Semlor - igen!

Sv: Semlor - igen!

Jag verkar (hittills) vara den enda som vägrar inmundiga semlor annat än som hetvägg.
Jag är egentligen inte så förtjust i varken vetebröd, grädde eller mjölk men när bulluslingen löser upp sig i mjölken och grädden försvinner i densamma och man har tillräckligt mycket kanel på så är det himmelskt! :d

Ja, det där är ju den ultimata semleupplevelsen!:d:d:d:d:d:d:d:d
 
Sv: Semlor - igen!

Har ätit två redan:p Äter den rätt upp och ner med locket och alls på samma gång :)
 
Sv: Semlor - igen!

Mmm semlor! Älskar semlor! Vägrade dock senast jag såg en i affärn, försöker tänka på vikten... Och då är det lika bra att göra semlesäsongen så kort som möjligt, annars kan jag gärna äta en om dagen. Nästan.

Har testat att göra egna en gång efter Arlas recept och det blir en himlans god bulle av det receptet! Har sedan gjort samma bulle och bara penslat med smör och doppat i socker. Inte som en sockerbulle, den är mer kompakt än så, men bullen är så god att jag äter den gärna som den är. :d
 
Sv: Semlor - igen!

Jag tycker att de flesta köpta semlor har fusk-bulle, dvs den är gjord på samma deg som vanliga vetebullar. Är de dessutom med bara en bit mandelmassa ovanpå bottnen (inte urgröpt alltså) och massor med grädde, då är det nästan så att jag kan stå över. De riktiga är däremot jättegoda, men jag har inte ätit någon än i år.
De ska göras med hjortronsalt och sånt, det blir mycket godare då. Såhär.
 
Sv: Semlor - igen!

Sist jag var i Sverige i December ar over 20 ar sedan det ocksa ... och da fanns inga semlor forran precis innan fettisdagen. Har ska atas semlor! :D

Antingen har vi att göra med lokala variationer, eller så är det snarare din barndom du minns, än hur det var för 20 år sedan. För 20 år sedan var min son 4 år, och då hade han redan som vana att äta årets första semla på kafé på nyårsdagen, då jag var för trött för att säga nej. Vi gick på nyårspromenader genom en stor park till just det kaféet, flera nyårsdagar i sträck.

Själv tycker jag inte att semlor blir godare ju fler man äter, så jag äter gärna en eller två i rättan tid. Dvs en på fettisdagen och kanske ytterligare en. Jag brukar inte äta semlor i januari, just därför.
 
Sv: Semlor - igen!

Staden jag kommer från hade ett väldigt mysigt litet bageri och deras semlor var helt underbara :d. De smälte i munnen (och prislappen minskade effektivt innehållet i plånboken om man köpte många ;)) så det brukade bli en gång/år därifrån.
 
Sv: Semlor - igen!

Jag har bott i och runt Stockholm ... och nar jag nu raknar efter noga sa ar det 25 eller mojligen 26 ar sedan jag var dar i December. Det ar mojligt att det fanns semlor nagonstans, men det var inte vanligt och ingen i min narhet visste om nagot stalle som hade semlor sa tidigt, da jag gnallde som en gammal dorr over att missa semle starten som jag antog kom i February.:p Jag ar overtygad om att de hade latit mig veta da jag har ett klart minne av att flera stycken var trotta pa mitt gnall.:cautious:
 
Sv: Semlor - igen!

Jag och ena lillebrorsan fyller år i januari, så istället för tårta brukar vi äta semlor. Hembakta ska det vara, de är mindre än hälften så stora som köpesemlor, med fastare bulle och osötad grädde. Ingen varm mjölk! Uppblött bulle är ju vidrigt! De här hembakta gillar jag jättemycket, men köpesemlor äter jag bara om någon bjuder. Inget jag skulle få för mig att köpa själv. Har ätit 3 st av de här små i år när lillebrorsan fyllde år. Kanske blir det en eller ett par till på min födelsedag.
 
Sv: Semlor - igen!

Har inte ätit någon semla i år, men det kommer nog snart.

Utan mandelmassa och ingen varm mjölk till :)
 
Sv: Semlor - igen!

Kl

Jag klarar mig lika bra utan semlor, men så är jag inte så förtjust i tårtor och bakelser rent allmänt. För mycket grädde! OM jag äter semla så är det om jag blir bjuden. Då skrapar jag bort det mesta av grädden och äter ungefär halva semlan. Brödet är klart godast :D
 
Sv: Semlor - igen!

De enda semlorna jag tycker är goda är mammas hemmagjorda.
Hembakt bulle, egengjord mandelmassa (inkrom från bullen, mald mandel, liiite mjölk samt socker). Grädde och lock med florsocker.....
Äter locket först, resten som en smörgås. :d
 
Sv: Semlor - igen!

Mums, älskar semlor :d! Trots att jag ibland på jobbet kan få packa 500 semlor på en dag blir jag ändå lika sugen då jag ser dem :o:o

Är lite nyfiken på att testa semelfil. För er som inte sett den så är det en filmjölk som ska smaka semla (precis som det finns pepparkaksfil innan jul).
Måste ju vara galet gott om den smakar mandelmassa :d
 
Sv: Semlor - igen!

Jag har just atit upp middagen och sitter med ett glas vin ... och riktigt LANGTAR efter en semla.:d En mjuk fluffig kope semla.:d Jag tror jag tidigarelagger min tripp till Sverige sa jag garanterat kommer i basta semletid. :o
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 938
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 109
Senast: Kiwifrukt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp