Schimpansrymningen i Furuviksparken

Det är 2 olika grupper som varit i varsinna hägn/burar. Hur är det ens möjligt att båda grupperna tar sig ut inbe i byggnaden.

"Burarna " har luft för oss människor att kunna gå tryggt utanför mot väggarna tex och gångar emellan.

Så att folk öppnat fönster och dörrar efter dom kommit ut är inget konstigt dom är ju smarta!

Mer än en gång som jag å santino haft dispyt om tex vattenslangen när man lagt den liiiite för nära gallret.
 
Och detta...

"Men varför blev det sådant hallå? Det finns ju andra studier som visar att schimpanser kan planera för framtiden?

– Vet inte. Jag var fullständigt oförberedd. Forskare som jobbar med människoapor blev inte särskilt överraskade, säger Mathias Osvath

Han tror att storyn blev internationell förstasidesnyhet för att beteendet är så tydligt, så snyggt och att Santino tillverkar verktyg som han ska använda i framtiden. Verktyg i det här sammanhanget är små betongskärvor som han framställer genom att knacka på frostskadad betong.

– Ska man vara helt krass: om man kan säga något på tio sekunder och folk tror att de fattar och det är en apa som gör saker som man kan relatera till så blir det lättare att förklara än en serie om fyra experiment."
 
Ja, det illustrerar precis det jag försökte säga, med snuttifieringen. "Han är sån, titta vad smart och gulligt".

Skulle schimpansen behöva lära sig skriva svenska för att bli hörd liksom? Så svårt är det väl inte att låta djur som inte tycker om publik, att slippa bli utsatt för publik.
Så du menar att stenkastning betydde att han inte gillade publik? Om han kastat kottar då? Bananer?

Jag är inte alls insatt i det aktuella fallet; mer en generell notering.
 
Det är 2 olika grupper som varit i varsinna hägn/burar. Hur är det ens möjligt att båda grupperna tar sig ut inbe i byggnaden.

"Burarna " har luft för oss människor att kunna gå tryggt utanför mot väggarna tex och gångar emellan.

Så att folk öppnat fönster och dörrar efter dom kommit ut är inget konstigt dom är ju smarta!

Mer än en gång som jag å santino haft dispyt om tex vattenslangen när man lagt den liiiite för nära gallret.

Jag förstod det som att de var i en grupp nu, från och med i höstas? Men de stämmer alltså inte?

Då har de alltså fortfarande bott för trångt för vad djurskyddslagen tillåter?
 
Så du menar att stenkastning betydde att han inte gillade publik? Om han kastat kottar då? Bananer?

Jag är inte alls insatt i det aktuella fallet; mer en generell notering.

Finns rätt mycket artiklar om det, googla "santino schimpans". Han gjorde det inte när det inte fanns publik. Han samlade stenar och knackade loss betong, samlade på hög och gömde här och där, sen när publiken dök upp på morgonen hämtade han sina projektiler och började kasta.

Osnygg "lösning" på det också. En individ som har så avancerad kognition att han inte bara kan tillverka verktyg, utan planera inför framtiden och utföra sin plan.... Kastrerad så att han ska sluta med beteendet.

🤮

Man kan ju undra om det möjligtvis var så att Santino tog sig ur sin bur, sen släppte ut de andra. Om djurparken inte hade ordentliga lås på allt, så är det ju inte osannolikt. Kognitionsnivån är ju samma som de flesta människor för en schimpans som han.

(Och det är därför jag tycker det är vidrigt att hålla högintelligenta djur i djurpark. Samma sak med delfiner och valar.)
 
Finns rätt mycket artiklar om det, googla "santino schimpans". Han gjorde det inte när det inte fanns publik. Han samlade stenar och knackade loss betong, samlade på hög och gömde här och där, sen när publiken dök upp på morgonen hämtade han sina projektiler och började kasta.

Osnygg "lösning" på det också. En individ som har så avancerad kognition att han inte bara kan tillverka verktyg, utan planera inför framtiden och utföra sin plan.... Kastrerad så att han ska sluta med beteendet.

🤮

Man kan ju undra om det möjligtvis var så att Santino tog sig ur sin bur, sen släppte ut de andra. Om djurparken inte hade ordentliga lås på allt, så är det ju inte osannolikt. Kognitionsnivån är ju samma som de flesta människor för en schimpans som han.

(Och det är därför jag tycker det är vidrigt att hålla högintelligenta djur i djurpark. Samma sak med delfiner och valar.)
Ja att han kastade har jag läst; tänkte mer på din slutsats om varför.
 
Lyssnade tillbaka på nordegren och epstien (avsnittet från i torsdags var det) och det var ingen intervju utan Louise läste av den krönika jag länkade om att de var splittrade på för liten yta men hade även frågat och fått svar av furuviksparkens informationschef om detta och att det var ”tillfällig lösning”vad jag förstått var det dock så i 8 år) och att den nya hanen sakta introducerats och de från i höstas inte var splittrade längre. Så de verkar varit tillsammans men man kan ju ana att det inte var helt fridfullt
 
Ja att han kastade har jag läst; tänkte mer på din slutsats om varför.

Inte min slutsats :).

Men även om det inte kom från kognitionsforskaren som jobbade med den här schimpansgruppen, så är det något vem som helst borde kunna greppa - kastar ett djur med avancerad hjärna sten på publik dag efter dag, så är inte det djuret välvilligt inställd till publik. Brukar du kasta sten på sånt du vill se mer av?

Det som är "unikt mänskligt" med människans kognition har egentligen bara att göra med vår kropp. Våra händer och våra stämband; vår extrema förmåga till att manipulera objekt och ett extra språk som består av ord.

Och schimpansers händer är mycket lika våra.

Tillägg: och schimpanser kan lära sig extremt många ord, men de får kommunicera med bildstöd och liknande.
 
Senast ändrad:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982221012525

"Humans reason not only about actual events (what is), but also about possible events (what could be). Many key operations of human cognition involve the representation of possibilities, including moral judgment, future planning, and causal understanding1. But little is known about the evolutionary roots of this kind of thought. Humans’ closest relatives, chimpanzees, possess several cognitive abilities that are closely related to reasoning about alternatives: they plan for the future2, evaluate other’s actions3, and reason causally4. However, in the first direct test of the ability to consider alternatives, Redshaw and Suddendorf5 claim that chimpanzees are not able to represent alternative possibilities. Here, using a novel method, we challenge this conclusion: our results suggest that, like human cognition, chimpanzee thought is not limited to what is, but also involves reasoning about what could be the case."
 
Inte min slutsats :).

Men även om det inte kom från kognitionsforskaren som jobbade med den här schimpansgruppen, så är det något vem som helst borde kunna greppa - kastar ett djur med avancerad hjärna sten på publik dag efter dag, så är inte det djuret välvilligt inställd till publik. Brukar du kasta sten på sånt du vill se mer av?

Det som är "unikt mänskligt" med människans kognition har egentligen bara att göra med vår kropp. Våra händer och våra stämband; vår extrema förmåga till att manipulera objekt och ett extra språk som består av ord.

Och schimpansers händer är mycket lika våra.

Tillägg: och schimpanser kan lära sig extremt många ord, men de får kommunicera med bildstöd och liknande.
Är det Mathias Osvath du menar?

"Mathias Osvath beskriver schimpansen Santino som glad, omtänksam och full av medkänsla, men han är också dominant.
– Rent ovetenskapligt tycker jag han ser riktigt förbannad ut, och är det förmodligen, och ibland tycker man sig se att han har kul när han har kastat, säger han till Ekot."

https://www.expressen.se/nyheter/schimpansen-santino-smartare-an-man-trott-9/

Jag ser en "rackarunge" framför mig i det beteendet. Lite "hitta på nåt kul och inte tänka på konsekvenserna". Lite som smågrabbar som står och kastar snöboll på bilar som kör förbi.
 
Och en väldigt viktig, alldeles ny artikel (dec 2022), för de som vill grotta ner sig ytterligare i ämnet "vad är egentligen skillnaden mellan människor och djur":

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1571064522000677

"A mere few decades ago, culture was thought a unique human attribute. Evidence to the contrary accumulated through the latter part of the twentieth century and has exploded in the present one, demonstrating the transmission of traditions through social learning across all principal vertebrate taxa and even invertebrates, notably insects. The scope of human culture is nevertheless highly distinctive. What makes our cultural capacities and their cognitive underpinnings so different? In this article I argue that in behavioural scientists' endeavours to answer this question, fruitful research pathways and their ensuing discoveries have come to exist alongside popular, yet in the light of current empirical evidence, highly questionable scenarios and even scientific blind alleys."
 
Är det Mathias Osvath du menar?

"Mathias Osvath beskriver schimpansen Santino som glad, omtänksam och full av medkänsla, men han är också dominant.
– Rent ovetenskapligt tycker jag han ser riktigt förbannad ut, och är det förmodligen, och ibland tycker man sig se att han har kul när han har kastat, säger han till Ekot."

https://www.expressen.se/nyheter/schimpansen-santino-smartare-an-man-trott-9/

Jag ser en "rackarunge" framför mig i det beteendet. Lite "hitta på nåt kul och inte tänka på konsekvenserna". Lite som smågrabbar som står och kastar snöboll på bilar som kör förbi.

Om han var 5-10 år, schimpanstonåring, så möjligtvis, men han var 35 eller nåt när det började.

Läs gärna länkarna till vetenskapliga artiklar jag lade in nyss :).

Vi ska vara försiktiga med att tolka in mänsklig kultur och mänsklig moral i djurs beteenden, men det är lika viktigt att inte förkasta att dom har en egen kultur och en egen moral.

En schimpans fattar att det är otrevligt att få en sten i nyllet. Om den kastar sten på dig, så är det inte för att den vill leka eller för att den vill att du ska stanna där du är.

Schimpanser känner, tänker, planerar och analyserar.
 
Om han var 5-10 år, schimpanstonåring, så möjligtvis, men han var 35 eller nåt när det började.

Läs gärna länkarna till vetenskapliga artiklar jag lade in nyss :).

Vi ska vara försiktiga med att tolka in mänsklig kultur och mänsklig moral i djurs beteenden, men det är lika viktigt att inte förkasta att dom har en egen kultur och en egen moral.

En schimpans fattar att det är otrevligt att få en sten i nyllet. Om den kastar sten på dig, så är det inte för att den vill leka eller för att den vill att du ska stanna där du är.

Schimpanser känner, tänker, planerar och analyserar.
Jag tycker nog att det är precis det du gör; tolkar ur ett människoperspektiv och inte ur ett schimpansperspektiv. Och tack, jag behöver inte fler artiklar.
 
Jag tycker nog att det är precis det du gör; tolkar ur ett människoperspektiv och inte ur ett schimpansperspektiv. Och tack, jag behöver inte fler artiklar.

Många människor verkar ha en bias i form av att vi antar att djuren vi tar hand om är tacksamma och gillar det vi utsätter dom för.

Jag tolkar inte in ett människoperspektiv. Jag försöker belysa att det är vidrigt att hålla hög-intelligenta djur i små inhägnadet, utsätta dom för publik, och ignorera deras tydliga signaler på att dom inte alls är tacksamma och gillar situationen. Det finns ett schimpansperspektiv.

En schimpans ska inte vara i ett hus i Norden. Lika lite som en delfin ska vara i ett akvarium. Dom ska få vara så fria som möjligt, i klimat och miljöer där de kan få utöva alla sina naturliga beteenden och få sina behov uppfyllda, utan att behöva "jobba för uppehället" i form av att bli glodd på av högljudda människor.

Jag skäms över det vi människor gör mot andra arter.
 
Om han var 5-10 år, schimpanstonåring, så möjligtvis, men han var 35 eller nåt när det började.

Läs gärna länkarna till vetenskapliga artiklar jag lade in nyss :).

Vi ska vara försiktiga med att tolka in mänsklig kultur och mänsklig moral i djurs beteenden, men det är lika viktigt att inte förkasta att dom har en egen kultur och en egen moral.

En schimpans fattar att det är otrevligt att få en sten i nyllet. Om den kastar sten på dig, så är det inte för att den vill leka eller för att den vill att du ska stanna där du är.

Schimpanser känner, tänker, planerar och analyserar.
Jag tror att det är viktigt att inte generalisera. Människor har olika kulturer och olika moraler, det är säkert samma med schimpanser. Speciellt schimpanser som vuxit upp i fångenskap.
 
Orkade inte läsa hela tråden. Kan inte så mycket om schimpanser, såg en dokumentär för väldigt många år sen nu om schimpanser i USA. En hel del schimpanser som när de blev könsmogna anföll sina ägare och de riktar in sig på ansiktet i första hand. Läppar, öron och gav sig på deras näsor, slet och bet av. Helt sjukt var det.
Som sagt en massa år sen jag såg den, men om de kan vara så pass aggressiva så kan jag förstå att man tar till drastiska åtgärder.
De är ju uppenbart intelligenta - men samtidigt djur.
 
Jag tycker att diskussionen här på Bukefalos har varit både mer intressant och mer givande än på andra ställen(som vanligt ;) ). Oavsett vad man tycker om hur Furuviksparken hanterat rymningen blir det mer eller mindre oundvikligt att gå vidare till frågor om djurparker, bevarandeprogram i och utanför parker och hot mot djurarter i deras naturliga miljöer. Frågan är helt enkelt mycket större än dessa enskilda individer som hållits i fångenskap och nu dödats i en djurpark i Sverige, oavsett hur tragiskt och hemskt det är.

Jag har redan skrivit vad jag anser om djurparker och vad jag tycker ska vara förutsättningar för att de ska finnas. Mer intressant tycker jag är vad som kan göras för att djurparker inte ska behövas som de gör nu, med andra ord hur man ser till att djurarter kan fortsätta leva i sin naturliga miljö.
Den här artikeln tycker jag är jätteintressant. Den visar på konflikterna som kan mellan djur - i det här fallet schimpanser - och människor. Och som alltid när det gäller fattiga länder är det lätt att sitta på avstånd och säga att man bara ska sluta hugga ner skogen och stoppa den hemska tjuvjakten. I artikeln får man förståelse för varför människorna beter sig som de gör men lyckligtvis också insikt i projekt som pågår för att hindra konflikterna som är själva orsaken.

OBS! Det finns bilder på både människor och djur med otäcka skador i artikeln. Texten innehåller också en del väldigt obehagliga stycken.

‘I am scared all the time’: Chimps and people are clashing in rural Uganda
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp