Semester / föräldraledighet på sommaren

Hade du ändrat dina veckor semester/föräldraledighet om förskolan hade varit öppen?

  • Ja, jag hade varit mer öppen för andra lediga veckor under sommaren

    Röster: 50 66,7%
  • Nej, jag vill ha eller har alltid ledigt under industrisemestern oavsett

    Röster: 16 21,3%
  • Jag arbetar även om ordinarie förskola stänger

    Röster: 12 16,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    75
Som tillägg till detta så är fritids stängt v 27-30 och förskolan 28-31. Så fem veckor totalt. Och jourfritids på annan plats i kommunen är inte aktuellt för oss.
 
Nej, jag och min partner är ledig 8-10 veckor varje sommar så vår dotter är ledig tillsammans med oss då. Jag brukar hoppa in på jobbet en av industrisemester-veckorna då de behöver hjälp då, men då är min partner hemma med dottern. Jag hade ogärna jobbat alla industrisemester-veckorna eftersom många släktingar, vänner och bekanta är lediga då, så om man vill träffa dem är det trevligt att ha lite ledigt under dessa veckor ändå.
 
Hos oss är det sammanslagning på annan förskola v28-32.
Jag kommer vara ledig 4 av veckorna, vi får se om min partner är ledig den 5:e, och att vi då bara har 3 v tillsammans, eller om mor- eller farföräldrar hjälper till.

Jag har ett jobb där verksamheten rullar alla veckor. Egentligen hade jag oavsett förskolorna sammanslagning velat ha min semester ungefär de här veckorna, men hade förskolan haft öppet hade jag varit lite mer flexibel i vår semesterplanering på jobbet, då vi alla måste kompromissa lite för att få ihop det.

Att lämna på annan förskola känns inte som ett alternativ, med yngsta barnet har vi fortfarande jobbiga lämningar även till ordinarie personal.
 
Vår förskola är alltid öppen, visst blir det lite vikarier och kanske några andra barn från den andra förskolan men jag tror inte det är något större problem för våra barn. De kommer gå en av sammanslagningsveckorna i år (vecka 28) och sen är de lediga 29-34.

Om våran förskola var den som stängde tror jag att jag hade känt lite annorlunda.
 
Min unge har gått två somrar på ihopslagningen och gillat det. I år tror jag de dessutom är halva tiden på hans ordinarie förskola. De brukar se till att det finns en person första veckan som de känner.
 
Min arbetsplats håller stängt under juli (eller nåväl, en person bemannar kontoret, men det är en av våra två sekreterare), så det hade inte påverkat oss. Jag skulle dock aldrig lämna mitt barn på en annan förskola om det inte vore absolut nödvändigt, så hade jag haft ett annat jobb hade jag endast varit öppen för att byta semesterperiod om barnet kunde vara på sin förskola med mestadels ordinarie personal.
 
Ursäkta va?
Varför skulle detta vara ett problem för ett barn på förskola?

Varför ifrågasätta ett specifikt barns reaktion på det sättet?! Ett förskolebarn är ett litet barn vars reaktioner inte alltid är logiska. Hen skrev inte att barn generellt inte tycker om personal med slöja. Bara hens ena barn inte gjorde det.
 
Ursäkta va?
Varför skulle detta vara ett problem för ett barn på förskola?

Varför ifrågasätta ett specifikt barns reaktion på det sättet?! Ett förskolebarn är ett litet barn vars reaktioner inte alltid är logiska. Hen skrev inte att barn generellt inte tycker om personal med slöja. Bara hens ena barn inte gjorde det.
Jag hade väldigt svårt för män med skägg när jag var liten, känns lite som samma grej.
 
Här har förskolorna/fritids sammanslagning v 27-30 vilket jag tycker är tidigt.
Jag vill gärna vara ledig 28-31 men då måste jag lösa ”barnvakt” v 27 i form av barnens morföräldrar då jag inte vill ha mina barn i sammanslagning. V 31 är den veckan som är mest eftertraktad på mitt jobb och då måste jag lägg föräldraledigt för att vara garanterad ledig.
Det är knöligt varenda år känner jag, att kombinera jobbets behov av personal och sammanslagningen..
 
Alltid knöligt med semester sen vi blir tilldelade en av tre perioder på jobbet. I år var min sista perioden. Vi brukar alltid lyckas lösa det dock då sambon automatiskt får väldigt lite jobb under industrisemestern. Krisar det så kör jag bara fulingen att ta föräldraledigt 😁
 
Här stänger fsk 28-32 och fritids 28-31
Jag avskyr det.
Min man har i år semester 24-27 och jag är tvungen att ta 28-32, då blir 2 av dessa veckor obetalda då jag inte har tillräckligt med intjänad semester för 5v. (ny på jobbet, anställd på vistid). Han har ingen möjlighet att flytta sin semester, vi har slagits även för det.

Jag har inga problem att lämna den stora på fritids med annan personal, men jag byter inte både förskola och personal på den lilla.
 
Här stänger fsk 28-32 och fritids 28-31
Jag avskyr det.
Min man har i år semester 24-27 och jag är tvungen att ta 28-32, då blir 2 av dessa veckor obetalda då jag inte har tillräckligt med intjänad semester för 5v. (ny på jobbet, anställd på vistid). Han har ingen möjlighet att flytta sin semester, vi har slagits även för det.

Jag har inga problem att lämna den stora på fritids med annan personal, men jag byter inte både förskola och personal på den lilla.

Helt förståeligt! Man gör ju helst inte det om man kan låta bli.
 
Helt förståeligt! Man gör ju helst inte det om man kan låta bli.
Precis, sedan har jag full förståelse kring de som måste.
Jag vet att barnen har det minst lika bra de veckorna, om inte bättre då det är ett mindre antal barn. Men jag vill inte skola om för 4-5v för att sedan vänja tillbaka på den vanliga fsk igen.
 
Här stänger fsk 28-32 och fritids 28-31
Jag avskyr det.
Min man har i år semester 24-27 och jag är tvungen att ta 28-32, då blir 2 av dessa veckor obetalda då jag inte har tillräckligt med intjänad semester för 5v. (ny på jobbet, anställd på vistid). Han har ingen möjlighet att flytta sin semester, vi har slagits även för det.

Jag har inga problem att lämna den stora på fritids med annan personal, men jag byter inte både förskola och personal på den lilla.

Fy fasen, jag är glad att vi inte har varsin månad hos oss 🥵
Det blir ju värdelöst det året man får juni alltså. Så trist att ni inte får ha någon semester ihop!
 
Jag föredrar augustisemester så jag tycker det är helt värdelöst att förskolan är stängd under industrisemstern... I år pusslar vi ihop det, men i framtiden får vi se. När hon är större får hon kanske gå ändå. På mitt jobb försöker vi kompromissa så mycket vi bara kan för att alla ska bli nöjda och då är det inte hållbart att alla föräldrar alltid tar 28-31...
 
Kanske dags att börja leka med olika huvudbonader hemma? :)

Har du barn själv så vet du att ett barn på 20 månader reagerar/agerar olika i hem- och förskolemiljö, samt med och utan föräldrar.

Mer konkret svar på din fråga så är hijab inget problem för barnet om vi träffar kvinnor med hijab utanför förskolan. Skillnaden är att en förälder är med.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Efter en vecka på storstadssemester är det uppenbart att mitt barn just nu trivs som allra bäst när det händer saker, helst precis hela...
2
Svar
24
· Visningar
2 271
Senast: Anna
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 583
Senast: Alandia
·
Skola & Jobb Alltså jag behöver hjälp! Jag arbetar 80% för tillfället. Min partner är föräldraledig på 100%. I sommar vill vi båda vara lediga så...
2
Svar
24
· Visningar
5 640
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp