Schampo i fast form?

och hur många tvättar håret två gånger i veckan? Det låter väldigt sällan.
Jag använder schampokakor sedan flera år tillbaka (och tvättar nog ca 2ggr i veckan) och jag tycker om dem! Luktar gott, räcker länge, inte en massa plastflaskor... Har även balsam i bit.
 
Personligen skulle jag känna mig som en skunk om jag inte tvättade håret ofta, eftersom jag oftast pysslar med saker som gör mig svettig och smutsig = när jag duschar så tvättar jag också håret, men en normalstor schampoflaska räcker ju en halv evighet för mig som är korthårig och med tanke på att jag har tämligen svårt för vanliga tvålkakor (de är ju vidriga, förutom att huden blir torr som fnöske) så ger bara tanken på schampo/balsam i sånt utförande mig rysningar :nailbiting:

Men om det funkar och man gillar den typen av produkt, så är det väl bara att köra. De ser ju inte ut att vara speciellt dyra heller, om man kikar runt på nätet.
 
Personligen skulle jag känna mig som en skunk om jag inte tvättade håret ofta, eftersom jag oftast pysslar med saker som gör mig svettig och smutsig = när jag duschar så tvättar jag också håret, men en normalstor schampoflaska räcker ju en halv evighet för mig som är korthårig och med tanke på att jag har tämligen svårt för vanliga tvålkakor (de är ju vidriga, förutom att huden blir torr som fnöske) så ger bara tanken på schampo/balsam i sånt utförande mig rysningar :nailbiting:

Men om det funkar och man gillar den typen av produkt, så är det väl bara att köra. De ser ju inte ut att vara speciellt dyra heller, om man kikar runt på nätet.
Jag svettas ingenting i hårbottnen. Om jag blir svettig när jag har tränat så är det bara i hårfästet och det sköljer jag av samtidigt som ansiktet. Tror att det är ganska individuellt?
 
Lite OT. Ni som bara tvättar håret 1-2 gånger i veckan, duschar ni oftare men utan att tvätta håret eller duschar ni bara 1-2 gånger i veckan också?
Jag duschar 1 gång per dag(ibland 2) men ibland sköljer jag bara igenom håret utan schampo. Tvättar 4 dagar i veckan oftast men om jag inte sköljde igenom håret varje dag vet jag inte hur det skulle se ut...:o
 
Lite OT. Ni som bara tvättar håret 1-2 gånger i veckan, duschar ni oftare men utan att tvätta håret eller duschar ni bara 1-2 gånger i veckan också?
Jag duschar 1 gång per dag(ibland 2) men ibland sköljer jag bara igenom håret utan schampo. Tvättar 4 dagar i veckan oftast men om jag inte sköljde igenom håret varje dag vet jag inte hur det skulle se ut...:o
Duschar varje dag.
 
Jag duschar 1 gång per dag(ibland 2) men ibland sköljer jag bara igenom håret utan schampo. Tvättar 4 dagar i veckan oftast men om jag inte sköljde igenom håret varje dag vet jag inte hur det skulle se ut...:o
Det är nog väldigt olika hur ens hår fungerar. Jag duschar varje morgon, men tvättar bara håret varannan dag. De dagar jag inte tvättar håret, blöter jag inte det heller. Funkar fint för mitt hår :) .
 
Lite OT. Ni som bara tvättar håret 1-2 gånger i veckan, duschar ni oftare men utan att tvätta håret eller duschar ni bara 1-2 gånger i veckan också?
Jag duschar 1 gång per dag(ibland 2) men ibland sköljer jag bara igenom håret utan schampo. Tvättar 4 dagar i veckan oftast men om jag inte sköljde igenom håret varje dag vet jag inte hur det skulle se ut...:o
Duschar oftare! Ibland går det ett par dagar, ibland duschar jag mer än en gång per dag. Vid behov snarare än av rutin helt enkelt. Sköljer inte igenom utan schampo, det blir trassligt och svårhanterligt då.
 
Jag svettas ingenting i hårbottnen. Om jag blir svettig när jag har tränat så är det bara i hårfästet och det sköljer jag av samtidigt som ansiktet. Tror att det är ganska individuellt?

Jag vet ingen som när de svettas över hela kroppen, är helt svettfria just på huvudet (eller för den delen någon annan kroppsdel) men det är väl möjligt att det förekommer. Dock säger lukten som kommer från de skalper som mest sköljs av, att många folk nog missbedömer sin "huvudsvett".

Så länge det inte är en människa jag bor med, så får dock folk ha sina duschvanor och lukta hur de vill. Det är inget jag påpekar eller lägger mig i, så tycker man själv att det funkar optimalt är det ju bara att köra på som man gör, men här på buke är det inte helt ovanligt att folk rynkar lite på näsan åt de som duschar, tvättar hår och ffa tvättar underliv ofta och uttalar sig på ett negativt sätt om detta.
 
Lite OT. Ni som bara tvättar håret 1-2 gånger i veckan, duschar ni oftare men utan att tvätta håret eller duschar ni bara 1-2 gånger i veckan också?
Jag duschar 1 gång per dag(ibland 2) men ibland sköljer jag bara igenom håret utan schampo. Tvättar 4 dagar i veckan oftast men om jag inte sköljde igenom håret varje dag vet jag inte hur det skulle se ut...:o

Jag duschar minst en gång om dagen, ofta två såhär på sommaren när det är varmt, och undviker då att blöta ner håret. Möjligen att jag sköljer igenom det med bara vatten (kör balsam-metoden så schampo används typ aldrig) om det känns lite halvkasst. Att rutinmässigt tvätta flera gånger i veckan skulle göra att mitt hår återgick till den okontrollerbara status det hade i tonåren, innan jag hade läst på om alternativen till daglig schamponering och upptäckt det här med no poo.

Personligen blev mitt hår mycket bättre när jag slutade att tvätta bara för att, även innan jag slutade med schampo. Innan dess var det jättefrissigt och totalt omöjligt att få ordning på oavsett vilka produkter som användes. Och nej, jag har inte snuskigt eller jätteoljigt hår som vissa säkert vill tro när de läser detta. Man får se till hur ens eget hår fungerar helt enkelt, och mitt trivs helt klart inte med frekventa tvättar.
 
Jag vet ingen som när de svettas över hela kroppen, är helt svettfria just på huvudet (eller för den delen någon annan kroppsdel) men det är väl möjligt att det förekommer. Dock säger lukten som kommer från de skalper som mest sköljs av, att många folk nog missbedömer sin "huvudsvett".

Så länge det inte är en människa jag bor med, så får dock folk ha sina duschvanor och lukta hur de vill. Det är inget jag påpekar eller lägger mig i, så tycker man själv att det funkar optimalt är det ju bara att köra på som man gör, men här på buke är det inte helt ovanligt att folk rynkar lite på näsan åt de som duschar, tvättar hår och ffa tvättar underliv ofta och uttalar sig på ett negativt sätt om detta.
Haha tror du att jag luktar? 🤣 . Nej det gör jag inte, och nej jag svettas inte heller särskilt mycket och inte heller över hela kroppen. Inte ens när jag springer nu på sommaren. Om du svettas mycket och på huvudet så kan jag förstå att du vill tvätta dig ofta.
 
Jag vet ingen som när de svettas över hela kroppen, är helt svettfria just på huvudet (eller för den delen någon annan kroppsdel) men det är väl möjligt att det förekommer. Dock säger lukten som kommer från de skalper som mest sköljs av, att många folk nog missbedömer sin "huvudsvett".

Så länge det inte är en människa jag bor med, så får dock folk ha sina duschvanor och lukta hur de vill. Det är inget jag påpekar eller lägger mig i, så tycker man själv att det funkar optimalt är det ju bara att köra på som man gör, men här på buke är det inte helt ovanligt att folk rynkar lite på näsan åt de som duschar, tvättar hår och ffa tvättar underliv ofta och uttalar sig på ett negativt sätt om detta.
Samtidigt som du skrivet inlägg om hur folk luktar illa.
 
Samtidigt som du skrivet inlägg om hur folk luktar illa.

Den typen av inlägg upphör aldrig att förvåna, vad sorts näsor har folk egentligen? Jag har för tusan perceptionsstörningar som gör att jag bland annat är ca 1000 gånger känsligare för lukter än många andra och ändå känner jag inte igen det här med att gemene man skulle lukta illa? :confused: Snarare är det tvärt om, det är så sällsynt med människor som på riktigt luktar skunk att man hajar till när man stöter på dem. Min erfarenhet är att det är betydligt vanligare med motsatsen - människor dränkta i diverse starkt "luktagott" så att de lämnar ett allergiframkallande moln efter sig...
 
Lite OT. Ni som bara tvättar håret 1-2 gånger i veckan, duschar ni oftare men utan att tvätta håret eller duschar ni bara 1-2 gånger i veckan också?
Jag duschar 1 gång per dag(ibland 2) men ibland sköljer jag bara igenom håret utan schampo. Tvättar 4 dagar i veckan oftast men om jag inte sköljde igenom håret varje dag vet jag inte hur det skulle se ut...:o

Duschar nästan varje dag men tvättar bara håret en gång i veckan. Sköljer bara håret de dagar jag tvättar men borstar igenom ordentligt med svinhårsborste dagligen. Borstningen hjälper till att hålla håret fräscht i och med att man då borstar ut fettet från hårbotten ut mot topparna. Tvättar med en aleppotvål och sköljer sedan med utspädd äppelcidervinäger för att återställa pH-värdet. När jag började tvätta med tvål tvättade jag två-tre ggr/vecka men det märktes när det gick att dra mer på det. Bonus: ingen mer kliande hårbotten som annars var ett stort besvär för mig, särskilt vintertid.
 
Lite OT. Ni som bara tvättar håret 1-2 gånger i veckan, duschar ni oftare men utan att tvätta håret eller duschar ni bara 1-2 gånger i veckan också?
Jag duschar 1 gång per dag(ibland 2) men ibland sköljer jag bara igenom håret utan schampo. Tvättar 4 dagar i veckan oftast men om jag inte sköljde igenom håret varje dag vet jag inte hur det skulle se ut...:o
Duschar varje dag. Helt onödigt att tvätta håret varje dag däremot. Det sliter helt i onödan.
 
Tvättar inte hårt varje gång jag duschar, blir oftare att jag tvättar håret på sommarn än på vintern.
Har tjockt och långt hår som tar evigheter att torka, hårtork får mitt hår att se ut som rumpnissarnas hår och visst skulle jag kunna tunna ur och ha kort men det förutsätter att jag går till frisören och inte ber någon kompis klippa mig med 2 till 3 års mellanrum och det orkar jag inte:o
 
Senast ändrad:
Angående att håret blir fett när man inte tvättar håret var och varannan dag så upplever jag snarare att man producerar med fett när man tvättar ofta.

Eller så tillsätter ju folk ändå fett och krämer för att håret blir uttorkat.

Har bättre hår nu när jag tvättar det 1-2ggr i veckan än när jag tvättade var och varannan dag.
Har inget torrschampo eller använder ngn produkt mer än schampo, balsam och ev olja när håret ska borstas ut (gör jag typ 3ggr i veckan också.)

Jag har också mycket bättre hårbotten nu, hade torr och sårig som kliade men nu är den fin fin ^_^.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 526
Senast: Myrten
·
Hemmet I Sverige valde jag alltid oparfymerade tvättmedel men det är ingen stor produkt här i Tyskland. Istället köper folk extra tvättparfym...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 491
Senast: Sel
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 436
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp