett skolarbete om hundavlen nu för tiden.

Jätte glad för hjälp med bilder :D
 
Sv: Schäfer *söker bilder*

:eek: :eek:

2003.JPG
 
Sv: Schäfer *söker bilder*

åh, där såg dom ju ut som hundar.

knapplån

ni schäfermänniskor, varför avlas de så hårt på att dom ska se ut som idag? va de nått fel på ursprunget?
 
Sv: Schäfer *söker bilder*

ni schäfermänniskor, varför avlas de så hårt på att dom ska se ut som idag? va de nått fel på ursprunget?

Jag tror att det som har sprungit i väg med schäferaveln är att hundarna har haft ett alldeles särskilt sätt att röra sig. Flytande, energisnålt och vackert att titta på (schäfersmyg - som kräver en liggande bog och en vinklad has). I avel har man försökt att accentuera det som är typiskt för rasen - och i utställningssammanhang perimeras de visuella dragen. Detta har i sin tur lett till att rasen nästan delats i två, en utställnings- och en bruksvariant.

Mammas älskade busa ser precis ut som Hettel von der Uckermarkgen från 1909. Hon lyfter verkligen fram skillnaderna mellan olika schäfermänniskor. Vissa vill inte kännas vid henne som schäfer (den är väl inte rasren?) medan andra blir alldeles tårögda.
 
Sv: Schäfer *söker bilder*

åh, där såg dom ju ut som hundar.

knapplån

ni schäfermänniskor, varför avlas de så hårt på att dom ska se ut som idag? va de nått fel på ursprunget?

Det är inget fel på ursprunget men de behöver heller inte se ut som dom gjorde på 1900 för då kan man lika väl köpa en malle men de behöver inte se ut som de gör på BPZ 2005 heller utan hellre som de såg ut på 2000 talets BSP vinnare.
 
Sv: Schäfer *söker bilder*

Slänger in min doggy på bild.... E inte så gammal på bilden, är 4.5 år nu :)

[
Oidon1.jpg
 
Sv: Schäfer *söker bilder*

sen så många bilder som läggs ut på buke är ju på uppställda hundar. jag kan få mina att se hemska ut genom att ställa upp dom som dom ska stå vid utställning men sen när dom leker å står som dom själva vill så står de helt annorlunda... ska försöka återkomma med bilder en när dom är uppställda och en när domstår "fria"
 

Liknande trådar

Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
625
Senast: Acto
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 244
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 293
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 272
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp