Semester för arbetslösa?

"Lånar knappen"
Jag är så otroligt fascinerad av frågan och debatten.
Refererar tillbaka till mitt tidigare inlägg och undringen runt klagomålen om bidrag och socialt stöd för invandrare bland annat som genomsyrar vårt samhälle till extrema nivåer.

Konkret fråga till de som i tråden tycker att semester och A-kassa ska gälla betalt för arbetssökande som behöver semester från att söka jobb :

Hur föreslår ni att det ska appliceras och finansieras rent konkret ?

Efterlyser utöver det trådskaparens @Texaz deltagande i tråden i fråga om lite mer tydligt kanske vad denne avser och menar . Det blir svårt att kommentera när man inte vet vad TS avser och egentligen frågar om annat än en efterlysning hur folk tycker. Då blir det ekorrar av pinnar inte sällan om TS inte deltar utifrån kommentarer och åsikter .

Dvs Sociala media på topp ;)

Senast ändrad:
Ja, det var ju det jag också undrade över i ett tidigare inlägg. Man skulle vilja veta deras definition där. (Jag gissar att den handlar om spontanansökningar).

Men jag tror inte att det är avgörande i sammanhanget, det finns gott om stöd för att kontakter är en bra väg att skaffa jobb.

Jag håller helt med dig om att det är positivt med kontakter vid jobbsökande men har man en sådan bred definition av kontakter som jag befarar blir det nästan löjligt. Det går ju faktiskt att skaffa jobb även utan kontakter, det är lätt att tro att det är helt omöjligt efter att ha sett siffrorna vilket kan göra att det börjar kännas rätt hopplöst om man själv inte har sådana kontakter.
Förlåt ts för utvikningen, jag ska sluta nu! :)

Jag ser inga problem med att man ska få vara "ledig från arbetssökande/åtgärder under 3 veckor på sommaren". Dyrare bli det ju inte, det är bara tre veckor som man inte söker jobb under en tid då folk dessutom sällan anställer. Samhällskostnaden blir extremt låg och man kan repa ihop tillräckligt med energi för att ta sig an arbetssökandet på nytt.

Att man som egen företagare jobbar dygnet runt och sällan är ledig är ju antingen för att man inte har ett företag som går ihop sig eller för att man planerar dåligt. Mina vänner som är egenföretagare tar semester med lön. Och varför ska vi tycka synd om egenföretagare de kan ju också lägga ned sitt företag och ta ett annat jobb, precis som vilken arbetslös som helst. Det var ju plättlätt eller hur det nu var.

Jag håller helt med dig om att det är positivt med kontakter vid jobbsökande men har man en sådan bred definition av kontakter som jag befarar blir det nästan löjligt. Det går ju faktiskt att skaffa jobb även utan kontakter, det är lätt att tro att det är helt omöjligt efter att ha sett siffrorna vilket kan göra att det börjar kännas rätt hopplöst om man själv inte har sådana kontakter.
Förlåt ts för utvikningen, jag ska sluta nu! :)
Det är alltså inte bara SCB och jag som anser att det är positivt, googlar du så hittar du både forskare och andra experter som säger samma sak.

Jag ser inga problem med att man ska få vara "ledig från arbetssökande/åtgärder under 3 veckor på sommaren". Dyrare bli det ju inte, det är bara tre veckor som man inte söker jobb under en tid då folk dessutom sällan anställer. Samhällskostnaden blir extremt låg och man kan repa ihop tillräckligt med energi för att ta sig an arbetssökandet på nytt.

Är det inte snarare så att det under sommaren finns störst möjligheter att få in en fot på arbetsplatser genom extrajobb/vik som kan leda till längre anställningar? Två av de sommarjobb jag haft har givit mig möjlighet att extrajobba i princip så mycket jag vill under vinterhalvåret, hade jag velat ha en heltidstjänst hade det garanterat inte varit några problem. Det ena jobbet var på landet, det andra i storstan, båda okvalificerade.

Är det inte snarare så att det under sommaren finns störst möjligheter att få in en fot på arbetsplatser genom extrajobb/vik som kan leda till längre anställningar?

Det är så jag ser det. Och flera ställen (både stora arbetsgivare och mindre företag) som jag har insyn i räknar kallt med att behålla bra sommarpersonal efter säsongen är slut.

Är det inte snarare så att det under sommaren finns störst möjligheter att få in en fot på arbetsplatser genom extrajobb/vik som kan leda till längre anställningar? Två av de sommarjobb jag haft har givit mig möjlighet att extrajobba i princip så mycket jag vill under vinterhalvåret, hade jag velat ha en heltidstjänst hade det garanterat inte varit några problem. Det ena jobbet var på landet, det andra i storstan, båda okvalificerade.

Precis!

Jag tycker inte att man som arbetssökande ska ha rätt till betald semester.
Så betungande är det inte att vara arbetslös.

Och praktik/arbetsmarknadsutbildningar ska ha sommaruppehåll för att man som arbetssökande ska ha möjlighet att sommarjobba. Eftersom att förtagen har behov av extra personal, och ska då inte kunna utnyttja gratis arbetskraft (något som enligt vissa arbetsgivare ser som dåligt).

Men arbetslösa kan väl "ta semester" Det är väl bara att deklarera att man inte står till arbetsförmedlingens förfogande vecka xx och xy, eller?

Nej det är så enkelt att vara arbetslös. Jag hade praktik 06:30-15:30 varje dag, dvs heltid. För att få ut ersättning på hela ~6000:-/månad så var jag tvungen att även söka arbeten utöver denna praktik. Det krävdes alltså mer än 40 h/v för skitpengar. Men nej, det är så enkelt att vara arbetslös :banghead::banghead::banghead:

Nej det är så enkelt att vara arbetslös. Jag hade praktik 06:30-15:30 varje dag, dvs heltid. För att få ut ersättning på hela ~6000:-/månad så var jag tvungen att även söka arbeten utöver denna praktik. Det krävdes alltså mer än 40 h/v för skitpengar. Men nej, det är så enkelt att vara arbetslös :banghead::banghead::banghead:

Hur hade du önskat att det var istället?

Att jag slapp söka jobb utöver heltids praktik. Framförallt. Just frågan här om semester skiter jag i för jag har kunnat ta föräldradagar, tack och lov.

Fast jobbsökandet borde väl vara det viktigaste och inte det man ska "slippa"? Däremot borde det ju kanske inte vara heltidspraktik utan ett par timmar i veckan vikta åt jobbsökande om praktiken gör jobbsökandet omöjligt.

Fast vem ska söka jobb åt dig då? Eller ska praktiken vara halvtid?

Fast jobbsökandet borde väl vara det viktigaste och inte det man ska "slippa"? Däremot borde det ju kanske inte vara heltidspraktik utan ett par timmar i veckan vikta åt jobbsökande om praktiken gör jobbsökandet omöjligt.

Praktik har man oftast innan anställning när det går genom af. Dvs gratis upplärningstid för arbetsgivaren. Varför då söka annat jobb? Jag blev tillslut anställd på praktikplatsen, vilket jag såklart var nöjd med. Men jag blev nästan utbränd av stressen att göra af nöjd under praktiktiden.

Praktik har man oftast innan anställning när det går genom af. Dvs gratis upplärningstid för arbetsgivaren. Varför då söka annat jobb? Jag blev tillslut anställd på praktikplatsen, vilket jag såklart var nöjd med. Men jag blev nästan utbränd av stressen att göra af nöjd under praktiktiden.
Usch då, det låter tufft. Hur länge varade praktiken?

Aha. Men hur mycket kräver af att man ska aktivt "söka jobb" i tid räknat när du har praktik?

Obetald semester borde man få ta iallafall, jag vet inte om man får det heller? Det kallades väl praktik eller nått men maken "jobbade" heltid och skulle sen på "fritiden" söka jobb. Det var väl inte asroligt att jag fick ha semester men inte han tex.
Sen var det inte en sån praktik som faktiskt kunde leda till ett jobb utan ett "projekt"..de syntes ju inte i statistiken som arbetslösa längre. Det blev ju dyrare för oss att han var tvungen att åka på det där varje dag än gå hemma och söka jobb, men han kunde inte säga nej för då försvann ersättningen.
Om de ändå hade varit en riktigt praktik då hade man ju förstått det och gjort sitt bästa för att få stanna kvar. Men det här var "förvaring":

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 235
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
827
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka