Bukefalos 28 år!

Semester ö i Grekland

Sv: Semester ö i Grekland

Jag var på Karpathos med min då ettåring. Vi bodde i amoopi som ligger en bit från huvudorten Pigadia, på det mycket trevliga lägenhetshotellet Lakki.

Fördelarna var att det fanns fina sand-och klippstränder nära hotellet (en liten bit att gå men helt ok) och att det var direktflyg och kort transfer till hotellet vilket är guld värt när man har småbarn. En nackdel kan vara att det kanske var lite gör lugnt i amoopi, (beroende på vad man är ute efter såklart) och att det inte fanns några mataffärer, bara mini markets med dåligt utbud.

Vi kan absolut tänka oss att åka dit igen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Semester ö i Grekland

Nu var det längesen jag var på Mykonos, men det är inget särskilt barnvänligt ställe. Snarare rätt flott och elegant.
 
Sv: Semester ö i Grekland

Zakynthos är hittills min favorit, bodde då i Laganas, OTROLIGA stränder:)

Dock var det på den tiden (15-20 år sen) ett partyställe...

----
Santorinin drömmer jag om, men vet inte hur stränderna är:o

Det är är en av Santorinis mer spektakulära stränder:

434.jpg


Och Laganas är fortfarande mycket party;)
 
Sv: Semester ö i Grekland

Det där ser inte så spektakulärt ut.
 
Sv: Semester ö i Grekland

Bergväggen är. Nåt vulkaniskt jox. Man kan sitta och titta på den hur länge som helst.
 
Sv: Semester ö i Grekland

Haha "nåt vulkaniskt jox". Du har aldrig funderat på att jobba på resebyrå? ;) :D

Men ja, den ser cool ut!
 
Sv: Semester ö i Grekland

Definitivt!

Som min sambo. Jag frågade honom en gång varför en gata var kallad Calle O'Donnell. Hans svar var "I'm not entirely sure, but I think it's beacuse of some guy, who lived at some point. Somewhere."

:up:
 
Sv: Semester ö i Grekland

Om du inte vill åka färja faller ju rätt många öar bort. Jag har dock ingen jättekoll vilka öar man kan landa på just nu.

Jag har hunnit vara på rhodos, patmos, kalymnos, kos, tilos, santorini, naxos och ios.

Rhodos - Där kan du landa. Det finns dock inga sandstränder. Om du väljer att åka dit skulle jag inte bo i Rhodos stad. Där är det party dygnet runt ;)

Patmos - Jag gillar ön jättemycket! Liten och mysig. Hit kan det dock vara svårt att ta sig. Vi åkte 9 h lång färja från Rhodos. Finns ingen sandstrand.

Kalymnos - Den tråkigaste ön än så länge. Inte liten och mysig, och inte "stor" som tex rhodos. Rätt mycket turister och inga sandstränder.

Kos - Gillar jag också! Dock rätt mycket party här med, men det finns kanske andra delar av ön som är lugnare? Hit kan man flyga. Sandstränder finns och de är okej, även fast de inte är helt vita och fina som på vissa andra öar :)

Tilos - Också liten och mysig! Man kände sig verkligen välkommen på ön och lokalbefolkningen kände igen en och visste var man bodde :D Här är stranden fin, men den består av stora (som ägg) slipade stenar. Gör alltså inte ont att gå på, men är såklart inte lika skönt som sand :)

Santorini - Jag rekommenderar att landa på Santorini! Det är en ö som är värd att se, men enligt mig räckte några dagar. Man bör verkligen besöka staden Fira! Man kan även bo i tex Kamari, men det är ingen sandstrand här heller :( Vi hyrde moppar en dag och åkte hit:
1017439_10200246863366443_405169722_n.jpg
, red beach! Stenig men cool! :D

Naxos - Sandstrand!!! :) Här kan man dock inte landa men det är jättesmidigt att ta färja från Santorini. Man kan ju bo någon dag på Santorini och ta färjan sen? Så slipper man få så lång restid i sträck. Kan verkligen rekommendera stränderna utanför naxos stad. De är :love:

Ios - Den bästa ön av dessa enligt mig. Också jättefin sandstrand! Också plättlätt att åka från santorini hit. Tar knappt 2 h :) Vi bodde vid sandstranden som börjar på M som jag inte minns namnet på. På ett hotell som heter Island house som jag verkligen starkt rekommenderar! Vi ska åka tillbaka dit i sommar :)
 
Sv: Semester ö i Grekland

Ios - Den bästa ön av dessa enligt mig. Också jättefin sandstrand! Också plättlätt att åka från santorini hit. Tar knappt 2 h :) Vi bodde vid sandstranden som börjar på M som jag inte minns namnet på. På ett hotell som heter Island house som jag verkligen starkt rekommenderar! Vi ska åka tillbaka dit i sommar :)

Mylopotas tänker du nog på:)

Men alltså, Red beach på Santo - det är det värsta ställe jag satt min fot på i Grekland:D

VM i "Solstol på liten yta"



Jag HATADE det. Bilden tog jag i september 2010, sedan dess har jag för mig att stigen rasat så att stranden varit officiellt avstängd så att solstolsskiten är borta. Det kanske är efter det som du varit där för på din bild ser det mycket bättre ut.

Stränderna i charterorterna Kamari och Perissa ser ut som den här i Perivolos, där jag brukar bo när jag passerar Santo. Svart lavasand/grus:



Santorini skulle inte vara mitt förstaval om jag reste med en treåring, för att komma tillbaka till topic;)
 
Sv: Semester ö i Grekland

Men vad lustigt! När vi kom dit blev vi lite besvikna för att det INTE fanns några parasoll :cautious::D Vi var dock där typ i mitten av juni, och då har ju inte riktigt säsongen satt igång än :)
 
Sv: Semester ö i Grekland

Det var nog ändå efter raset, i mitten juni borde där ha varit rätt fullt.

Ja, jag håller med dig om parasoller för skuggans skull, förstås. Men de förstör ju tyvärr natur- och skönhetsupplevelsen. Mina favoritstränder är alla utan sånt. I bästa fall finns där träd för skugga, eller så kan man inte stanna där så länge, helt enkelt.

Och Red beach hade fler solstolar och parasoller per kvadratcentimeter än jag någonsin vill uppleva igen;)
 
Sv: Semester ö i Grekland

Lefkos är ett riktigt dröm resemål för mig, dock inte för min mamma. Hon har varit där tidigare och blivit "jagad" av en turisthatande kvinna:p. Så hon vill tyvärr inte återvända dit...

Men vad synd. Henne behöver hon ju inte möta igen?

Lefkos är fint och ett eldorado för den som gillar sandstränder, förstås. Men blåsten kan ligga på där, det är lite utsatt. Så det är inte hundra att det är perfekt för en treåring ändå.
 
Sv: Semester ö i Grekland

Definitivt!

Som min sambo. Jag frågade honom en gång varför en gata var kallad Calle O'Donnell. Hans svar var "I'm not entirely sure, but I think it's beacuse of some guy, who lived at some point. Somewhere."

Probably, the guy's name was O'Donnell.

Underbart med informativa människor, Niffe! Den där sambon verkar ju vara en outsinlig källa till bildning! ::D
 
Sv: Semester ö i Grekland

Definitivt!

Som min sambo. Jag frågade honom en gång varför en gata var kallad Calle O'Donnell. Hans svar var "I'm not entirely sure, but I think it's beacuse of some guy, who lived at some point. Somewhere."

:up:

Debe su nombre al político y general Leopoldo O'Donnell (Santa Cruz de Tenerife, 12 de enero de 1809 - Biarriz (Francia), 5 de noviembre de 1867), líder de la Vicalvarada (sublevación del año 1854). (It owes its name to the politician and General Leopoldo O'Donnell (Santa Cruz de Tenerife, January 12, 1809 - Biarritz (France), November 5, 1867), leader of the Vicalvarada (1854 uprising).)

Det här kan du visa honom:devil:
 
Sv: Semester ö i Grekland

Ja, jag håller med dig om parasoller för skuggans skull, förstås. Men de förstör ju tyvärr natur- och skönhetsupplevelsen. Mina favoritstränder är alla utan sånt. I bästa fall finns där träd för skugga, eller så kan man inte stanna där så länge, helt enkelt.
Nu blev jag Greklandssugen, alldeles för länge sen jag var här (Skopelos):

 
Sv: Semester ö i Grekland

Fint! Jag har aldrig varit i Sporaderna men både Skopelos och Alonissos verkar jättefint.
 
Sv: Semester ö i Grekland

Skopelos var jättefint, längtar verkligen tillbaka. Vi tillbringade lite tid även på Skiathos, men det är inte en ö som lockar mig att återvända (alldeles för mycket folk och trängsel för att falla mig i smaken).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 804
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Min mor har länge haft en fantasi om att fira jul i en stuga i Sälen (ungefär lika länge som jag har varit utless på julen och velat...
Svar
5
· Visningar
862
Relationer Förra sommaren träffade jag och min sambo en man från Serbien, genom en jobbarkompis till min sambo. Under en grillkväll bjöd han in oss...
2 3
Svar
59
· Visningar
11 831
Senast: ajdidodii
·
Äldre Har ju en tråd om ev höstresa, och den planen ligger kvar. Men nu så ska ett par vi känner åka en vecka till grekland i sommar och vi...
Svar
14
· Visningar
1 661
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp