Schimpansrymningen i Furuviksparken

Orkade inte läsa hela tråden. Kan inte så mycket om schimpanser, såg en dokumentär för väldigt många år sen nu om schimpanser i USA. En hel del schimpanser som när de blev könsmogna anföll sina ägare och de riktar in sig på ansiktet i första hand. Läppar, öron och gav sig på deras näsor, slet och bet av. Helt sjukt var det.
Som sagt en massa år sen jag såg den, men om de kan vara så pass aggressiva så kan jag förstå att man tar till drastiska åtgärder.
De är ju uppenbart intelligenta - men samtidigt djur.

Jo, fast det låter som du sett idioter som köper en schimpansbebis och har den hemma som om den vore en hybrid mellan en hund och en människobebis. Det är klart att det inte funkar!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jo, fast det låter som du sett idioter som köper en schimpansbebis och har den hemma som om den vore en hybrid mellan en hund och en människobebis. Det är klart att det inte funkar!
Ja, det blir som att ställa sig frågan, -är hundar farliga? Svaret är, -det beror på väldigt många faktorer. Och det gäller ju självklart även schimpanser.
 
Hade vi haft samma problem med schimpanser här i väst så hade det inte funnits schimpanser kvar annat än kanske (!) i mindre naturreservat långt bort från bebyggelse och de hade skjutits av för att hålla antalet nere och direkt individer vandrade minsta åt fel håll.

Ingen i Sverige hade accepterat ett vilt djur i skogen som dödade och skadade x-antal barn per år. Jämför vi med varg så accepteras det knappt att det tas lite får, renar och någon hund.

Är nog en av de mest välbalanserade artiklarna jag läst om människa-djur konflikter i dylika områden 👍

Den här artikeln tycker jag är jätteintressant. Den visar på konflikterna som kan mellan djur - i det här fallet schimpanser - och människor. Och som alltid när det gäller fattiga länder är det lätt att sitta på avstånd och säga att man bara ska sluta hugga ner skogen och stoppa den hemska tjuvjakten. I artikeln får man förståelse för varför människorna beter sig som de gör men lyckligtvis också insikt i projekt som pågår för att hindra konflikterna som är själva orsaken.

OBS! Det finns bilder på både människor och djur med otäcka skador i artikeln. Texten innehåller också en del väldigt obehagliga stycken.

‘I am scared all the time’: Chimps and people are clashing in rural Uganda
 
Jag tycker att diskussionen här på Bukefalos har varit både mer intressant och mer givande än på andra ställen(som vanligt ;) ). Oavsett vad man tycker om hur Furuviksparken hanterat rymningen blir det mer eller mindre oundvikligt att gå vidare till frågor om djurparker, bevarandeprogram i och utanför parker och hot mot djurarter i deras naturliga miljöer. Frågan är helt enkelt mycket större än dessa enskilda individer som hållits i fångenskap och nu dödats i en djurpark i Sverige, oavsett hur tragiskt och hemskt det är.

Jag har redan skrivit vad jag anser om djurparker och vad jag tycker ska vara förutsättningar för att de ska finnas. Mer intressant tycker jag är vad som kan göras för att djurparker inte ska behövas som de gör nu, med andra ord hur man ser till att djurarter kan fortsätta leva i sin naturliga miljö.
Den här artikeln tycker jag är jätteintressant. Den visar på konflikterna som kan mellan djur - i det här fallet schimpanser - och människor. Och som alltid när det gäller fattiga länder är det lätt att sitta på avstånd och säga att man bara ska sluta hugga ner skogen och stoppa den hemska tjuvjakten. I artikeln får man förståelse för varför människorna beter sig som de gör men lyckligtvis också insikt i projekt som pågår för att hindra konflikterna som är själva orsaken.

OBS! Det finns bilder på både människor och djur med otäcka skador i artikeln. Texten innehåller också en del väldigt obehagliga stycken.

‘I am scared all the time’: Chimps and people are clashing in rural Uganda
Mycket intressant. Tänkte på något Jonas Wahlström sa, att det är bra med djurparker så barn kan få klappa djur och få en positiv bild av dem - men det blir ju aldrig en sann/fullständig bild av dem när de är i fångenskap i en djurpark. Inte en bild som ger ökad förståelse för dem i det vilda.
 
Jo, fast det låter som du sett idioter som köper en schimpansbebis och har den hemma som om den vore en hybrid mellan en hund och en människobebis. Det är klart att det inte funkar!
Min poäng var mer att man kan inte lita på vilda djur.
Hur stark kontakt man än tycker sig få med ett vilt djur så är det fortfarande vilt, och ett djur som inte har "rätt" hämningar och har tappat "respekten" för människan kan göra otroligt stor skada.
 
Det jag vänder mig främst mot är att minst två(2?) bara skadesköts och sedan låg så man inte kunde ta sig in och avliva. En överlevde ju med skottskador och man behöver inte förmänskliga för att inse skräcken och smärtan av de som överlevde den initiala skjutningen och sedan självdog av skadorna.

Uppenbarligen så fungerade Furuviks rymningsplan dåligt, eller om den var undermåligt utformad, när det innebar att djuren inte avlivades snabbt och smärtfritt. Om det är sant vad som är skrivet, att det var djurparkens anställda som sköt undrar man om de fått utbildning (tex tagit jägarexamen) och sedan uppehållit sin expertis.

Edit: Sedan tycker jag man kan ifrågasätta att schimpanserna uppenbarligen befann sig nära hägnet/aphuset eftersom de låg så att man inte kunde se dem efter att de sköts. Vilket jag antar inte var utomhus där de sköts.
 
Det jag vänder mig främst mot är att minst två(2?) bara skadesköts och sedan låg så man inte kunde ta sig in och avliva. En överlevde ju med skottskador och man behöver inte förmänskliga för att inse skräcken och smärtan av de som överlevde den initiala skjutningen och sedan självdog av skadorna.

Uppenbarligen så fungerade Furuviks rymningsplan dåligt, eller om den var undermåligt utformad, när det innebar att djuren inte avlivades snabbt och smärtfritt. Om det är sant vad som är skrivet, att det var djurparkens anställda som sköt undrar man om de fått utbildning (tex tagit jägarexamen) och sedan uppehållit sin expertis.

Edit: Sedan tycker jag man kan ifrågasätta att schimpanserna uppenbarligen befann sig nära hägnet/aphuset eftersom de låg så att man inte kunde se dem efter att de sköts. Vilket jag antar inte var utomhus där de sköts.
Får man ens skjuta med skjutvapen utan licens i Sverige (men det kanske inte kräver utbildning)? Jag hoppas ju verkligen lagar och föreskrifter för det har följts :eek: , i övrigt håller jag med. Just skadeskjutningen är ju det jag personligen tror att de åker dit för i så fall.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag läste nånstans tror Gefle dagblad att hon pressansvarig sagt att ngn skjutits när den va på väg att rymma.. dvs i min värld att den är i anslutning till djurhuset.. hade man sprutat vatten hade förmodligen den det var vänt in igen..
 
Mycket intressant. Tänkte på något Jonas Wahlström sa, att det är bra med djurparker så barn kan få klappa djur och få en positiv bild av dem - men det blir ju aldrig en sann/fullständig bild av dem när de är i fångenskap i en djurpark. Inte en bild som ger ökad förståelse för dem i det vilda.

Sant. Det som djurparker kan göra tror jag är att skapa en relation till djurarter som är svår att få enbart genom att se dem på film eller läsa om dem. För välkända och "charmiga" djur som schimpanser och delfiner kanske det inte är så viktigt, men många utrotningshotade arter är relativt okända och behöver uppmärksammas. Det är bara på så vis det går att få stöd för de bevarandeåtgärder som måste genomföras för att de inte ska försvinna helt. Där kan också djurparker fylla en funktion genom samarbetsprojekt där man samlar in pengar för att hjälpa hotade arter.
 
Det jag vänder mig främst mot är att minst två(2?) bara skadesköts och sedan låg så man inte kunde ta sig in och avliva. En överlevde ju med skottskador och man behöver inte förmänskliga för att inse skräcken och smärtan av de som överlevde den initiala skjutningen och sedan självdog av skadorna.

Uppenbarligen så fungerade Furuviks rymningsplan dåligt, eller om den var undermåligt utformad, när det innebar att djuren inte avlivades snabbt och smärtfritt. Om det är sant vad som är skrivet, att det var djurparkens anställda som sköt undrar man om de fått utbildning (tex tagit jägarexamen) och sedan uppehållit sin expertis.

Edit: Sedan tycker jag man kan ifrågasätta att schimpanserna uppenbarligen befann sig nära hägnet/aphuset eftersom de låg så att man inte kunde se dem efter att de sköts. Vilket jag antar inte var utomhus där de sköts.
Jag tycker det finns mycket att vända sig emot. Helt sjukt att de ska ligga och självdö efter att ha skadeskjutits.
Var de halvvägs över sista stängslet så ja, då får man kanske skjuta trots svår åtkomst till djuret, men annars har jag svårt att sätta mig in i ett scenario om att det sköttes på ett ok sätt.
Jag förstår att skadade djur som är rädda kan bli aggressiva, men då får de skjuta dem igen för att minska på lidandet.

Hoppas verkligen att det öppnar upp för en debatt om vilka djur vi ska ha i djurparker i Sverige.
 
Jag tycker det finns mycket att vända sig emot. Helt sjukt att de ska ligga och självdö efter att ha skadeskjutits.
Var de halvvägs över sista stängslet så ja, då får man kanske skjuta trots svår åtkomst till djuret, men annars har jag svårt att sätta mig in i ett scenario om att det sköttes på ett ok sätt.
Jag förstår att skadade djur som är rädda kan bli aggressiva, men då får de skjuta dem igen för att minska på lidandet.

Hoppas verkligen att det öppnar upp för en debatt om vilka djur vi ska ha i djurparker i Sverige.
Precis. Var de uppjagade, stressade och nästan på väg in på någons tomt - fair enough. Nödvärnsskjutning.
 
Precis. Var de uppjagade, stressade och nästan på väg in på någons tomt - fair enough. Nödvärnsskjutning.

Jag förstår det som att de sköts på väg ut ur schimpanshuset. De som skadesköts vände och sprang tillbaka in i vad de förmodligen uppfattar som tryggheten. Det får mig att undra om de kunde gjort nåt annat än att skjuta för att få schimpanserna att vända och springa hem.
 
Får man ens skjuta med skjutvapen utan licens i Sverige (men det kanske inte kräver utbildning)? Jag hoppas ju verkligen lagar och föreskrifter för det har följts :eek: , i övrigt håller jag med. Just skadeskjutningen är ju det jag personligen tror att de åker dit för i så fall.

Det är absolut inte tillåtet att skjuta så här utan licens plus att det vore väldigt meningslöst att göra det... att vara träffsäker kräver övning så någon utan licens hade absolut inte träffat det den skulle (det är inte så enkelt som i filmerna att det bara är att hysta över ett vapen till någon oerfaren som plötsligt träffar perfekt...). Det är heller inte tillåtet att skjuta hur som helst i tätbebyggt område så jag utgår ifrån att de hade något sådant tillstånd eller att det finns någon "nödklausul".

Det vapen jag såg i SVTs sändning hade ljuddämpare vilket kan öka precisionen. Men det såg ändå ut som ett enormt svårt läge skjutmässigt.
 
Vad jag förstått sköts Linda och Torsten en bit ifrån aphuset, vid något tivoli? Enligt någon i tråden hand i hand.. . Och de andra i ett fönster? på väg ut från aphuset vilket gjort att de ramlat in i huset igen. Jag kan inget om schimpanser men kan fortfarande inte släppa att Linda och Torsten verkar var de som lämnat först och tagit sig därifrån? Och spekulerar jag fritt känns de ju lite som att hägnet inte varit så jävla tryggt (med infon att de i höstas blivit ihopsatta i en ny grupp, där den nya hanen inte verkar försökt att rymma) att hon känt att hon behövde lämna med sin unge ut i kylan och det okända. Eller är schimpanser så pass äventyrslystna att vid första möjlighet så drar de i väg med sin unge på äventyr? Känns som denna tragedin tyvärr började långt innan själva rymningen 😔
 
Eller är schimpanser så pass äventyrslystna att vid första möjlighet så drar de i väg med sin unge på äventyr? Känns som denna tragedin tyvärr började långt innan själva rymningen 😔
Jag skulle inte kalla det äventyrslystnad, jag skulle kalla det längtan efter frihet.

De är inte gjorda att vara i bur och inte ha något som de naturligt ska och brukar göra. Det går inte att aktivera gruppen med pussel eller pensel och tro att de av det mår bra- de vill inte hänga i samma slitna rep i samma gren varje dag- de vill svinga fritt.
 
Jag skulle inte kalla det äventyrslystnad, jag skulle kalla det längtan efter frihet.

De är inte gjorda att vara i bur och inte ha något som de naturligt ska och brukar göra. Det går inte att aktivera gruppen med pussel eller pensel och tro att de av det mår bra- de vill inte hänga i samma slitna rep i samma gren varje dag- de vill svinga fritt.
Ja men det är lite de jag menar, inte skulle en hona ta med sig ut i kyla och det okända om hon var helt nöjd? Ja tänker att förmodligen har inte heller det sociala, vilket är en viktig del av en schimpansliv, varit helt 100... Så visst är det fruktansvärt att skjuta djur för tar sig ut ur sin bur, men jag vet inte om de är så mycket bättre och tvinga de att leva i förhållanden som inte verkar varit direkt optimala. Bara för vår skull…
 
Folk som tycker det kunde väntat tills djuren var ute innan kulvapen används så undrar jag hur kunskapen är på kulvapen?

Som fd eftersöksjägare och uppvuxen med en förälder som har varit eftersöksjägare hela mitt liv så sitter det i ryggmärgen att inte använda kulvapen i bebyggelse, är helt enkelt för stora risker med det.
Skulle bli mycket orolig om planen var att börja använda vapen först när djuren var bland folk och bebyggelse.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp