Selen och andra mineraler (utbrytning från Skadade hästar och konvalescenter II)

Bukefalos 30 år!

Det sjuka är att den hade sannolikt inte järnbrist utan kopparbrist. Men vet har ofta dålig koll på sådant.

Spaderäss beskriver bättre än jag kan:
"Det är väldigt ovanligt med låga värden på serumjärn (S-Fe). S-Fe säger dessutom ingenting om hästens järnstatus. Järn lagras i kroppen i form av S-ferritin. När järnhalten i blodet av någon anledning blir lågt frigörs järn från S-ferritin och återställer balansen. För att bestämma en hästs järnstatus behöver man tre olika värden; S-Fe, S-ferritin och S-transferrin.

Tyvärr har många veterinärer ingen aning om hur man kollar hästens järnstatus. Man tror att anemi beror på järnbrist men i själva verket är orsaken nästan alltid kopparbrist."

Det är denna feldiagnos som vissa veterinärer tyvärr gör och som kan leda till allvarliga men för hästen. Med “dåliga blodvärden” menas att antalet röda blodkroppar är lågt. Detta kallas för anemi eller blodbrist.

Det finns inget försvar för dessa veterinärer som inte håller sig uppdaterade i veterinärmedicinska frågor. En enkel sökning på internet ger hur många träffar som helst på anemi och häst. T.o.m. en välkänd foderproducent som har järntillskott i sitt sortiment varnar för denna feldiagnos:

http://www.krafft.nu/kunskapsbank/krafft_abc/foderstaten/mineraler/jarnbrist_ovanlig/

“Då och då får våra foderrådgivare ute på fältet frågor om järnbrist hos hästar. Ibland vill man veta hur man skall förebygga denna brist, ibland vill man ha råd som gäller utfodringen av en häst där ”blodbrist” konstaterats.

Järnbrist hos hästar är mycket ovanligt. Då den förekommer har hästen oftast varit utsatt för en kraftig parasitinfektion eller en omfattande blödning. Hos en häst som står på en normal foderstat är det mycket osannolikt att ”blodbrist” skulle ha orsakats av brist på järn i fodret. En vanligare orsak till detta tillstånd (anemi) är brist på koppar. På vissa håll har grovfodret låg halt av detta ämne. Kopparbrist förebyggs bäst genom att man använder ett välbalanserat färdigfoder där detta ämne ingår eller ger ett tillskott där koppar är en av komponenterna.

Det är viktigt att de tillskott som används för att säkra intaget av koppar är väl balanserade. Hästens förmåga att ta upp koppar ur fodret är ganska dålig, och den kan försämras ytterligare om fodret innehåller överskott av vissa andra ämnen.”

“Vissa andra ämnen” är främst järn, mangan, zink och molybden. Ger man järntillskott till en häst som har kopparbrist förvärrar man bara problemen.
Så intressant!

Fick mig även att tänka på när väldigt många (även jag) gav vitlökspulver förr. Nu hör man det så gott som aldrig. Visst var det anemi dom kunde få av det också?

Jag har ögnat igenom tråden lite snabbt men inte satt mig in för mycket. Vilket selen blir mest prisvärt när man har flera hästar?:confused: Enligt beräkningar får dom i sig tillräckligt men jag vet att den nya enbart fått hö sista året och inget annat och där finns vissa tecken som skulle kunna vara brist på selen.:cautious:
Det får inte heller innehålla lucern på nåt vis tex som bindningsmedel då ena hästen är allergisk :angel:
Selenjäst från Forage Plus är högkoncentrerat pulver, garanterat lusernfri också och väldigt prisvärd 😊

Så intressant!

Fick mig även att tänka på när väldigt många (även jag) gav vitlökspulver förr. Nu hör man det så gott som aldrig. Visst var det anemi dom kunde få av det också?
Ja. Tyvärr förekommer vitlök i vissa foder fortfarande. Man måste lusläsa innehållssdeklarationerna och inte alls ge de fodren som inte specificerar innehållet. Vissa foder säger sig innehålla "örter" utan att specificera vilka örter. De innehåller väldigt ofta vitlök.

Så intressant!

Jag har gett rå vitlök förr till en ponny jag hade utan problem vaje sommar, nu har jag börjat med vitlökspulver i år för att vi har extremt med fästingar och jag har en som är väldigt känslig på insekter. Förlorade nästan den ena i anaplasma förra sommaren också och vill aldrig uppleva det igen. Av 4 får 3 vitlökspulver och det verkar fungera bra faktiskt på både fästingar och insekter. Jag har dock det där med biverkningar i bakhuvudet. Ingen av dom får heller fulldos. Den 4.e vägrar vitlök oavsett vad så den slipper helt enkelt. Den som hade anaplasma förra året är helt tokigt i vitlöken.

Grejen med anemistudierna var att de konstaterade att hög dos kunde ge anemi. Men ingen har ens under alla år sen dess brytt sig som att studier vilken dos som är säker. Vilket jag tycker är jättesynd.
Det går ju inte att tjäna så mycket pengar på det så det är väl därför. Jag hade rå vitlök förr för att det blev billigast så, nu valde jag pulver av enkelhet.

Jag har gett rå vitlök förr till en ponny jag hade utan problem vaje sommar, nu har jag börjat med vitlökspulver i år för att vi har extremt med fästingar och jag har en som är väldigt känslig på insekter. Förlorade nästan den ena i anaplasma förra sommaren också och vill aldrig uppleva det igen. Av 4 får 3 vitlökspulver och det verkar fungera bra faktiskt på både fästingar och insekter. Jag har dock det där med biverkningar i bakhuvudet. Ingen av dom får heller fulldos. Den 4.e vägrar vitlök oavsett vad så den slipper helt enkelt. Den som hade anaplasma förra året är helt tokigt i vitlöken.
Fast Ultra shield fungerar mot fästingar oxå. Hittar aldrig fästingar på min när jag sprayar ultra shield. Så slipper man riskera anemi.

Fast Ultra shield fungerar mot fästingar oxå. Hittar aldrig fästingar på min när jag sprayar ultra shield. Så slipper man riskera anemi.
Inte tillräckligt här och då behandlas två av dom dessutom med Zitch. Ändå fick den ena anaplasma förra sommaren. Anemi kom vid höga doser. Jag har aldrig gett höga doser och ändå fått bra effekt. Har inte heller varit med om ett enda fall på kliniken där jag jobbade där orsaken till anemi var just vitlök. Alla får ju göra som dom vill, jag kommer fortsätta med det om behovet finns och mina hästar må bra på det.

Vi har gjort uppföljande selenprov på Katt och nu är det dags att hejda sig😅. Tagit två månader att få upp henne på hög nivå.
Screenshot_20260507_174145_One UI Home.webp

Liknande trådar

• Skadade hästar och konvalescenter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka