Schleese's kvinnosadlar

AgentCarter

Trådstartare
Jag är väldigt nyfiken på dessa s.k kvinnosadlar!
Finns det någon här på buke som har provat dem och tyckte det var en markant skillnad mot vanliga sadlar?
Och finns det några andra märken som har tagit fram specifikt kvinnosadlar?
Kan verkligen tänka mig att det behövs känner jag ibland när jag rider nämligen...
Nu finns det väl ingen Schleese återförsäljare i Sverige än heller?
Och viktigast utav allt, hur ligger dessa sadlar på hästar? Påverkas passformen att det är utskuret på bommen för låren? Och är de väldigt vida då det är en bred sits?

(Har aldrig sett en sådan här sadel IRL därav alla dessa frågor)

Nu är väl dessa sadlar lite väl dyra för mig men drömma kan man:angel:
(och spara!)

Sv: Schleese's kvinnosadlar

Jag har en Schleese. Det är "utskuret" på sitsen för sittbenen. Tar man på sitsen så känner man att det är små hålor just där, som är stoppat med stoppning så det ska bli mjukt. Bomformen är lite annorlunda. När man lägger den på hästen på stallgången så ligger den inte likadant efter ridning. Bommen är så flexibel så den ändrar sig efter hästen under ridning. Det jag tycker är bra är att knästöden är flyttbara (med kardborre) och man kan anpassa dom efter sig själv. jag upplever inte sitsen så mkt vidare än andra sadlar, det är mest att dom tänkt på hur sitsen ser ut för att man ska sitta bekvämt. Sadeln har en mkt bred kanal.

Det finns en återförsäljare i sverige för sadeln.

Ohh det låter som en spännande sadel!

Tror du att det är ngt som skulle kunna passa på en rakryggad lite överbyggd islänning? Han är inte jättegrov utan drar MW i Albion sadlar...

Jag skulle verkligen behöva ngt där man sitter bekvämt i!

Det finns olika modeller att välja på så det finns alltid en modell som kan passa. Det enda man får tänka på är att man väljer en som inte är för lång i anläggningsytan om man har en häst som behöver kort anläggningsyta. Man kan ändra mkt på en schleese sadel, men just anläggningsytan är ju detsamma. Så det är bra att ha i åtanke.

Nu har jag inte provat någon men tycker deras beskrivning av sadeln får den att låta fruktansvärd :o. Gör allt för att hitta en sadel som är så smal i midjan som möjligt och vill absolut inte ha något extra brett för breda kvinnobäcken eftersom hästskrället är bred nog som det är och jag är rätt liten:p

kl

Läste en mycket intressant artikel om de här sadlarna... sjukt att ingen reflekterat över det här tidigare med tanke på att bäckenet är det enda som skiljer män och kvinnor åt... Det är ju en avgörande del i ridningen om an säger så...

kl

Läste en mycket intressant artikel om de här sadlarna... sjukt att ingen reflekterat över det här tidigare med tanke på att bäckenet är det enda som skiljer män och kvinnor åt... Det är ju en avgörande del i ridningen om an säger så...

Nu är det väl mer som skiljer sist jag tittade i alla fall ;). Men jo det är ett intressant approach även om det nog är svårt att generalisera såpass att en kvinnas bäcken alltid är bredare än en mans oberoende längd och storlek även om formen självklart skiljer.

Du har nog missuppfattat lite, jag har läst en del om dessa sadlar för flera år sen eftersom jag tycker det är ett intressant koncept. Och det är inte så att midjan på sadeln är bred, tvärtom så har sadlarna en "narrow twist", dvs vad vi här kallar smal midja. Det är själva sätet som är bredare, så att man får stöd under sittbenen. I vissa sadlar så kan sittbenen hamna precis på sömmen i sätet och det är detta Schleese har tänkt på. Det finns även modeller för män eller kvinnor som har smalt mellan sittbenen.

Skulle vara intressant att testa en, även om jag är tveksam till att jag skulle överge min Childeric.

Utskärning för sittbenen finns även på Hennig btw. :)

Jo jag inte har full koll på sadlarna utan minns bara någon reklamrad jag läste för ett tag sen som gick ut på att sadeln skulle ha ett bredare säte anpassat för breda kvinnobäcken och tog det som att hela sadeln var bred. Sen har jag inte kollat mer på dom då jag tycker dom är lite för dyra och inte vill ha brett någonstans i sitsen.

Senast ändrad:

Nu är det väl mer som skiljer sist jag tittade i alla fall ;). Men jo det är ett intressant approach även om det nog är svårt att generalisera såpass att en kvinnas bäcken alltid är bredare än en mans oberoende längd och storlek även om formen självklart skiljer.

Det är olika vinkel framtill på bäckenet också mellan man o kvinnor. Det har dom tagit hänsyn till.

Albion har väl också en tjejsadel, har ridit i en sån några ggr och det var underbart. :love: :D

Nej det har jag inte, men vore vädigt intressant! Det vore underbart känner jag om de vore så bekväma som de påstår :p

Vet att Albion-Legend hade en för 20 år sedan men den kanske inte finns kvar? I vilket fall som helst så passade den inte mig.

Liknande trådar

Körning Kan börja med att säga att jag vet att det inte är någon lek att dra timmer och att man måste vara försiktigt osv. Sen kan jag säga att... 2
Svar
25
· Visningar
9 920
Senast: Fia-Lina
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
662 148
Senast: caballus
·
Utrustning Snälla ni, hjälp mig att bestämma mig för om jag ska köpa Prestige Venus-sadeln jag har hemma på provning eller ej...... Fakta om min...
Svar
10
· Visningar
1 159
Senast: Centaur
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
4 982
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur