Bukefalos 28 år!

Sexuella trakasserier i skolan.

@uppgivenmamma

Jag tänker mycket på er och undrar hur det går?
Skriv gärna en rad när du orkar och har tid.

Varm kram:heart

Tack för omtanken :love:

Det händer lite annat i livet just nu som tar min energi så därför har jag inte orkat uppdatera men det är fint att se att ni tänker på oss :heart

I måndags förra veckan var vi hos socialen och hade möte med deras nätverksmänniska som ska hjälpa oss att få till ett möte på skolan. Hon ringer och bjuder in alla själv och fixar med allt så vi behöver bara ta oss dit så att säga. Jätteskönt!
Dock svårt att hitta en tid som funkar för alla men nu har vi nog hittat en dag. Får se om alla kan. Då blir det i slutet av månaden.

Och innan dess så ska jag och dottern till socialen på fredag så dom får prata med henne och höra vad hon vill ha ändring på på sin skola. Det är högst preliminärt att vi tar oss dit men jag hoppas planen håller så vi kommer dit. Annars får vi boka om till senare. Inte så mycket att göra och socialen är helt införstådda med det som tur är.

Vi skickade in en hafsig komplettering om den verbala mobbningen till skolinspektionen och dom har inte hört av sig igen så jag antar det var godkänt?

Däremot fick vi ett brev från DO idag om att dom utsett en handläggare åt oss.
Det står att dom kontaktar oss om dom behöver ytterligare uppgifter, så jag får se vad som händer.
 
En fråga, har rektor skickat detta mail till alla föräldrar på hela skolan?

I så fall ifrågasätter jag starkt att rektor pekar ut vilken klass eleven/erna befinner sig i.

Annars är det bra att det händer något konstruktivt.

Så som det stod så var det bara till alla föräldrar i våran dotters klass.
 
Tack för omtanken :love:

Det händer lite annat i livet just nu som tar min energi så därför har jag inte orkat uppdatera men det är fint att se att ni tänker på oss :heart

I måndags förra veckan var vi hos socialen och hade möte med deras nätverksmänniska som ska hjälpa oss att få till ett möte på skolan. Hon ringer och bjuder in alla själv och fixar med allt så vi behöver bara ta oss dit så att säga. Jätteskönt!
Dock svårt att hitta en tid som funkar för alla men nu har vi nog hittat en dag. Får se om alla kan. Då blir det i slutet av månaden.

Och innan dess så ska jag och dottern till socialen på fredag så dom får prata med henne och höra vad hon vill ha ändring på på sin skola. Det är högst preliminärt att vi tar oss dit men jag hoppas planen håller så vi kommer dit. Annars får vi boka om till senare. Inte så mycket att göra och socialen är helt införstådda med det som tur är.

Vi skickade in en hafsig komplettering om den verbala mobbningen till skolinspektionen och dom har inte hört av sig igen så jag antar det var godkänt?

Däremot fick vi ett brev från DO idag om att dom utsett en handläggare åt oss.
Det står att dom kontaktar oss om dom behöver ytterligare uppgifter, så jag får se vad som händer.
Jag tänker också på denna tråden lite då och då.
Jag tycker det är så himla viktigt att detta blir rätt och att ni blir lyssnade på.
Samt att jag känner för alla inblandade barnen och hoppas att alla får den hjälp de behöver.
:heart
 
Eftersom det varit lov för dottern så gjorde vi inget förra veckan men denna veckan har vi även skickat ett mail till hennes lärare där vi skrev att kuratorn pratat med dottern enskilt utan våran tillåtelse och det är inte enligt våran överenskommelse och att kuratorn inte får hämta dottern från lektion för att ha samtal med henne utan våran närvaro och att hon skulle hänvisa till oss om kuratorn sa något om det.

Läraren har svarat på mailet och okejjat att hon sett det och vi såg i infon om utskicket att hon skickat en kopia till kuratorns mail så hon är också medveten om vad vi tycker om det hela.

Känns som vi just nu gör oss ovänner med hela skolan men ärligt talat har jag ingen energi att lägga på dåligt samvete för det just nu, som tur är!
(Annars är jag gärna en person som vill vara alla till lags och även min make)
 
Håller med Midnightsoul.
Det är absolut inte du som ska ha dåligt samvete, det är skolan med ledning som borde skämmas!
Ni har bara gjort det som var enda alternativet, att stå upp för er dotter. Och tack vare anmälningarna har ni även ställt upp för andra barn som kan drabbas av liknande eller andra händelser.
Ni har absolut gjort det rätta!
 
Fick detta mail idag.
Finn fem fel :crazy: O_o :(


Återkoppling X 2015-11-06

Hej

Nedan har jag skrivit en återkoppling på det brev ni fick hemskickat angående ert barns situation i åk 1.
Utifrån handlingsplanen har nedan punkter genomförts:
Samtal med pedagoger om händelse och bakgrund tillsammans med barnen. Information ges till föräldrarna.
Rektor informeras.
Elevhälsan konsulteras, samtal rektor, kurator, skolsköterska 2015-09-18
Samtal med föräldrarna till de iblandade barnen, skolsköterskan X och kurator håller i samtalen, dessa sker 2015-09-18 samt 2015-09-21.
Skolkurator erbjuder samtalsstöd till barnen. Konsultation till skolan av skolpsykolog X, planerad insats som kommer ske på klassnivå för alla elever i klassen.
Extra tillsyn av de berörda eleverna under skoltid och fritidstid.
Uppföljning i Elevhälsan och återkoppling till föräldrar sker vecka 44 (detta blev något försenat och därför sker återkoppling först v 45)

Sammanfattning från pedagoger:

Vi har tittat extra på berörda barn under rasterna och även vid kapprum och andra platser. Vi har tänkt till vid gruppkonstellationer och vid placeringar i de olika klassrummen så att det känns bra för alla. Vi har påmint barnen om platser där de får och inte får vara. Vi upplever att dessa tre barn inte är intresserade av att vara tillsammans i lek eller andra aktiviteter och vi vuxna försöker också se till att det fortsätter att vara så.

Kuratorsinsats för ditt barn: Kurator X träffade X tre gånger, en gång med mor och far. X har ritat och pratat. Första tillfället, något fritt, andra tillfället något roligt och tredje tillfället något som är roligt i skolan. Insatsen är avslutad.

X 2015-11-06

Med vänlig hälsning X Rektor Xskolan
 
Fick detta mail idag.
Finn fem fel :crazy: O_o :(


Återkoppling X 2015-11-06

Hej

Nedan har jag skrivit en återkoppling på det brev ni fick hemskickat angående ert barns situation i åk 1.
Utifrån handlingsplanen har nedan punkter genomförts:
Samtal med pedagoger om händelse och bakgrund tillsammans med barnen. Information ges till föräldrarna.
Rektor informeras.
Elevhälsan konsulteras, samtal rektor, kurator, skolsköterska 2015-09-18
Samtal med föräldrarna till de iblandade barnen, skolsköterskan X och kurator håller i samtalen, dessa sker 2015-09-18 samt 2015-09-21.
Skolkurator erbjuder samtalsstöd till barnen. Konsultation till skolan av skolpsykolog X, planerad insats som kommer ske på klassnivå för alla elever i klassen.
Extra tillsyn av de berörda eleverna under skoltid och fritidstid.
Uppföljning i Elevhälsan och återkoppling till föräldrar sker vecka 44 (detta blev något försenat och därför sker återkoppling först v 45)

Sammanfattning från pedagoger:

Vi har tittat extra på berörda barn under rasterna och även vid kapprum och andra platser. Vi har tänkt till vid gruppkonstellationer och vid placeringar i de olika klassrummen så att det känns bra för alla. Vi har påmint barnen om platser där de får och inte får vara. Vi upplever att dessa tre barn inte är intresserade av att vara tillsammans i lek eller andra aktiviteter och vi vuxna försöker också se till att det fortsätter att vara så.

Kuratorsinsats för ditt barn: Kurator X träffade X tre gånger, en gång med mor och far. X har ritat och pratat. Första tillfället, något fritt, andra tillfället något roligt och tredje tillfället något som är roligt i skolan. Insatsen är avslutad.

X 2015-11-06

Med vänlig hälsning X Rektor Xskolan
oj, hjälp :banghead:

(Är det bara fem fel?)
 
Men milda makter :crazy::banghead::banghead:

Ta och inkludera detta mejl till båda instanser. Speca upp på en bilaga de direkta felaktigheterna i punkt för punkt.

Usch, lider med er, det här verkar segare än sirap att få dem att lösa... Men skicka det vidare och låt Skolinspektionen och Diskrimineringsombudsmannen slå dem på fingrarna! Tycker att du borde skicka in en anmälan till Barnombudsmannen också, eller kan kanske någon släkting hjälpa till med det? Det börjar bli väldigt mycket nu. :arghh:
 
Så kuratorn har träffat barnet två gånger utan tillstånd från er?
Min reaktion också. Jisses.

Kan kuratorer bli fråntagen tillstånd för att arbeta som detta? Var någonstans görs i så fall en sådan prövning? Låter som om det är läge i det här fallet.
 
Kuratorsinsats för ditt barn: Kurator X träffade X tre gånger, en gång med mor och far. X har ritat och pratat. Första tillfället, något fritt, andra tillfället något roligt och tredje tillfället något som är roligt i skolan. Insatsen är avslutad.

Det jag tänker på när jag läser dessa rader (förutom vad andra redan påpekat) är att tre gånger..är vad skolan anser är lagom för en dylik händelse? De har således löst problemet?
Spännande. *ironi*
 
Min make åkte till skolan för en liten stund sen för att se om rektorn är inne. Han ville vänta tills alla barnen kommit in på lektionerna innan han letade reda på henne.

Han skulle diskutera kuratorn och hennes arbetssätt :devil:
Och ställa lite frågor om mailet vi fick i fredags.
 
Fick detta mail idag.
Finn fem fel :crazy: O_o :(


Återkoppling X 2015-11-06

Hej

Nedan har jag skrivit en återkoppling på det brev ni fick hemskickat angående ert barns situation i åk 1.
Utifrån handlingsplanen har nedan punkter genomförts:
Samtal med pedagoger om händelse och bakgrund tillsammans med barnen. Information ges till föräldrarna.
Rektor informeras.
Elevhälsan konsulteras, samtal rektor, kurator, skolsköterska 2015-09-18
Samtal med föräldrarna till de iblandade barnen, skolsköterskan X och kurator håller i samtalen, dessa sker 2015-09-18 samt 2015-09-21.
Skolkurator erbjuder samtalsstöd till barnen. Konsultation till skolan av skolpsykolog X, planerad insats som kommer ske på klassnivå för alla elever i klassen.
Extra tillsyn av de berörda eleverna under skoltid och fritidstid.
Uppföljning i Elevhälsan och återkoppling till föräldrar sker vecka 44 (detta blev något försenat och därför sker återkoppling först v 45)

Sammanfattning från pedagoger:

Vi har tittat extra på berörda barn under rasterna och även vid kapprum och andra platser. Vi har tänkt till vid gruppkonstellationer och vid placeringar i de olika klassrummen så att det känns bra för alla. Vi har påmint barnen om platser där de får och inte får vara. Vi upplever att dessa tre barn inte är intresserade av att vara tillsammans i lek eller andra aktiviteter och vi vuxna försöker också se till att det fortsätter att vara så.

Kuratorsinsats för ditt barn: Kurator X träffade X tre gånger, en gång med mor och far. X har ritat och pratat. Första tillfället, något fritt, andra tillfället något roligt och tredje tillfället något som är roligt i skolan. Insatsen är avslutad.

X 2015-11-06

Med vänlig hälsning X Rektor Xskolan
Jag saknar info om vad de har gjort för pojkarna. Jag förstår att de inte kan lämna ut till er exakt vilka kontakter etc de har tagit där. Men något om att de har startat ett arbete med dem för att förhindra att det hela upprepar sig vore väl på plats? Ett allmänt arbete i hela klassen känns inte tillräckligt. Nu får man (precis som tidigare) intrycket av att skolan ser det som ett problem som er dotter har, inte pojkarna.
 
Jag saknar info om vad de har gjort för pojkarna. . Nu får man (precis som tidigare) intrycket av att skolan ser det som ett problem som er dotter har, inte pojkarna.

Den här ensidigheten har oroat mig från början. Första gången var hennes idiotiska fråga om dottern kanske var lite småkär i en av pojkarna. Men än mer oroande är att hon visar så liten respekt för era klart framförda krav om att ni som föräldrar skall vara närvarande vid hennes samtal med dottern.

Som kurator borde hon veta att så små barn behöver någon som ivaratar barnets intressen och skyddar barnet mot manipulativa frågor. Det är inte svårt som vuxen att formulera frågorna så att man får det svar man själv vill ha och som, i det här fallet, passar kuratorns vinkling.

Bra initiativ av dig och din man att tala med rektorn, hoppas verkligen det ger resultat.
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 938
Senast: Linn-Nora
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
378
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 394
Senast: Tassa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 400
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp