SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare annan1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 910
  • Visningar Visningar 42 358
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Vad jag har sagt är att expressen har ett moraliskt,m rättsligt och etiskt ansvar för vad de publicerar.
Det har väl alla, oups nej inte avpixlat för de vägrar att uppge vem som är ansvarig utgivare och vem som är ansvarig för siten. Det finns inte någon att åtala.

Att begå brott för att få en bra story, det håller inte, vilket man märkte i samband med vapenköpet.
Nej brott lönar sig inte alltid

I det här fallet så är frågan, kom expressen åt materialet pg av att ett system hackades.
Fel, inget system hackades.

+ att för att kunna arbeta med all information så krävdes ett dataregister som per automatik blev ett personregister då adresser kopplades till "nick"
Fins det ett tillstånd för detta register? om inte så är ju det ett lagbrott.
Jag är säker på att expressen har koll på det.

Det har väl alla, oups nej inte avpixlat för de vägrar att uppge vem som är ansvarig utgivare och vem som är ansvarig för siten. Det finns inte någon att åtala.
Så vitt jag vet så är väl avpixlat inte en svensk sida och bla därför åtnjuter den inte samma rättigheter o skyldigheter som en svensk sida skulle haft

Nej brott lönar sig inte alltid

Fast det finns ju tillfällen.....
Fel, inget system hackades.
Vet ej hur man fick tag på informationen men man hävdar ju själva att man har register med tusentals namn...alltså ett tillståndspliktigt dataregister

Jag är säker på att expressen har koll på det.
Det verkade man ju inte ha när det gällde vapenaffären

Är det klarlagt att det var fråga om en olaglig hackning?
Vet inte
Sådana register är lagliga för media och tidningar att ha, om syftet är journalism.
Ja, om man har tillstånd för detta. I det här fallet blir det ju snudd på ett åsiktsregister och det tvivlar jag starkt på att man får ett tillstånd för...

Ja, om man har tillstånd för detta. I det här fallet blir det ju snudd på ett åsiktsregister och det tvivlar jag starkt på att man får ett tillstånd för...

Det krävs inget tillstånd, om registret upprättats för ett journalistiskt ändamål.

Det krävs inget tillstånd, om registret upprättats för ett journalistiskt ändamål.
Tvivlar starkt på att du får upprätta ett åsiktsregister utan tillstånd.

Men hittills så handlar det bara om tyckanden.

Har man med icke lagliga medel gått in i ett register, en databas så kan ju basens ägare lämna in en stämningsansökan i det land där registret hör hemma. Man kan ju bara hoppas att lagarna i det landet är liberala.....

Det märker vi väl, går det avpixlats väg så lär vi nog få höra det.

PS undantag från personregister lagen...
1. sammanslutningar inrätta och föra personregister som innehåller sådana uppgifter om medlemmarnas politiska uppfattning, religiösa tro eller övertygelse i övrigt som utgör grunden för medlemskapet i sammanslutningen,DVS föreningen, inga utomstående*
2. myndigheter inom hälso- och sjukvården för vård- eller behandlingsändamål inrätta och föra personregister som innehåller uppgifter om någons sjukdom eller hälsotillstånd i övrigt,
3. myndigheter inom socialtjänsten inrätta och föra personregister som innehåller uppgifter om att någon fått ekonomisk hjälp eller vård inom socialtjänsten,
4. läkare och tandläkare inrätta och föra personregister som innehåller sådana uppgifter om någons sjukdom eller hälsotillstånd i övrigt som de har erfarit i sin yrkesverksamhet,
5. arbetsgivare inrätta och föra personregister, som innehåller sådana uppgifter om arbetstagares sjukdom som avser tid för sjukfrånvaro, om uppgifterna används för löneadministrativa ändamål eller för att arbetsgivaren skall kunna avgöra om han skall påbörja en rehabiliteringsutredning enligt 22 kap. 3 § andra stycket lagen (1962:381) om allmän försäkring. Lag (1994:1485).

*min anmärkning

Senast ändrad:

Vad du tror hör inte till saken. Du verkar inte ha uppfattat att de inte använt olagliga medel och att journalistiska ändamål undantas lagen, trots att flera upprepat det i flera inlägg. Du har googlat duktigt ser jag i ditt ps - men på fel sak: testa googla "undantaget för journalistiska ändamål" istället.

http://www.datainspektionen.se/frag...nnebar-undantaget-for-journalistiska-andamal/

Att informera, utöva kritik och väcka debatt i samhällsfrågor som är av betydelse för allmänheten är sådant som ligger inom ramen för ett journalistiskt ändamål. Om personuppgifter behandlas för sådana ändamål är behandlingen i princip undantagen från personuppgiftslagens bestämmelser. Det måste emellertid fortfarande finnas en lämplig säkerhet för de personuppgifter som behandlas.

Undantaget är inte begränsat till journalister eller massmedier och det ställs inte heller några särskilda kvalitetskrav på verksamheten. Även en privatperson kan ha ett journalistiskt ändamål, till exempel när man bloggar. Däremot gäller undantaget inte vid publicering av uppgifter om andra personer om uppgifterna är av rent privat karaktär.

Det är Högsta domstolen som har gjort den här tolkningen av uttrycket "journalistiska ändamål", se NJA 2001 s. 409, målnr B293-00.

Vad du tror hör inte till saken. Du verkar inte ha uppfattat att de inte använt olagliga medel och att journalistiska ändamål undantas lagen, trots att flera upprepat det i flera inlägg. Du har googlat duktigt ser jag i ditt ps - men på fel sak: testa googla "undantaget för journalistiska ändamål" istället.

http://www.datainspektionen.se/frag...nnebar-undantaget-for-journalistiska-andamal/

Att informera, utöva kritik och väcka debatt i samhällsfrågor som är av betydelse för allmänheten är sådant som ligger inom ramen för ett journalistiskt ändamål. Om personuppgifter behandlas för sådana ändamål är behandlingen i princip undantagen från personuppgiftslagens bestämmelser. Det måste emellertid fortfarande finnas en lämplig säkerhet för de personuppgifter som behandlas.

Undantaget är inte begränsat till journalister eller massmedier och det ställs inte heller några särskilda kvalitetskrav på verksamheten. Även en privatperson kan ha ett journalistiskt ändamål, till exempel när man bloggar. Däremot gäller undantaget inte vid publicering av uppgifter om andra personer om uppgifterna är av rent privat karaktär.

Det är Högsta domstolen som har gjort den här tolkningen av uttrycket "journalistiska ändamål", se NJA 2001 s. 409, målnr B293-00.

"1. De uppgifter som han lagt ut på den av honom disponerade webbplatsen har inte bildat ett personregister i datalagens mening, varför åtalet, såvitt gäller förfarandet enligt första stycket i gärningsbeskrivningen, redan på denna grund skall ogillas." HOVRÄTTEN

så det stämmer, men i det aktuella fallet har det ju framkommit att man har ett personregister och detta register var en nödvändighet för att få fram den information man önskade...
Det handlar ju inte om de fåtal vars namn publicerats utan om de tusentals vars namn inte publicerats.

Så vad finns kvar i din kritik nu?

*Siten inte är registrerad iSverige, inte har en ansvarig utgivara och därför inte tillhör Sveriges jurisdiktion.
*Det rör sig inte om att hacka siten, huvudingrediensen i hackning saknas då alla data varit tillgänglig utanför siten.
*Registreringen laglig då journalistiskt arbete undantas från tillståndsplikt.

Inte mycket va? Avpixlat faller på sitt eget grepp, de har bristfällig säkerhet och opererar utanför lagen och det skydd den åtnjuter är det som för vad som är etiskt att publicera.

Ah, nu förstår jag varför jag inte kände igen ditt citat. Du citerade datalagen, från 1973.

Den ersattes 1998 av PuL.

Så vad finns kvar i din kritik nu?

*Siten inte är registrerad iSverige, inte har en ansvarig utgivara och därför inte tillhör Sveriges jurisdiktion.Då gäller väl de lagar som finns i det land där siten är registrerad.
*Det rör sig inte om att hacka siten, huvudingrediensen i hackning saknas då alla data varit tillgänglig utanför siten.
*Registreringen laglig då journalistiskt arbete undantas från tillståndsplikt.
Ja det ärklart om registret bearbetas från utlandet och allt arbete sker från utlandet så gäller väl de lagar som råder där.
Inte mycket va? Avpixlat faller på sitt eget grepp, de har bristfällig säkerhet och opererar utanför lagen och det skydd den åtnjuter är det som för vad som är etiskt att publicera. Och vad det gäller undan

sedan säger väl bestämmelserna att

Känsliga personuppgifter

Det är förbjudet att behandla ”känsliga personuppgifter” som avslöjar (13 § PuL)

ras eller etniskt ursprung,
politiska åsikter,
religiös eller filosofisk övertygelse,
medlemskap i fackförening,
hälsa eller sexualliv.

så de som fått brallorna neddragna och inte är politiskt aktiva kan ev.åberopa skadestånd.

Jag är rädd för att det jag ansett och trott skulle kunna ske har skett. Det är tråkigt men tyvärr så är det en av följderna och visar ju tydligt på var våldet ligger.

Jag vet inte men får jag välja på några ord eller handling så vet jag vad jag anser.

Och detta är ytterligare en anledning att man kanske inte skall gör som Expressen gjorde med tanke på de hot som föreligger och jo jag tycker nog att man skall få ha någon form av anonymitet om man så önskar.

Detta bevisar ju i allra högsta grad att man inte kan få ha fria åsikter i samhället idag. Och nej jag stöder inte vad någon av dem sagt eller anser att man öht skall säga så.

Så för att värna det fria ordet så skall tidningar inte få avslöja rasister? Gäller rätten att ha fria åsikter alltså bara rasisterna och inte tex Expressen?

Det är så jävla mycket. Buhu stackars mig som inte får tycka vad jag vill. Ingen hindrar er men det finns ingen rättighet att få säga vad man vill oemotsagt !!

Som sagt så finns det undantag i Pul för journalister. Hur en domstol ser på det här får vi veta om det blir ett åtal, och blir det inget så är det sannolikt för att det bedöms som hopplöst att få dem fällda och om de blir fälda så lär alla medier få tänka om och ändra arbetssätt.

Och avpixlat kan under tiden publisera vad de vill om vem de vill, de är ju anonyma, något som du verkar försvara med näbbar och klor.

Dax att starta siten pixlat på samma premisser och publicera allt där. Då behöver man ju inte ta hänsyn till några regler.

Senast ändrad:

Så för att värna det fria ordet så skall tidningar inte få avslöja rasister? Gäller rätten att ha fria åsikter alltså bara rasisterna och inte tex Expressen?

Det är så jävla mycket. Buhu stackars mig som inte får tycka vad jag vill. Ingen hindrar er men det finns ingen rättighet att få säga vad man vill oemotsagt !!

Tycker att man kan avslöja folk som begår brott! Som blir dömda för brott! Men att avslöja folk för att de har en avvikande åsikt känns sådär. Vem bestämmer vilka åsikter som skall vara rätt i ett samhälle?

Var går gränsen?

Tycker verkligen du att det är ok det som nu har hänt? Är det ok att försöka döda SD anhängare och deras familjer? Är det rätt av vänstern att ta till våld ( vilket def inte är första gången i historien)?

Har en kollega som blev anklagad för att ha utövat incest på sitt barn, tidningarna skrev så tydligt om detta att alla visste vilken familj det rörde sig om. Allt detta innan någon dom förkunnats. Familjen blev utfrusen och fick ge upp hela sitt liv trots att en socialsekreterare missat att barnet i fråga var autistisk och läkar utlåtanderna sa att barnet inte utsatts för incest. Nej han blev inte dömd för något han inte gjort men deras liv blev till sprillror. Antar att det också är ok?

Har fler allvarliga incidenter som pressen medverkat i men behöver inte ta upp det här nu.

Jag tycker att man skall granska sin egen journalistik lite mer än vad man gör idag.

Nä jag tycker inte att det är ok på något sett att skriva sådana hemskheter som de gjorde som Expressen hängde ut men jag anser inte att de gjorde rätt i hur de gjort det. Och jo det skrämmer mig att man går till en så fruktansvärd motattack genom att spränga en bomb. Hur kommer det sig att ingen anser det vara värre ?

Som sagt så finns det undantag i Pul för journalister. Hur en domstol ser på det här får vi veta om det blir ett åtal, och blir det inget så är det sannolikt för att det bedöms som hopplöst att få dem fällda och om de blir fälda så lär alla medier få tänka om och ändra arbetssätt.
Visst finns det undantag men jag tvivlar på att undantagen gäller när man diarieför och publicerar icke förtroendevaldas politiska åsikter.*
Och avpixlat kan under tiden publisera vad de vill om vem de vill, de är ju anonyma, något som du verkar försvara med näbbar och klor.
Avpixlat är så vitt jag fått höra en site ejn registrerad i sverige och då gäller inte de svenska lagarna oinskränkt
Dax att starta siten pixlat på samma premisser och publicera allt där. Då behöver man ju inte ta hänsyn till några regler.

Visst och det enda du bevisar är att du då är av samma skrot o korn:yuck:

Det är förbjudet att behandla ”känsliga personuppgifter” som avslöjar (13 § PuL)

ras eller etniskt ursprung,
politiska åsikter,
religiös eller filosofisk övertygelse,
medlemskap i fackförening,
hälsa eller sexualliv.

Men vad är det du inte fattar??? PuL gäller inte för journalistiska ändamål. Journalistiska ändamål är undantagna PuL. Journalister har, trots PuL, möjlighet att föra personregister - så länge det är för journalistiska ändamål. Hur svårt är det att förstå..?

Du kan fortsätta citera PuL (nu när du hittat till rätt århundrade) men kom ihåg att den har ett undantag för journalistiska ändamål....

Visst och det enda du bevisar är att du då är av samma skrot o korn:yuck:

Nja snarare den som startar siten, mig veterligen skrev jag inte jag, det var annars en slutsats om det enda sättet att bemöta en sådan site som du verkar kunna godta och försvara.

Du läser visst bara det som passar in i din mall.

Då kanske detta passar bättre

Att man fixat till ett register för att kunna göra jobbet åt expressen torde väl stå klart.

Man har med detta register avslöjjat var vissa personer står + att detta register innehåller tusentals ytterligare namn.

Hur rimmar det med

2 § Ingen får av det allmänna tvingas att ge till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende. Inte heller får någon av det allmänna tvingas att delta i sammankomst för opinionsbildning eller i demonstration eller annan meningsyttring eller att tillhöra politisk sammanslutning, trossamfund eller annan sammanslutning för åskådning som avses i första meningen. Lag (2010:1408).
3 § Ingen svensk medborgare får utan samtycke antecknas i ett allmänt register enbart på grund av sin politiska åskådning. Lag (2010:1408).

eller en del läser text som faan läser bibeln...;)

Nja snarare den som startar siten, mig veterligen skrev jag inte jag, det var annars en slutsats om det enda sättet att bemöta en sådan site som du verkar kunna godta och försvara.

du måste lära dig en sak, jag kan försvara en verksamhet utan att dela deras åsikter, dvs rätt ska vara rätt oavsett vem det gäller

Då kanske detta passar bättre

2 § Ingen får av det allmänna tvingas att ge till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende. Inte heller får någon av det allmänna tvingas att delta i sammankomst för opinionsbildning eller i demonstration eller annan meningsyttring eller att tillhöra politisk sammanslutning, trossamfund eller annan sammanslutning för åskådning som avses i första meningen. Lag (2010:1408).
3 § Ingen svensk medborgare får utan samtycke antecknas i ett allmänt register enbart på grund av sin politiska åskådning. Lag (2010:1408).

eller en del läser text som faan läser bibeln...;)

Med "allmänt" menas formellt att registret upprättats eller förvaras av en myndighet. En myndighet är är en institution som är del av den offentliga förvaltningen. (Förtydligande: Expressen är ingen myndighet. Inte Researchgruppen heller.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 622
Senast: alazzi
·
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 987
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V