Shettistråden del II

SÅ trött ponny! Hur ska det gå?!

IMG_0567.jpeg
 
Jag fick lite hjälp med inkörningen idag av min lilla tvååriga skrutt, och hon skötte sig kanonbra - både jag och hjälpen (som är väldigt mycket mer erfaren inom körning) var väldigt imponerade :heart

Inga som helst problem med när hjälpen höll på med selen, tog upp hårda bommar (i brist på bättre alternativ till skaklar, "tappade" dem i backen, hade en kedja som skramlade, kedjor på båda sidorna, kedjor som tryckte på sidan, gå med hård bom på en sida etc. När hjälpen testade att dra i kedjorna, så att Fenix fick ta i och dra lite, gjorde hon det också kanonbra. Så duktig och trygg liten shettis ❤️
 
Andra dagen utan medicin och svala hovar. Imorgon får vi börja promenera lite smått på mjukt underlag :banana: .

Röntgen nästa vecka troligen, så får vi göra en bättre plan med veterinären efter det.
Lite osäker hur snart jag vågar låta henne ta en tugga gräs tex.
 
Röntgen med minimal rotation, så nu får vi börja promenader på mjukt underlag. Svårt hitta mjukt underlag i denna torka och mini ville verkligen inte gå utan trava (och studsa :cautious:). Men skönt hon mår bra. Veterinären tyckte dock vi ska kolla henne för EMS, så det blir påbörjat inom närmaste veckorna tänkte jag.
 
Blev en promenad med båda idag, var nog sista gången. Båda ska äta hela tiden och den ena höll på och skulle stanna titt som tätt och inte lyssna 😑 Får nog bli en och en hädanefter.

Möjligtvis att det kan bli lättare i vinter/när det inte finns så mycket gräs.
Blev lite nedslagen idag…

Ni får nöja er med en halvdan bild också!
IMG_0728.jpeg
 
Blev en promenad med båda idag, var nog sista gången. Båda ska äta hela tiden och den ena höll på och skulle stanna titt som tätt och inte lyssna 😑 Får nog bli en och en hädanefter.

Möjligtvis att det kan bli lättare i vinter/när det inte finns så mycket gräs.
Blev lite nedslagen idag…

Ni får nöja er med en halvdan bild också!
Visa bifogad fil 122005

Jag har alltid med mig godisväskan med höpellets/lusernpellets när det är grässäsong. Drar dom på gräset (eller snarare, antyder att dom tänker börja dra på gräset) när jag inte sagt varsågod, så gör vi halt, när huvud vänds mot mig får dom snarra.

Det är ju lite extra att hålla koll på när man går med dubbla, men ha rätt längd på linan (för en shettis cirka 0,8-1m mellan huvud och hand) och förekom att dom drar så blir det lättare. Håll uppmärksamheten på dig, med halter, tempoväxlingar, och lagom tät belöningsfrekvens :).

Iom att du har repgrimma så kan dom ju inte dra iväg dig om du inte tillåter det. Stå still och håll emot bara.
 
Ordnade en hage a la Fort knox idag till mini. Fyra trådar krävdes för att hon skulle (*peppar peppar*) inse att det inte går att ta sig ut. Är en del halm där så har blandat runt höet i det för att det ska ta lite längre tid äta.
 
Ordnade en hage a la Fort knox idag till mini. Fyra trådar krävdes för att hon skulle (*peppar peppar*) inse att det inte går att ta sig ut. Är en del halm där så har blandat runt höet i det för att det ska ta lite längre tid äta.
Skulle också behöva det :cool:
Grannen knackade på 05.45 i morse och sa att mina hästar var på rymmen. Båda shettisarna var ute och hade vandrat iväg en bra bit.
När bara prinsessan tar sig ut (händer då och då :angel::crazy:) stannar hon på gården.

Suck. Nu får de helt enkelt stå inne.
 
Skulle också behöva det :cool:
Grannen knackade på 05.45 i morse och sa att mina hästar var på rymmen. Båda shettisarna var ute och hade vandrat iväg en bra bit.
När bara prinsessan tar sig ut (händer då och då :angel::crazy:) stannar hon på gården.

Suck. Nu får de helt enkelt stå inne.
Men vad sjutton vad era ska ta sig ut.
Gissar på dålig jordning i torkan också.
Vad har ni för tråd?
Ni har säkert redan rejält aggregat och högt utslag på stängseltestare?
 
Idag har jag ridit ut med sällskap 🤩 första gången sedan vi flyttade hem.
Prinsessan en stjärna som alltid. Går först utan att tveka när stora inte vill, kan trava och galoppera både bakom och framför och bredvid.
Alltså den hästen! Önskar så att hon fick ha en egen lagom stor ryttare som ville rida, träna och tävla.

Lilla svartas ena gympasko gick sönder sist vi var ute och körde så han har fått vila. Beställde en reservdel som jag hoppas kommer snart.

IMG_20230628_193158.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 355
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 980
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 427
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp