Seniorkoll

Bukefalos 30 år!

MissFideli

Trådstartare
Jag har ju ett eget ålderdomshem hemma, så det blir en och annan seniorkontroll.
Det normala har varit blodprov bara, men en veterinär jag pratade med hade med urinprov och ögonlysning i sitt. Hon ansåg att urinprov var bästa sättet att se status.

Är det fler som har så djupgående seniorkontroller hos sin veterinär? Tyckte det lät lite intressant, men jag vet inte. Kostar 1000 kr mer än en, för mig, vanlig seniorkoll.
Värt eller onödigt?

Hos oss kostar seniorkoll inklusive urinprov 1895:- vi har dock ej ögonlysning.

Jag personligen hade dock inte orkat bemöda mig med urinprov om blodprover var bra och katten var symtomfri. Mest för att det är så bökigt att ta urinprov på katt 🫣

Hos oss kostar seniorkoll inklusive urinprov 1895:- vi har dock ej ögonlysning.

Jag personligen hade dock inte orkat bemöda mig med urinprov om blodprover var bra och katten var symtomfri. Mest för att det är så bökigt att ta urinprov på katt 🫣

Det är lite så jag känner med. Denna tog 2750 inkl ögonlysning. Min vanliga klinik tar 1750 för bara blodprov. Med 4 katter och ingenstans att stänga in, så blir det ju ett himla passande.

Jag måste verkligen ta in Megara på en seniorkoll men jag fasar lite eftersom de inte kommer kunna kolla ögon, tänder, klämma igenom henne, ta blodprov utan att sedera henne. Tänker att då kan man lika gärna passa på att ta även urinprov. Jag vet ju inte om hon har ont eller inte någonstans eftersom hon blir så förbannad om man försöker hålla fast henne. Inte klämma eller något utan bara hålla henne kvar på bordet för undersökning.

Urinprov är jättebra vid en seniorkoll, ta blodtryck bör också ingå. Att kolla ögonen är lite overkill såvida det inte finns misstanke om högt blodtryck.

Funderar på hur jag ska få till ett urinprov. Har tyvärr ingenstans att stänga in nån.

Jag har ju ett eget ålderdomshem hemma, så det blir en och annan seniorkontroll.
Det normala har varit blodprov bara, men en veterinär jag pratade med hade med urinprov och ögonlysning i sitt. Hon ansåg att urinprov var bästa sättet att se status.

Är det fler som har så djupgående seniorkontroller hos sin veterinär? Tyckte det lät lite intressant, men jag vet inte. Kostar 1000 kr mer än en, för mig, vanlig seniorkoll.
Värt eller onödigt?
Blodprov, urinprov och blodtryck ska ingå i en seniorkontroll av katt (enligt riktlinjer). Då får man en bra bild.

Nej absolut inte, brukar gå snabbt och smidigt vaket om inte katten har det väldigt svårt med hantering.

Megara måste ju sederas innan vi kan ta blodprov på henne så de brukar ta urin på samma gång vilket är praktiskt. De lägger ett bäcken/skål(?) under henne och klämmer henne på magen så kommer det ut. Däremot brukar det bli besvärligare med blodprovet. Är det någon idé att ta blodtryck om Megara är knockad? Likadant att lysa igenom ögonen? Och är det ok att vaccinera samtidigt? Det är ju det smidigaste isof.

Megara måste ju sederas innan vi kan ta blodprov på henne så de brukar ta urin på samma gång vilket är praktiskt. De lägger ett bäcken/skål(?) under henne och klämmer henne på magen så kommer det ut. Däremot brukar det bli besvärligare med blodprovet. Är det någon idé att ta blodtryck om Megara är knockad? Likadant att lysa igenom ögonen? Och är det ok att vaccinera samtidigt? Det är ju det smidigaste isof.

Jag har vaccinerat flera gånger när katten varit sederad, hade en katt förr som knappt gick att hantera hos veterinären. Sen slutade jag vaccinera henne när hon kom upp i ålder i samråd med veterinär.

Blodtryck kan inte tas under sedering. Men vaccinera och ge behandlingar absolut!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka