Shettistråden del II

Bukefalos 30 år!

Nej det blir ingen betäckning i år, åtminstone. Jag har gått igenom skilsmässa och flyttat från gården och lever just nu med hästarna tillfälligt placerade hos en vän. Det går inte att hålla på med avel utan att ha en bättre plan för hästhållningen...
Förstår det, hade bara inte riktigt koll på hur du hade fått till det nu.

Medryttare till småttingar är svårt. Jag hade tur 2 ggr med sådana som kunde rida men var tillräckligt små..
Kan du ta med som handhäst vid ridning? Eller du kanske redan gör det.
Ja, jag har en tjej nu men hon kommer en dag i veckan och "åker" mest häst så ingen större fart liksom 😅

Har inte testat som handhäst, vi har mycket smala bilvägar man måste ut på så faktiskt varit lite nojig för hur man skulle lösa bilmöten.. min stora är inte helt stabil med trafik heller.

Så än så länge får jag väl springa :rofl:

Ja, jag har en tjej nu men hon kommer en dag i veckan och "åker" mest häst så ingen större fart liksom 😅

Har inte testat som handhäst, vi har mycket smala bilvägar man måste ut på så faktiskt varit lite nojig för hur man skulle lösa bilmöten.. min stora är inte helt stabil med trafik heller.

Jag cyklar med min 4-åring. Minishettisen jag hade tidigare sprang jag med, och cyklade bara någon enstaka gång (hon var mindre, men kändes mer risky att cykla med än nuvarande), men nu mer är ryggen inte helt glad i springa, och det är enklare att få bättre travtempo och distans med cykeln (framförallt med elcykel som jag har nu :D:p). Så för min 4-åring är det huvudsättet att få upp lite flås etc på henne ibland, tills hon är inkörd och klarar av det i vagn. Än så länge har det bara varit på grusvägen här, men planen är att kunna cykla iväg längre turer med henne. Och då att stanna och gå in till kanten om det blir jobbiga möten, gå om trafikerad väg ska korsas etc.

Fenix travar.webp

@__sofia__ ja cykla hade varit käckt! Tränade du något speciellt innan eller bara testade du?
Min pallar inte körning tyvärr, annars tycker jag det är väldigt kul :)

@__sofia__ ja cykla hade varit käckt! Tränade du något speciellt innan eller bara testade du?
Jag har cyklat med några av mina hästar, däribland de tidigare shettisarna vi haft. Inte nuvarande då hon nog inte klarar någon vidare träning. Har inte direkt tränar något innan, utan lett med cykeln emellan oss och efter några hundra meter klivit upp på cykeln och sakta testar. Har funkat bra med alla fem/sex jag testar med hittils. Förutsätter dock en sedan tidigare välhanterad häst, och träns/repgrimma är inte fel :)

Jag älskar att cykla med häst! Men det får vara en som är lydig och följsam i alla lägen. Kommer tyvärr aldrig komma dit med denna lilla damen 😅 Som handhäst funkar hon perfekt men då har jag ett spö och visar med framför/bakom om hon börjar bli lite stökig och hon är också alltid 100% lydig gentemot min häst så det hjälper bra. Och så kan man ju ta i repet utan att råka välta med en cykel om man rider eller har henne I ena handen vid tömkörning (vilket vi allra oftast gör). Detta är standardvyn, älskar att alltid vara ute med två 🥰

1000019027.webp

i har också smala bilvägar, men det fixk bra för mig. Men E är stabil vid bilmöten förvisso. Och traktorer. Men då fick man ju ta sig undan för man fick inte plats..

Hon var allmänt van vid att hänga med på promenader etc., jag hade även sprungit lite med henne tidigare. Första gången fick hon bara vänja sig vid att cykeln var med, att den rörde sig och kunde låta konstigt, och att jag cyklade långsamt bredvid henne på passande sträckor. Och sedan när hon har lärt sig vad tanken är har vi kunnat ta det längre och snabbare. En lydig häst och strikta regler gäller för mig. Hon får inte gå för långt fram eller vända in mot cykeln, utan måste hålla sig på sin sida av vägen och eventuellt lite bakom mig - annars stannar vi direkt. Galopp är förbjudet, slår hon över i galopp tvärbromsar vi direkt. Hon lyssnar bra på ljudkommando, dvs jag ska inte behöva använda grimskaftet för att bromsa, och hon förstår ljudkommandot för trav. Jag hade träns och bett första gångerna, för att då kunna använda grimskaftet (vilket behövde göras några gånger, säga till henne att du får inte springa på mig/in mot cykeln), men nu när hon förstår vad vi gör och vad som betyder broms etc så har jag ofta bara grimma och grimskaft.

Problemet med minishettisen jag hade innan var att hon började gasa på och inte lyssnade, dvs att jag behövde bromsa med grimskaftet. Vilket inte fungerar särskilt bra på en cykel. Sen har jag cyklat några gånger med två äldre stora hästar jag haft också, men de har varit väldigt snälla och enkla och väluppfostrade (på den delen i alla fall, inte alltid i ridningen ;) ). Jag vill också känna mig trygg med att det är en häst som inte far runt för mycket, blir rädd för allt etc.

Här har vi det bra!
Bild från frökens 25-årsdag i maj. Hullet har hållit sig rätt bra och hon fick toppbetyg när fysion kände på henne. Vi växlar mellan att köra och att husse tar med henne ut på jogg eller rask promenad, vanligtvis går hon varje dag. Ibland hoppar vi för hand med, det brukar vara poppis :p

1750833996078.webp

Min 9åriga dotter har kommit på idén att man kan tjäna en slant på att rida in ponnyer, är folk villiga att lämna ifrån tex sin shettis för det? Eller vill man hellre att inridning sker på hemmaplan?

Tänker att det kan vara svårt att hitta modiga och mindre ryttare som är tillräckligt duktiga för att rida in (med hjälp av vuxen)? :)

Min 9åriga dotter har kommit på idén att man kan tjäna en slant på att rida in ponnyer, är folk villiga att lämna ifrån tex sin shettis för det? Eller vill man hellre att inridning sker på hemmaplan?

Tänker att det kan vara svårt att hitta modiga och mindre ryttare som är tillräckligt duktiga för att rida in (med hjälp av vuxen)? :)
Jag hade kunnat tänka mig vilket som, men eftersom jag bara har två hästar så innebär det ju lite mer krångel att lämna ifrån den ena, eftersom jag då behöver göra något med den andra. Så inridning på hemmaplan hade varit enklare, men inte det enda möjliga.

Hade du sålt det som att du red in hästen och 9åringen hjälpte till som pilot hade jag kunnat tänka mig det.

Om det är din dotter som ska stå för träningen, så absolut inte.

Ja, men med bra vuxen övervakning/hjälp. Hade inte lämnat enbart till ett barn såklart men funderar mycket på vad jag ska göra med min WM sen, men ett bra mamma-dotter team är nog det jag kommer leta efter.

Har sett att några barn med föräldrar gör så, tar emot ponnyer för inridning. De verkar ha ganska stort intresse. Jag funderar på att hitta något sådant upplägg för mitt russ när han ska ridas in, är ändå inte så lätt att hitta en duktig liten ryttare så att lämna bort ett tag är inte uteslutet. Även om jag helst hade haft en medryttare som sedan ville fortsätta rida ponnyn. Men de som är duktiga nog för att rida in brukar nog ha egna hästar :)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka