Shetland Sheepdog?

M

Mena3

HejHopp!:laugh:
Jag har inom en snar framtid tänkt mig att bli hundägare!
Jag har haft hund tidigare eftersom jag provat på ett antal olika foderhundar.
Men nu är bara frågan, vilken ras?
Jag har läst på litegranna om sheltiesar och har nästan fastnat där.
Med alla mina tidigare hundar har jag varit mycket aktiv och så vitt jag förstår är en sheltie en mycket energisk hundtyp som behöver mycket aktivering. Jag är även intresserad av att börja hålla på med freestyle eller agility eller kanske både och!
Dessutom är jag egentligen mycket för stora hundar. Men har själv insett att en liten hund skulle passa bättre in hos mig av olika andledningar!
Jag har hört att sheltien påstås vara "en stor hund i en liten kropp" vilket givetvis direkt fattade mitt intresse!
För att vara helt säker vid mitt val av ras skulle jag vilja fråga...
Hur är sheltien rasmässigt? och för att jag är nyfiken
Varför kallar man sheltien för "en stor hund i en liten kropp"?
Tacksam för svar!:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Shetland Sheepdog?

Hej! Kul att du är intresserad av sheltie!

Rasen behöver aktivering men vad man menar med "mycket" är ju relativt. Mot en schäfer så nej - en sheltie är då alldeles lagom i aktiveringsbehov ;) Det är individuellt beroende på hund men generellt skulle jag påstå att de behöver kanske en långpromenad per dag och sen ett par extra dagar i veckan med ex. agility, lydnad, trickträning eller vad man nu vill göra. Jag har i perioder kört 3 h promenad plus extra intensiv agilityträning utöver det per dag och i vissa perioder kört enbart i princip en timmes promenad med eventuellt lite extra trickträning vid sidan av - de är nöjda med vilket som! Och de hänger glatt med på allt! Det är en underbar ras som kan ge sitt allt när det behövs och samtidigt kunna ta det lungt en vecka eller två om man blir sjuk. Mina har fart och fläkt på agilityplan och massor med arbetsvilja men kan samtidigt ligga och mysa med mig i soffan vid regniga dagar om det behövs.

Stor hund i litet format beror på vad man menar. Det är ingen liten hund, egentligen rent storleksmässigt (mellan 34-39cm beroende på kön sen finns det massor med variationer på det också, vissa kan bli upp till 50 cm om det vill sig så illa :cool: ). Men mentalitetsmässigt så har de inte ett stort ego utan är mjuka, trevliga hundar. För mig är en terrier en stor hund i litet format för att de har ett ego som heter duga. Men en sheltie är faktiskt en väldigt "lagom" hund. Lätt tränade, alerta och pigga beskriver dem ganska bra. De är inte klena utan har många gånger lite massa så därför upplevs de inte som särskilt små tror jag. Och deras mjukhet och förarvekhet gör att de är så himla lätta att ha och göra med! Det behövs inte hårda ord eller massor med krångel för att en sheltie ska lyssna.

För mig är detta en klockren ras och jag säger bara: aldrig mera något annat än en sheltie ;)

387580_10150590629948554_628283553_10803152_1345942255_n.jpg
 
Sv: Shetland Sheepdog?

Instämmer!


För mig är det även en "stor hund i liten kropp" just för att man kan göra allt med dem (okej, kanske inte skydd typ men). Jag kör spår, uppletande, lydnad, agility och trickträning med mina och finns de som kör sök också. De älskar att träna och är generellt väldigt lättlärda, vilket gör att man bara vill köra mer och mer :).
 
Sv: Shetland Sheepdog?

Vad härligt att höra allt posetivt!! Jag blir ännu mer sugen på att skaffa en sheltie nu! Tack så mycket!:laugh:
Det är bara en liten grej jag undrar över...
Helt över lag kan ju små hundar ha en lite större tendens till skall. Men är detta någonting som ni har känt av och tycker stämmer in på en sheltie?:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Shetland Sheepdog?

Det är bara en liten grej jag undrar över...
Helt över lag kan ju små hundar ha en lite större tendens till skall. Men är detta någonting som ni har känt av och tycker stämmer in på en sheltie?:confused:

De går ju inte under nick-namet skäll-ties för intet... :angel:.

Fast jag ska inte säga något, jag har ju dvärgschnauzer och de är en larmras som har väldigt lätt för att ta till skall :D
 
Sv: Shetland Sheepdog?

Det är nog individuellt. Min nya skäller ytterst sällan medan min äldre skäller ganska mycket då hon vill vakta/larma. Men upplever inte att de skäller mycket mer än andra hundar och då umgås jag med många, många shelties :). Dock är de ju gjorda för att larma, så om de skäller är inte så konstigt.
 
Sv: Shetland Sheepdog?

Haha!:laugh:
Det tänkte jag inte på!(skälltie)=D
 
Sv: Shetland Sheepdog?

Men just det att de skäller för att larma är ju ingen nackdel, tycker i alla fall inte jag.:)
Men det är väl mer ifall de har lätt till att bli så uppspelta så de skäller på människor eller hundar som passerar när man är ute och går t.ex. jag har tidigare haft en foderhund som var dels otroligt stark, men också väldigt skällig och dagig om han bara fick syn på en hund. Det problmet vill jag helst inte ha hos min egna hund i framtiden.;)
 
Sv: Shetland Sheepdog?

Men just det att de skäller för att larma är ju ingen nackdel, tycker i alla fall inte jag.:)
Men det är väl mer ifall de har lätt till att bli så uppspelta så de skäller på människor eller hundar som passerar när man är ute och går t.ex. jag har tidigare haft en foderhund som var dels otroligt stark, men också väldigt skällig och dagig om han bara fick syn på en hund. Det problmet vill jag helst inte ha hos min egna hund i framtiden.;)

Nej nej, det sista är en uppfostringssak! Ingen i min flock larmar när någon kommer på dörren eller om det kommer folk. De skäller inte på mötande hundar eller människor. Däremot skäller de när de leker med varandra och busar!

Jag har nolltolerans för skall för att larma så då har det också blivit lugnt på den fronten. Att skälla mot mötande hundar och folk har de inte ens försökt med - de är trygga och obrydda över möten :) Bara du hanterar det rätt från början så kommer det inte att bli ett problem!
 
Sv: Shetland Sheepdog?

Men med en sådan "problemhund" som skäller och drar i stort sätt varje gång man möter en hund. Har någon av er något tips på hur man skulle kunna gå tillväga för att bli av med problemet snabbast möjligt, dels precis när man märker att hunden visar sådana tendenser, men också ifall man inte lyckats få bort problemet på den "tidig fronten"?:)
Med den hunden försökte jag ju med att avledning, men utan framgång.
Finns det någon annan väg att gå till väga som ni kan rekomendera?:laugh:
 
Sv: Shetland Sheepdog?

:laugh:Tack så mycket! Det verkar vara ett jättebra sätt!:)
 
Sv: Shetland Sheepdog?

Jag kan skriva lite om vår sheltie. det finns naturligtvis stora individuella skillnader.
Aktiveribg: hon blir missnöjd om vi ligger kvar i sängen en lördagsmorgon. hon vill att vi ska busa och leka med henne väldigt mycket. långprommis en gång om dagen är nog en minimumgräns. ett par dagar utan och vovven far runt som en tornado hemma. en liten söt tornado.

Skällande: njae, inte vår vovve. ettårstrotsen har hoppat på, vilket gör att hon kan skälla vid oväntade händelser, men aldrig vid hundmöten.
pälsvården är värre. Borsta två gånger i veckan iaf, för en glad och fluffig vovve.

Den har massa energi, men vår vovve kvartar väkdigt mycket. Hon sover när hon märker att vi inte är på hugget vilket gör att hon får massa energi. det finns inget bättre än att komma hem till en sån hund. hon blir så tokigt glad att hon bara hoppar och och ner på stället! Att ha henne lös är en fröjd och då rasen ska vara lite försiktig mot andra varelser så går den inte så långt bort när den är fri. vår vovve sticker runt 6-7 meter, sen väntar hon in oss. hon går aldrig så att vi inte syns, även om det blir kortare väg att vara ifrån oss.

Hon är även förig, så hon väntar gärna och springer runt oss som hundförare. Lyder bra på kommandon och är.relativt lättlärd med rätt belöning. mycket glädje i en sån här ras, vilket naturligtvis är toppen för en själv!

Agiliry är den perfekt för, en trimmad, väloljad liten missil är nog svårslagen. eftersom dom verkar tycka om att röra sig mycket så är det bara bra om du är intresserad för sånt.

Men bäst av allt är att (våran) dom är keliga. Vill ligga i famnen. vill vara med vid matlagningen. vill sitta med framför datorn. vill smyga upp och sova i sängen. älskar att ligga på en i soffan. den älskar sina ägare och för mig är det det viktigaste. en slt snäll trogen och småtokig liten vovve. Och som en annan i tråden sa; once you've gone shelie, you can't go back. vi kanske skaffar en annan ras npgon gång, men det känns som en självklarhet att vi måste få ha en sheltie hemma iaf :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 892
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 672
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 383
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 840
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp