Schampo i fast form?

Får jag fråga er som använder tvål/fast schampo hur man löser det praktiskt när ni inte är hemma.

Vill gärna testa aleppotvål i håret, men då jag tvättar det är jag ofta inte hemma och ska sedan ha sakerna liggande i väska eller bil ända till kvällen. Tänker att den måste ligga i något som är tätt för att inte kladda ner, men å andra sidan måste den få torka vilket inte går i en tät ask. Så jag blir tvungen att hålla mig till flaskor då.
Eller finns det något smart knep som jag missat?
 
Uppskattar verkligen schampo i fast form.
Mycket lättare att administrera över håret än flytande.

Nackdelen är att det kan bli oekonomiskt om biten inte får torka ordentligt och härda mellan användningarna.
Varför måste biten torka ordentligt mellan använingarna?
 
Varför måste biten torka ordentligt mellan använingarna?
För att den annars smälter ner och luckras upp till en mjuk smet som är mycket svårt att applicera ekonomiskt i håret. Det är som vilken fast tvål som helst som får ligga alltför blött - den kan komma att mjukna.
 
För att den annars smälter ner och luckras upp till en mjuk smet som är mycket svårt att applicera ekonomiskt i håret. Det är som vilken fast tvål som helst som får ligga alltför blött - den kan komma att mjukna.
Finns ju rese förpackningar till tvål, brukar vara en plast ask med ngt galler i botten så att vattnet kan rinna undan lite.
Jag har vanlig kropps tvål i fast form när jag reser pch låter man den bara ligga framme lite efter man duschat så är den tillräckligt torr för att förvaras i plastpåse.
 
Lite OT. Ni som bara tvättar håret 1-2 gånger i veckan, duschar ni oftare men utan att tvätta håret eller duschar ni bara 1-2 gånger i veckan också?
Jag duschar 1 gång per dag(ibland 2) men ibland sköljer jag bara igenom håret utan schampo. Tvättar 4 dagar i veckan oftast men om jag inte sköljde igenom håret varje dag vet jag inte hur det skulle se ut...:o
Jag tvättar bara håret 1-2 gånger veckan men duschar nästan varje dag. Sätter upp håret i en knut på huvudet och duschar kroppen sen.
Tvättar håret oftare på vintern än sommaren för tycker håret blir sunkigt av att jag har på mig mössa varje dag.
 
Får jag fråga er som använder tvål/fast schampo hur man löser det praktiskt när ni inte är hemma.

Vill gärna testa aleppotvål i håret, men då jag tvättar det är jag ofta inte hemma och ska sedan ha sakerna liggande i väska eller bil ända till kvällen. Tänker att den måste ligga i något som är tätt för att inte kladda ner, men å andra sidan måste den få torka vilket inte går i en tät ask. Så jag blir tvungen att hålla mig till flaskor då.
Eller finns det något smart knep som jag missat?

Tvålask. Kolla t ex på Pickpack.
 
Haha tror du att jag luktar? 🤣 . Nej det gör jag inte, och nej jag svettas inte heller särskilt mycket och inte heller över hela kroppen. Inte ens när jag springer nu på sommaren. Om du svettas mycket och på huvudet så kan jag förstå att du vill tvätta dig ofta.
Samma här!!!
 
Får jag fråga er som använder tvål/fast schampo hur man löser det praktiskt när ni inte är hemma.

Vill gärna testa aleppotvål i håret, men då jag tvättar det är jag ofta inte hemma och ska sedan ha sakerna liggande i väska eller bil ända till kvällen. Tänker att den måste ligga i något som är tätt för att inte kladda ner, men å andra sidan måste den få torka vilket inte går i en tät ask. Så jag blir tvungen att hålla mig till flaskor då.
Eller finns det något smart knep som jag missat?

Lush har askar som funkar toppen.
Har sett bilder på folk som har bivax dukar som omslag, oftast de som inte använder plast
 
Jag tvättar bara håret 1-2 gånger veckan men duschar nästan varje dag. Sätter upp håret i en knut på huvudet och duschar kroppen sen.
Tvättar håret oftare på vintern än sommaren för tycker håret blir sunkigt av att jag har på mig mössa varje dag.
Jag har flera mössor och skiftar. Efter hårtvätt alltid en ren mössa. Brukar inte ha en mössa mer en en vecka sen åker den i tvättmaskinen.
Tvättar även hårborsten efter varje eller varannan användning. Äckligt annars.

Tycker håret snarare slits mer på sommaren med tanke på solen och då behöver mer fukt, inpackningar och balsam.
 
Duschar varje dag. Helt onödigt att tvätta håret varje dag däremot. Det sliter helt i onödan.

Det beror ju helt pa vad man gor och var man bor om man behover tvatta haret dagligen eller inte, oavsett hur mycket man svettas.
Nar jag bott i okenlandskap finns det inte en chance att man inte tvattar haret dagligen ... aven om man inte svettas pa huvudet. Det flyger sa mycket sand i luften att man maste fa ur det ur haret och det hjalper oftast inte att skolja ur haret.
Om man haller pa att mocka stall dagligen bor man ju ocksa tvatta haret efterat sa att man inte luktar stall, sarskilt i Sverige dar sa manga ar sa kansliga. Det finns ju manga sadana yrken, saker man gor, nar man behover tvatta haret efterat.
 
Lite OT. Ni som bara tvättar håret 1-2 gånger i veckan, duschar ni oftare men utan att tvätta håret eller duschar ni bara 1-2 gånger i veckan också?
Jag duschar 1 gång per dag(ibland 2) men ibland sköljer jag bara igenom håret utan schampo. Tvättar 4 dagar i veckan oftast men om jag inte sköljde igenom håret varje dag vet jag inte hur det skulle se ut...:o

Jag duschar nästan varje dag. Sätter upp håret och sköljer hårfästet.
 
Jag har flera mössor och skiftar. Efter hårtvätt alltid en ren mössa. Brukar inte ha en mössa mer en en vecka sen åker den i tvättmaskinen.
Tvättar även hårborsten efter varje eller varannan användning. Äckligt annars.

Tycker håret snarare slits mer på sommaren med tanke på solen och då behöver mer fukt, inpackningar och balsam.
Jo men mitt hår blir så platt och instängt. Jag jobbar utomhus så jag har mössan på mig hela dagen.
 
Det beror ju helt pa vad man gor och var man bor om man behover tvatta haret dagligen eller inte, oavsett hur mycket man svettas.
Nar jag bott i okenlandskap finns det inte en chance att man inte tvattar haret dagligen ... aven om man inte svettas pa huvudet. Det flyger sa mycket sand i luften att man maste fa ur det ur haret och det hjalper oftast inte att skolja ur haret.
Om man haller pa att mocka stall dagligen bor man ju ocksa tvatta haret efterat sa att man inte luktar stall, sarskilt i Sverige dar sa manga ar sa kansliga. Det finns ju manga sadana yrken, saker man gor, nar man behover tvatta haret efterat.
Mitt hår fixar inte fler tvättar. Och det tar lång tid att tvätta det. Tvätta varje dag skulle vara döden för det.
Och jag skiter i om håret skulle lukta ”stall” men det gör det inte ändå. Skulle någon tycka det är det deras problem.
 
Fungerar det verkligen? För miljöns skull är det ju fantastiskt att slippa plastförpackningar och slippa släpa hem vatten men jag känner mig skeptisk. De varianter som man kan köpa där jag bor är dyra och jag vill inte köpa grisen i säcken när det finns andra alternativ.
Jag har alltid schampo i fast form numera, men det är sedan flera år. Köper från Lush (lukten avtar faktiskt).

De fungerar väldigt bra, löddrar fint, inga problem, lättare att använda på barnet än hans barnschampo om det skulle råka ta slut. Räcker väldigt länge, dvs vääldigt länge, så det blir klart billigare än schampoflaska också trots att det kostar runt 130+ kr per schampokaka.

Men jag tvättar inte håret varje dag och tror inte det är nyttigt att göra det.

Anledningen till att jag använder det är dock främst för att jag inte tål de vanliga schampona med fruktvaxer och silkesproteiner och balsameffekter och silikoner och jag vet inte vad. Schampokakorna jag köper innehåller SLS främst rätt och slätt och diverse blad och oljor beroende på vilken. Så håret blir lite strävt efteråt, gnisslar som på 80-talet vilket är som det ska vara tycker jag, därpå har jag ibland en msk äppelcidervinäger i 5 dl vatten, sköljer ur, som gör det mjukt och glansigt. Balsam går väl lika bra om man tål det (för mycket silikon för mig, kliar ihjäl mig och får avlagringar i skallen av det). Men Lush har nog balsam också som inte innehåller sådant gissar jag.

Jag har testat att tvätta håret med Aleppotvål som ska vara bra men det fungerar inte jätte för mig. En kollega älskar det. Har Aleppotvål på kroppen istället.

Används som vanlig fast tvål, gnugga upp lödder i händerna, använd i håret, gnugga upp mer lödder om behövs.

Men det är ju helt osannolikt hur många plastflaskor jag slänger från min man och mitt barn för varje shampokaka jag köper. Jag köper dem ju typ en gång om året. Och de tar extremt lite plats i packningen.
 
Fungerar det verkligen? För miljöns skull är det ju fantastiskt att slippa plastförpackningar och slippa släpa hem vatten men jag känner mig skeptisk. De varianter som man kan köpa där jag bor är dyra och jag vill inte köpa grisen i säcken när det finns andra alternativ.
Varför skulle det inte fungera förresten?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 526
Senast: Myrten
·
Hemmet I Sverige valde jag alltid oparfymerade tvättmedel men det är ingen stor produkt här i Tyskland. Istället köper folk extra tvättparfym...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 491
Senast: Sel
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 436
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp