Bukefalos 28 år!

Sheltie / Border Collie

Sv: Sheltie / Border Collie

är de en 50/50 korsning?

Även om föräldrarna inte vallar så kan vallningen slå igenom på avkomman. De sitter i generna. Men frågan är om ägarna till föräldrarna endast säger att de inte vallar för att de i ordets bemärkelse inte har något den får valla.. instinkterna finns ju alltid är.

min shelite var efter "icke vallade" föräldrar och en sommar då han var 5 år rymde han in i en fårhage och vallade :crazy: han vallade som han ej hade gjort annat. Efter de tog de ett tag innan han slutade valla människor, han försökte samla in okända flockar med människor och föra dom till mig...

Har du otur frår du en nervig, lättnervös hund som kräver otroligt mkt stimulans annars river den hem å hus. för båda dessa raser har ju vallet i sig, BC är mer krävande psykiskt än sheltien, sheltien är gårdshund så lite vaktande kommer hunden nog att bli med en del skall.

sen är ju inte de allra bästa individerna som används i blandrasaveln....
 
Sv: Sheltie / Border Collie

vår lancashire heeler verkar stämma in på dina "krav" väldigt bra! en liten, men tålig hund.
 
Sv: Sheltie / Border Collie

oj det var visst en gammal tråd. jag är också nyfiken om du skaffat ngn hund än? om inte, kan jag återigen rekommendera heelern, den jagar bort vilt från området men går helst inte utanför tomtgränsen.
 
Sv: Sheltie / Border Collie

Både Bordercollie och sheltie är vallhundar vilket gör dem snabba kvicktänkta och hyfsat följsamma, så jag tror det skulle kunna bli en bra blandning, antingen som lydnadshund eller agility. Blandraser är tyvärr inte tillåtna att tävla bruks dvs spår sök rapport elr dyl..
 
Sv: Sheltie / Border Collie

En ras som faktiskt har sitt ursprung som "vakt/följa med på ridtur"-hund är ju Dalmatinern. Dock måste man lägga ner ganska mycket tid på att hitta en trevlig individ eftersom de också drabbats av "Lassie-effekten" vad gäller psyke efter att Pongo och de 101 dalmatinerna kom. Kanske skulle vara en ras att titta lite närmare på iaf?
 
Sv: Sheltie / Border Collie

Skärpa har ingenting med aggressivitet att göra och heller ingenting med intelligens att göra (skärpt = smart)

Ordet används ofta fel i den bemärkelsen att det jämställs med aggressivitet...

De flesta menar när de säger att en hund har skärpa/är skarp att hunden visar/har bra dådkraft och försvarslust.
Inte att den blir förbannad och aggressiv, för det är något helt annat.
Kan bara hålla med, vill tillägga att de flesta av mina BCs inte varit speciellt följsamma, om man läser om väldigt skatpa Aussies så stämmer mina in på den beskrivningen.
Aggressiva, nej, men försvarar mig för kung o fosterland, oavsett om det gällt en galen ko, en vrång fullvuxen tjur eller en rånare.

*KL*
Att tro att en Lancashire Heeler håller viltet borta från tomten är att bo i luftslott!
 
Sv: Sheltie / Border Collie

ang heelern och vilt. jag har bara erfarenhet av min egen hund och uppfödarnas men de håller iaf borta viltet från tomten, de jagar bort rådjuren, men så fort de är utanför tomten vänder de tillbaka. vet inte om de är unika, men det är iaf så de gör.
 
Sv: Sheltie / Border Collie

Både Bordercollie och sheltie är vallhundar vilket gör dem snabba kvicktänkta och hyfsat följsamma, så jag tror det skulle kunna bli en bra blandning, antingen som lydnadshund eller agility. Blandraser är tyvärr inte tillåtna att tävla bruks dvs spår sök rapport elr dyl..

Min är superföljsam, är alltid lös och följer med när jag rider. Snabb och lydig.:D
FA193-C7798-0FD53-91AF7-359A1.jpg
http://familjehund.se/troja/bilder/
 
Senast ändrad:
Sv: Sheltie / Border Collie

Det är precis vad jag menar :D Söt hunden var på bilden btw
 
Sv: Sheltie / Border Collie

Thank's ;)
Jag vill inte ha en ren BC och sheltie'n är för liten. Så min stumpa är perfekt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 158
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 272
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 346
Senast: fio
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 885
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp