Se över bilförsäkring

farin

Trådstartare
Spinoff till tråden om att se över elpriset - jag funderar på min bilförsäkring.

Vad har du för (typ av) bilförsäkring idag - trafikförsäkring, halvförsäkring, helförsäkring, någon form av tilläggs- eller merförsäkring och varför har du valt det?

Sedan jag en gång med en tidigare bil blev påkörd och där den andra föraren nekade till att orsakat olyckan har jag valt att ha helförsäkring. (Våra bolag kom då överens om att ingen var skyldig och var och en fick stå för sina egna kostnader.) Men min nuvarande bil är inte speciellt värdefull, så det känns egentligen lite överdrivet. Men ändå... Så surt att inte få ut något förra gången!
Sen hoppas jag såklart att det aldrig händer igen...
 
Min bil är från 2005 och kanske inte så värdefull egentligen. Men... Jag valde helförsäkring med tillägg för viltskador och sånt (minns inte exakt vad som ingår) eftersom jag fick ett så oerhört bra pris på det från mitt försäkringsbolag. Det var flera tusen kr billigare än konkurrenterna...
 
Jag har en bil från 2014. Ingen jätteflådig men jag är ändå väldigt nöjd med att ha den helförsäkrad. Speciellt nu när den igår plötsligt inte gick att köra med. Bärjarn kom och hämta på parkeringen och jag behöver betala max 5000 för reparation. Känns ändå värt med tanke på hur dyrt sånt kan vara 😳
Tidigare bilar som varit runt 10-20 år gamla har jag hade antingen halv eller bara trafikförsäkring :)
 
Min bil är visserligen gammal (-05) men då hemtjänsten kör min bil och avtalet säger att även om det är hens fel (om hen så med vilje kör i diket) så får jag stå för allt så har jag valt att ha den helförsäkrad. Jag har paydrive och betalar ca 200 kr/månad. Då ingår allt.
 
Jag har varken ägt jättegamla eller särskilt nya bilar men alltid valt helförsäkrat med tillägg noll kr självrisk vid djurkollision.
Eftersom jag bor på landet med mycket djur på vägarna är det en viktig bit.

Just med bilar vill jag känna att jag har ett BRA skydd som är så heltäckande som möjligt.
Och med tanke hur jag bor så är tex hyrbil väldigt nödvändigt att det ingår.
 
Min bil är visserligen gammal (-05) men då hemtjänsten kör min bil och avtalet säger att även om det är hens fel (om hen så med vilje kör i diket) så får jag stå för allt så har jag valt att ha den helförsäkrad. Jag har paydrive och betalar ca 200 kr/månad. Då ingår allt.
Kollade lite på Paydrive och det verkar intressant. Att man faktiskt betalar för hur mycket man kör ger ju också motivation till att ta cykeln mer, det vore inte fel! Ska titta mer på det när min årsförfallodag närmar sig :up:
 
Jag har varken ägt jättegamla eller särskilt nya bilar men alltid valt helförsäkrat med tillägg noll kr självrisk vid djurkollision.
Eftersom jag bor på landet med mycket djur på vägarna är det en viktig bit.

Just med bilar vill jag känna att jag har ett BRA skydd som är så heltäckande som möjligt.
Och med tanke hur jag bor så är tex hyrbil väldigt nödvändigt att det ingår.
Jag bor i och för sig inte på landet, men kör dit mellan 5-7 dagar i veckan. Bra input med tanke på viltolyckor. Där jag nu har min bil försäkrad kan man välja tillägg för vilt redan från halvförsäkring, kanske vore det mer värt än helförsäkring för mig.
Åh, tycker det är svårt! Vill ha vettig försäkring, bra men inte överförsäkrad... och var gränsen går eller när försäkringen behövs vet en ju aldrig i förväg.
 
Jag har helförsäkring, hyrbil osv. Är beroende av bilen (eller inte så mkt just nu men snart igen) och då är det värt det även på min lite äldre (04) bil.
 
Kollade lite på Paydrive och det verkar intressant. Att man faktiskt betalar för hur mycket man kör ger ju också motivation till att ta cykeln mer, det vore inte fel! Ska titta mer på det när min årsförfallodag närmar sig :up:
Ja och hur man kör! Kör man för fort, ryckigt eller annat så är det verkligen en bilförsäkring man ska skaffa sig då det motiverar till att köra bättre/lagligare. Alla avvikelser registreras. Att man dessutom kan söka på bilen även i realtid är också smart (om man nu inte har en så ny bil att funktionen finns ändå). Både när senilitetet slår till och man inte minns var man parkerade och om bilen blir stulen. Dessutom finns körjournaler kvar bakåt i tiden. Nu bytte de nyligen app men i tidigare app fanns alla körjournaler kvar även efter några år. Jag ser helt klart sådana här försäkringar som framtidens bilförsäkringar. Man betalar utefter hur och hur mycket kör.
 
Min bil är visserligen gammal (-05) men då hemtjänsten kör min bil och avtalet säger att även om det är hens fel (om hen så med vilje kör i diket) så får jag stå för allt så har jag valt att ha den helförsäkrad. Jag har paydrive och betalar ca 200 kr/månad. Då ingår allt.

Vad är det för specialhemtjänst du har? Aldrig hört talas om att de får använda kundernas bilar?
 
Ingen specialhemtjänst alls. Ska kunden åka med så är det kundens bil som används. Kunder får inte under några omständigheter åka med i hemtjänstens bilar.
Frågan var nog om det speciella att de hjälper till med transport. Tror det absolut vanligaste är principen att antingen transporterar du dig själv eller så får du ansöka om färdtjänst.
 
Frågan var nog om det speciella att de hjälper till med transport. Tror det absolut vanligaste är principen att antingen transporterar du dig själv eller så får du ansöka om färdtjänst.
Det kanske det var men det är inget speciellt att man som kund åker bil med sin hemtjänstpersonal. Någon specialhemtjänst handlar det inte om och det är ett såpass vanligt förfarande att det finns standardavtal för framförandet av kundens bil och vad som gäller.
 
Min är från 2007 och helförsäkrad, det är en trygghet jag är beredd att betala för.
Har precis bytt från Folksam till Ica, bättre villkor och spar 200:- varje månad 😊
 
Min bil är visserligen gammal (-05) men då hemtjänsten kör min bil och avtalet säger att även om det är hens fel (om hen så med vilje kör i diket) så får jag stå för allt så har jag valt att ha den helförsäkrad. Jag har paydrive och betalar ca 200 kr/månad. Då ingår allt.

Hur blir det så billigt?
När jag kollar min bil och min genomsnittliga körsträcka blir det dyrare än den jag har nu 🙈
 
Hur blir det så billigt?
När jag kollar min bil och min genomsnittliga körsträcka blir det dyrare än den jag har nu 🙈
Vet inte? Bilen går visserligen inte så långt per år men vet inte om annat också spelar in? Den jag hade innan bytet kostade drygt det dubbla för samma körsträcka.
 
Det kanske det var men det är inget speciellt att man som kund åker bil med sin hemtjänstpersonal. Någon specialhemtjänst handlar det inte om och det är ett såpass vanligt förfarande att det finns standardavtal för framförandet av kundens bil och vad som gäller.

Så lät det inte när vi sökte hjälp! Kan du skicka något på PM så vi kan ta upp det i vår kommun?
 
Så lät det inte när vi sökte hjälp! Kan du skicka något på PM så vi kan ta upp det i vår kommun?
Hemtjänsten är ju ingen taxiservice men ska värna om det friska och kan deras medverkan göra att kunden kan utföra saker och ting med deras hjälp så kan även bilkörning ingå. Kan kunden handla med hjälp t ex. så kan det bedömas att det är lämpligare att hemtjänstpersonalen hämtar kunden i hemmet, kör till affären, hjälper kunden att handla, kör hem och hjälper kunden att plocka in matvarorna än att hemtjänstpersonal hjälper kunden in i taxin (och innan dess kanske kunden behöver hjälp med att göra sig iordning), åker till affären, hjälper kunden att handla, kunden väntar på färdtjänsten och hemtjänsten kommer hem för att bära in varorna och plocka in dem. Väntan på färdtjänst kan vara lång och kan för endel innebära att de inte kan vara med och handla alls. Väntan på färdtjänst gör det också väldigt svårt för hemtjänsten att planera in vilken tid de ska vara hos kunden igen. De kan ju inte lämna kunden ute en halvtimme-timme om kunden inte kan ta sig in själv. Kan kunden handla själv om hen blir körd till affären får man inte sådan hjälp. Då är det färdtjänst som gäller. Detsamma gäller läkarbesök, kan kunden klara sig själv när hen väl är vid sjukhuset/vårdcentralen så får man anlita färdtjänst/ta sig på annat sätt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: anna_panna
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Alexandra_W
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp