Selen och andra mineraler (utbrytning från Skadade hästar och konvalescenter II)

Bukefalos 30 år!

Jag kan uppdatera med min senaste data där jag även har färgkodat utifrån hur de står sig gällande:
  • Hur mkt selen man får per krona
  • Om selenet är organiskt eller inte
  • Om e-vitamininnehållet tillsammans med min befintliga foderstat passerar 2000 iu eller ej eftersom @super nämnde det som någon lägre gräns för hästar i träning 😅
Jag lutar åt att komplettera med biofarmabs flytande selo-e.

Visa bifogad fil 182174

(Nej, jag har inte fått något vettigt gjort på hela dagen:angel1:)
Imponerande, bra gjort!

Jag har för mig att när vi räknade på det så var syntetiskt e-vitamins iu ungefär samma som gram medan naturligt hade typ dubbelt så mycket. Dvs att 904 g syntetiskt e-vitamin är samma som ca 904 iu vilket innebär att hon inte så fall idag får alldeles för lite för en tränande häst. Så med tillskott på mellan 1250-2400g så skulle det fortfarande inte vara någon fara snarare i underkant fortfarande.
Jag hittade att man skulle räkna x1.1 för syntetiskt och något högre siffra för naturligt, men vet inte om det stämmer.
Har köpt selo-e nu iaf👍

Jag kan uppdatera med min senaste data där jag även har färgkodat utifrån hur de står sig gällande:
  • Om e-vitamininnehållet tillsammans med min befintliga foderstat passerar 2000 iu eller ej eftersom @super nämnde det som någon lägre gräns för hästar i träning 😅

Visa bifogad fil 182174

Du är ju fantastisk!! Kan du inte ta med selevitan också😁? Det är rätt dyrt och går bara att köpa på recept, så funderar på jist om det är värt det?

Visa bifogad fil 182174

Vilken Pavo är det?

Och tack för det fantastiska jobbet du lagt ner!!

Jag har lite dille på att vara ekonomisk med foder så jag snöar in såhär lite då och då när jag överväger att byta foder eller göra något tillägg. Har en enormt excelfil där jag räknar foderstat och har sparade flikar från massa år bakåt. Nördigt deluxe🤣🤷‍♀️
Jag med. Inklusive kopplat till pris. Dock inte uppdaterat den delen på senare år.

Du är ju fantastisk!! Kan du inte ta med selevitan också😁? Det är rätt dyrt och går bara att köpa på recept, så funderar på jist om det är värt det?
Man behöver inte recept för att köpa Selevitan. Jag ger det då det enligt mina uträkningar för något år sedan blev billigare än de andra alternativen som fanns att köpa på Granngården. Men ser nu att de höjt priset sedan sist jag köpte.
Jag ger en gång i veckan av det då valacken inte äter om det blir för stor dos vid samma tillfälle. Så delar upp dosen i fyra.

Nä precis, det står liksom 3 olika mängd selen på tre olika ställen på samma burk. Jag tror eventuellt att de kanske anger den tillsatta mängden selenjäst och inte hur mycket faktiskt selen den där selenjästen innehåller. Vilket också känns skumt.

Det känns faktiskt mycket säkrare att ge Selevitan som ju har iom reggat som läkemedel genomgått helt andra kontroller än vad diverse olika tillskott som säljs har. Mängden selen i Selevitan är testad och garanterad, det är den inte i andra tillskott då helt andra regler appliceras.
Min AI trodde att det var 16.6 mg för 2 dosmått av medlet.

Gjorde en snabbkoll. Den innehåller ju 30 000 mg/kg så det är extremt mycket mer prisvärt jämfört med övriga😅

Och mängden som den anges innehålla är garanterad och testad 😉 Vilket inte är helt 100% säkert med andra tillskott som inte är läkemedelsklassade.

Och mängden som den anges innehålla är garanterad och testad 😉 Vilket inte är helt 100% säkert med andra tillskott som inte är läkemedelsklassade.
Men har jag tolkat mängden rätt tror du? Lite förvirrande:

1 g granulat innehåller: all-rac-a-Tokoferylacetat 30 mg natriumselenit, motsvarande Se4+ 0,6 mg vatten, renat butylhydroxitoluen citronsyra, vattenfri sackaros majsstärkelse kopovidon

Min AI trodde att det var 16.6 mg för 2 dosmått av medlet.
Njäää....det står ju på förpackningen att den anger 16.6 gram selenjäst per kg. 2 dosmått är 15 g av pulvret. Din AI är ute och cyklar.
1000007674.webp

Men har jag tolkat mängden rätt tror du? Lite förvirrande:

1 g granulat innehåller: all-rac-a-Tokoferylacetat 30 mg natriumselenit, motsvarande Se4+ 0,6 mg vatten, renat butylhydroxitoluen citronsyra, vattenfri sackaros majsstärkelse kopovidon

Oj, sorry nä, du har räknat fel.

Det är 30 mg E vitamin per 1 g granulat, och 0.6 mg selen. Ett dosmått (25 g) ger således 15 mg selen och 750 g e vitamin.

Det är 30 mg E vitamin per 1 g granulat, och 0.6 mg selen. Ett dosmått (25 g) ger således 15 mg selen och 750 g e vitamin.
mg E-vitamin. Svårt att få in 750g av något i 25 g. 😉

Så det blir 1mg selen/dag för 500kg häst med ett dosmått varannan vecka. Ger man ett dosmått varje vecka blir det 2mg, utifrån diskussionen om svenska rekommendationen ligger lite lågt.
Så i "rekommenderad" dos räcker en burk i 10 mån, dubbel dos 5 mån. 75-150ish kr/mån.

Aha, jag bara antog att det där som stod först var selenet🤣
Läste uppenbarligen för fort..
Är selenet 0,6 mg per g tillskott?

Njäää....det står ju på förpackningen att den anger 16.6 gram selenjäst per kg. 2 dosmått är 15 g av pulvret. Din AI är ute och cyklar.Visa bifogad fil 182192
@fio
Jag har löst det!!!!! Nu vet jag hur de räknat! 😁
De anger 16.6 g selenjäst per kg. I parantes anger de 2000 ppm rent selen. 2000 ppm ( dvs 0.2 %) av 16.6 g är 33 mg. De anger även på burken att 1 mått à 7.5 g ger 0.25 mg selen. 15 g (2 mått) ger alltså 0.5 mg selen. Vilket fortfarande är för lite selen per dag till genomsnittshästen. Selo-E innehåller som jämförelse 90 mg selen per kg.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Skadade hästar och konvalescenter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10