Shettistråden del II

IMG_0781.jpeg
 
När man vill höja sitt stos avelsvärdeklass får man ibland ta saken i egna händer...
Jag lånade hem en av mina uppfödningar för att få honom visas på utställning och få lägst 35 poäng, vilket tillsammans med hans 5+ år som travskoleponny skulle ge 20 avkommepoäng till hans mamma. Hans utställningsdebut, vid 21 års ålder, gav hela 38 poäng - vilket i sig räcker till de där 20 behövda avkommepoängen, alltså utan hans arbetsmerit från travskolan!
Hippotekets Extra
1688240771234.png
 
När man vill höja sitt stos avelsvärdeklass får man ibland ta saken i egna händer...
Jag lånade hem en av mina uppfödningar för att få honom visas på utställning och få lägst 35 poäng, vilket tillsammans med hans 5+ år som travskoleponny skulle ge 20 avkommepoäng till hans mamma. Hans utställningsdebut, vid 21 års ålder, gav hela 38 poäng - vilket i sig räcker till de där 20 behövda avkommepoängen, alltså utan hans arbetsmerit från travskolan!
Hippotekets Extra
Visa bifogad fil 122550
Heja dig bra jobbat och grattis! :banana:
 
Idag provade vi en 15 minuters promenad. Ökar långsamt, men gått bra hittills. Mini har dock inte riktigt förstått att det är skritt som gäller, hon flänger än hit än dit med sin överskottsenergi.
Ska nog prova lite off-road imorgon eller i övermorgon så hon får tänka lite mer samtidigt.
 
Tömkörde lilla svarta igår. Så fort jag råkade driva lite för mycket (det var hårfint) exploderade han. Idag började han sparka bakut spontant när vi gick till betet. Någon har för mycket energi!
 
Nu har prinsessan dragit sina första lass med sly. Det gick alldeles utmärkt :) vi tog det lugnt och var två personer. De lite tyngre lassen fick hon starthjälp med också - hon har inte helt fattat hur man sätter igång när det är tungt än.
Fina ponny 🥰
 
Lyckan när man äntligen får ta med sin lilla ponny ut på promenad igen, insåg inte hur mycket jag saknat våra turer. Lilla Björne var kvar i hagen hos kompisarna och brydde sig inte det minsta när mamma var borta en stund (hon brukar lämna honom i vindskyddet och gå ut till gräshagen som inte syns därifrån så han är väl härdad 😝). När jag får lite hjälp ska han få följa med ut på tur och målet är att kunna tömköra Vega med Björne bredvid 🥰

20230709_123156~2.jpg
 
Lyckan när man äntligen får ta med sin lilla ponny ut på promenad igen, insåg inte hur mycket jag saknat våra turer. Lilla Björne var kvar i hagen hos kompisarna och brydde sig inte det minsta när mamma var borta en stund (hon brukar lämna honom i vindskyddet och gå ut till gräshagen som inte syns därifrån så han är väl härdad 😝). När jag får lite hjälp ska han få följa med ut på tur och målet är att kunna tömköra Vega med Björne bredvid 🥰

Visa bifogad fil 123112
Jag tycker det är för lite fölbilder här 😇
 
Tycker det är lite jobbigt att medryttaren rill Mumma nu skaffar egen häst tillsammans med sin mamma. Hon vill komma och rida lite ändå men realistiskt sett så kommer det nog bli väldigt sporadiskt i höst/vinter.
 
Ska åka ut till mina ponnysar i eftermiddag, de är ju som sagt två men jag har mest fastnat för den ena… vet inte hur jag ska tänka med det. För upplägget är ju att ta hand om båda. Det är dock lite svårt ibland tycker jag, kanske jag ska börja ta dem olika dagar var för sig? Jag vet inte… får se hur det känns idag.
 
Jag tycker det är för lite fölbilder här 😇
Ja det har du helt rätt i 🤭

Bjuder på en som inte är den vackraste men ska ta bättre till helgen. Han har tappat rätt mycket av fölpälsen på huvudet och han kommer nog bli ljus ganska tidigt precis som Vega (jämför med den andra fölungen som också är skimmel men där man får leta bra noga för att se några vita hår). Nu är i alla fall alla papper i ordning och DNA skickat till SLU för att matcha mot pappan så till hösten eller nästa år kommer han att ställas ut 🥰

Tråkigt att Mummas medryttare inte kommer ha lika mycket tid, inte lätt att hitta bra ryttare till små ponnyer.

20230708_140926~2.jpg
 
När jag kört Mumma och hon reagerade lite på en säck som "plötsligt" dykt upp på gårdsplan såg jag en träningssituation och hängde snabbt av vagnen.
En knapp minut senare ser ni på bilden..

Varför är vitt läskigare för många hästar än andra färger?


20230710_125357.jpg
 
När jag kört Mumma och hon reagerade lite på en säck som "plötsligt" dykt upp på gårdsplan såg jag en träningssituation och hängde snabbt av vagnen.
En knapp minut senare ser ni på bilden..

Varför är vitt läskigare för många hästar än andra färger?


Visa bifogad fil 123124
Killgissar vilt nu men kanske för att vitt reflekterar mer ljus och ser mer onaturligt ut och därför kanske upplevs som mer skrämmande?
 
Vi tog ju första turen utanför hagen här om veckan och för en stund kände jag att jag hade tagit mig vatten över huvudet (hade tröttnat på att vänta på att någon skulle ha tid att hjälpa till). Så där stod jag, med grinden i ena handen, Björne i den andra som vägrade gå igenom, Vega utanför hagen och försöker äta upp stallägarens blommor och de andra hästarna som nyfiket ska kolla vad som pågår och försöka kliva över grinden när jag i ett ouppmärksamt ögonblick håller den för lågt 😆

Men när Björne till slut kom tillräckligt långt utanför för att jag skulle kunna stänga bakom så gick det hur bra som helst, vi gick ett varv i paddocken och myste på stallplanen innan vi gick tillbaka till hagen och in gick han nästan helt utan protester 🥰

Har nog inte presenterat honom med namn här tidigare men nu när papperna är inskickade så är det bestämt att han ska heta Charlottenbergs Isbjörn, kallas Björne till vardags 🥰

Screenshot_20230710-124314_Photos~2.jpg
 
Ska åka ut till mina ponnysar i eftermiddag, de är ju som sagt två men jag har mest fastnat för den ena… vet inte hur jag ska tänka med det. För upplägget är ju att ta hand om båda. Det är dock lite svårt ibland tycker jag, kanske jag ska börja ta dem olika dagar var för sig? Jag vet inte… får se hur det känns idag.
Bara för det gick det jättebra idag 🥰
Höll båda kort och ingen försökte äta (förutom någon enstaka tugga) och den som brukar vilja stanna försökte göra det men lyssnade när jag sa att vi skulle gå vidare!

Sötisar! Det var skönt. Vi gick inte så långt men tänkte att vi slutar på topp när det väl gick bra!
 
Hur mycket motionerar ni era shettisar?
Hos mig blir det oftast 3-4 dagar i veckan nu när medryttaren är på semester och det kommer nog så fortsätta framöver då jag ji tappar medryttaren.
Rent mentalt vill jag nog mer, men får inte det att gå ihop.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 352
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 980
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 425
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp