Shettistråden del II

Bukefalos 30 år!

Tack för era tankar!
En nioåring är ju såklart alldeles för ung för att själv ta ansvaret men jag som mamma har både ridit och kört in ponnyer/hästar innan. Tänker att huvudansvaret är mitt men att dottern används som ”pilot”.
Tänker att det ger henne nyttig erfarenhet samtidigt som hon kan ”tjäna” en slant 😊

Tack för era tankar!
En nioåring är ju såklart alldeles för ung för att själv ta ansvaret men jag som mamma har både ridit och kört in ponnyer/hästar innan. Tänker att huvudansvaret är mitt men att dottern används som ”pilot”.
Tänker att det ger henne nyttig erfarenhet samtidigt som hon kan ”tjäna” en slant 😊
Kan ju bli problem då dotter inte får tjäna egna pengar. Jag hoppas du tänkt starta företag å inte göra det svart.

Tack för era tankar!
Jag har sett flera liknande som verkar vara väldigt käcka :) de flesta har bara tagit emot på sommarlovet/betessäsong också så inte så skötselkrävande heller.
Kanske hör av mig nästa år :rofl:

Jag tror det är väldigt eftertraktat om du som vuxen själv är van vid inridning.

Blev själv uppkastad på div shettisar som äldre barn/tonåring eftersom jag var plutteliten och hade varit bra med någon kunnig som styrde upp det bättre även om det funkade.

Tack för era tankar!

Försökte ta några foton på Sisca (min ettåring) igår. Otroligt att hon lyckas se ut som en dragster på nästan alla bilderna, jag tycker ju inte att hon gör det i verkligheten... Här är nog den bästa av gårdagens handfull foton.
1751668117627.webp

Idag har det varit sommarpremiering i Östergötland, och min fyraåring deltog :D Hon är ju verkligen på gränsen till för stor, vilket är anledningen till att jag inte visade henne som treåring - hon hade definitivt inte klarat 105 cm förra året, och det var verkligen precis som hon klarade 107 cm idag (men det kändes ändå inte omöjligt att mäta in henne som A-ponny om hon är helt nyverkad och inte växer något mer - jag tror dock inte hon växt något det senaste året). Så det var kul att hon lyckades hålla mankhöjdsgränsen så att hon fick sina poäng :D

Det landade på 77877=36. Något kort skritt och trav, bl.a. lite kort hals, och hon är ju av en lite större och lättare typ av shettis. Allmänt är jag dock väldigt imponerad och nöjd över min lilla ponnys temperament - det enda hon verkade bry sig om var applåderna, allt annat var hon obrydd kring. Ingen som helst tvekan på lastning (och då har hon inte åkt transport sedan jag hämtade henne som ettåring), inga problem att gå omkring lugnt bland alla andra hästar, stod/gick/sprang snällt med visaren, brydde sig inte om att få rosetter i tränset etc. Allmänt väldigt enkel att ha med sig och att hålla på med.

Planen är ju dock att min treåring (som jag köpte i våras) ska visas på premieringen som är i höst, och där kan det nog bli lite mer intressant hur hon beter sig :cautious: Hon har en del kvar att jobba med innan hon landat mentalt i att allt inte är läskigt, så jag vet ju vad jag ska göra i sommar :p

DSC_0637_2.webp

Idag har det varit sommarpremiering i Östergötland, och min fyraåring deltog :D Hon är ju verkligen på gränsen till för stor, vilket är anledningen till att jag inte visade henne som treåring - hon hade definitivt inte klarat 105 cm förra året, och det var verkligen precis som hon klarade 107 cm idag (men det kändes ändå inte omöjligt att mäta in henne som A-ponny om hon är helt nyverkad och inte växer något mer - jag tror dock inte hon växt något det senaste året). Så det var kul att hon lyckades hålla mankhöjdsgränsen så att hon fick sina poäng :D

Det landade på 77877=36. Något kort skritt och trav, bl.a. lite kort hals, och hon är ju av en lite större och lättare typ av shettis. Allmänt är jag dock väldigt imponerad och nöjd över min lilla ponnys temperament - det enda hon verkade bry sig om var applåderna, allt annat var hon obrydd kring. Ingen som helst tvekan på lastning (och då har hon inte åkt transport sedan jag hämtade henne som ettåring), inga problem att gå omkring lugnt bland alla andra hästar, stod/gick/sprang snällt med visaren, brydde sig inte om att få rosetter i tränset etc. Allmänt väldigt enkel att ha med sig och att hålla på med.

Planen är ju dock att min treåring (som jag köpte i våras) ska visas på premieringen som är i höst, och där kan det nog bli lite mer intressant hur hon beter sig :cautious: Hon har en del kvar att jobba med innan hon landat mentalt i att allt inte är läskigt, så jag vet ju vad jag ska göra i sommar :p

Visa bifogad fil 170504
Mina tankar börjar snurra när jag ser fotot på din ponny och poängen den har fått.
Först tänker jag att det är en fin ponny du har. Visst kan man peka på smådetaljer här och där, men helhetsintrycket är trevligt!

Sen tänker jag mer generellt på det där med poängsättning, att 36 poäng ibland kan låta "dåligt", men att man då glömmer bort att en ponny med 7or på alla ställen anses vara en medelbra ponny. Det är lätt att glömma bort det, när andra får höga poäng. Och varje poäng över 35 är ju då ett snäpp bättre än medelbra.
(och kanske en annan domare hade gjort en annan bedömning, men det är ju spelets regler)

Mina tankar börjar snurra när jag ser fotot på din ponny och poängen den har fått.
Först tänker jag att det är en fin ponny du har. Visst kan man peka på smådetaljer här och där, men helhetsintrycket är trevligt!

Sen tänker jag mer generellt på det där med poängsättning, att 36 poäng ibland kan låta "dåligt", men att man då glömmer bort att en ponny med 7or på alla ställen anses vara en medelbra ponny. Det är lätt att glömma bort det, när andra får höga poäng. Och varje poäng över 35 är ju då ett snäpp bättre än medelbra.
(och kanske en annan domare hade gjort en annan bedömning, men det är ju spelets regler)
Ett tag efter jag gjorde inlägget igår (och även FB och Instagraminlägg ;) ), kom jag på att jag kanske skrev det lite för negativt, dvs att det låter som om jag är missnöjd. Det är jag inte. Hon är en jättefin och trevlig ponny :D , och det var ju mest bara småsaker hon fick kommentarer på, inget särskilt viktigt och inga stora minus (vissa problem med ben kan jag t.ex. tycka kan kännas mer problematiska, utifrån en användningssynpunkt).

Däremot, så om man ska ge en sammanfattning till varför poängen sattes som de gjorde, och hennes styrkor och svagheter, så blir det ju mycket fokus på just kanske de svagheter som domaren nämnde, eftersom det väl är det som skiljer sig från "bra"/korrekt. För en hel del år sedan hade jag en fjording, som fick 88887 som treåring när uppfödaren visade henne - det enda jag hade koll på och kom ihåg av hennes kommentarer var just att det var lite kort trav, vilket var det som var den lilla svagheten som "stack ut" från alla normala, bra kommentarer. I min shettis fall, så tänker jag att det säger mer om varför poängen sattes som de gjorde genom att förklara att hon har något kort skritt och trav, snarare än att skriva "skritten var avspänd men något kort, traven var taktmässig men något kort", eller genom att bara skriva på att skritten var avspänd och traven var taktmässig. Samma sak med t.ex. kommentarerna kring HHB - välmusklad länd, välformat kors, välvinklad bog etc. - dvs mycket är bra, men just att halsen var lite kort är väl kanske det som varit det utslagsgivande mellan 7 och 8. Så ska man göra en kort sammanfattning så är det ju lättast att skriva ner några av de punkterna, eftersom jag tänker att de "säger mest" för att förklara poängen.

Sen, för mig som är väldigt ny på detta och än så länge inte kan se så bra själv hur hästarnas exteriör och gångarter ser ut, så är det kanske just de kommentarerna som gör det intressant för att lära mig. Innan domaren kommenterade det har jag aldrig någonsin tänkt på att hon har lite kort hals, men när jag kollar fotona nu så förstår jag ändå det - och det tycker jag är superintressant, eftersom jag annars aldrig hade lagt märke till det själv :D (jag är väldigt blind när det gäller att lägga märke till detaljer, oavsett nästan vad det handlar om :cautious:) Dvs att det är kommentarer som jag sett som en hjälp att förstå hur man kollar på detaljerna i hästens exteriör :)

1751804899868.webp

Sen, för mig som är väldigt ny på detta och än så länge inte kan se så bra själv hur hästarnas exteriör och gångarter ser ut, så är det kanske just de kommentarerna som gör det intressant för att lära mig
Här är det huvudet på spiken. Lyssna på kommentarerna och se ponnyn framför sig samtidigt är det bästa sättet att lära sig mer om exteriörbedömning!
Sen skiljer det kanske lite mellan bedömning vid premiering (som har avelsvärde som utgångspunkt) och utställning, där dagsform bedöms och evenemanget är en skönhetstävling. Det är egentligen olyckligt att det är samma poängskala som används, för det blir svårt att se skillnaden.

Sen, oavsett om man är ny eller gammal i gemet så rekommenderar jag exteriörkurser! Man lär sig alltid något nytt!

Vi har köpt en underbar liten shettis som är 7år. Kom hem i natt och det är som hon bott här länge så chill. Vi tog en promenad och grannens tokiga hund, bilar, galopperande hästar i hagen bekom henne inget utan traskade bara bredvid dotten ❤️

Är lite lost i detta med premiering/utställning. Om hon fått avelsdiplom som 3åring på 40p, avelsvärde GI och är utställd på 40p året efter. Är det någon mer meritering som finns?

IMG_1330.webp

Är lite lost i detta med premiering/utställning. Om hon fått avelsdiplom som 3åring på 40p, avelsvärde GI och är utställd på 40p året efter. Är det någon mer meritering som finns?
Det finns inget man "måste" göra, men OM man vill roa sig med utställningar kan man försöka nå SUCH (svensk utställningschampion). Det krävs då 3 guld (minst 40p), varav 2 "med marginal" (dvs minst 41p) och minst ett av gulden "med konkurrens" - vilket är lite luddigt uttryckt, men man ska inte vara den enda guldbelönade ponnyn på plats och lite mer än så. De tre gulden ska vara med olika domare och fördelat på minst två olika kalenderår. Det finns mer att läsa om det på SSS hemsida.
Man kan också bli Brukschampion (BRUCH) om man vill, även det finns mer info om på SSS hemsida.
Frågan är väl främst vad du är intresserad av.

Mest för skojs skull, då det kan vara kul att jobba mot någonting. Verkar dock inte finnas så mycket utställning i norr. Dottern pratar om att hon vill ställa ut och hittade att det fanns visningsklass på sommarpremieringen i närheten om det egentligen inte ger något att visa där i riktig klass igen. Dottern vill nog mest testa och kanske få ett papper eller rosett till väggen 😅
Vi har ett russ som ska visas nästa år också.
Det finns inget man "måste" göra, men OM man vill roa sig med utställningar kan man försöka nå SUCH (svensk utställningschampion). Det krävs då 3 guld (minst 40p), varav 2 "med marginal" (dvs minst 41p) och minst ett av gulden "med konkurrens" - vilket är lite luddigt uttryckt, men man ska inte vara den enda guldbelönade ponnyn på plats och lite mer än så. De tre gulden ska vara med olika domare och fördelat på minst två olika kalenderår. Det finns mer att läsa om det på SSS hemsida.
Man kan också bli Brukschampion (BRUCH) om man vill, även det finns mer info om på SSS hemsida.
Frågan är väl främst vad du är intresserad av.

Verkar dock inte finnas så mycket utställning i norr.
Hur långt norrut finns ni?

Om inte SSS har någon utställning tillräckligt nära er, så brukar Norrbottens Hästavelsförening arrangera utställning (ofta på hösten) där alla möjliga raser är välkomna.
En av mina uppfödningar finns i Boden och jag hade velat få den visad, så jag har jagat lite utställningsplatser i "närheten" för att se om ägarna kan lösa det. Därför har jag lite mer koll än jag kanske borde med tanke på var jag bor... :p

Typ på samma breddgrad som din uppfödning. Ska kolla på Norrbottens hästavelsförening 👍
Hur långt norrut finns ni?

Om inte SSS har någon utställning tillräckligt nära er, så brukar Norrbottens Hästavelsförening arrangera utställning (ofta på hösten) där alla möjliga raser är välkomna.
En av mina uppfödningar finns i Boden och jag hade velat få den visad, så jag har jagat lite utställningsplatser i "närheten" för att se om ägarna kan lösa det. Därför har jag lite mer koll än jag kanske borde med tanke på var jag bor... :p

Kan inte fatta de som säger att man inte ska köpa shettis till barnet utan hellre en b-ponny för att de är enklare, gäller bara att hitta rätt ponny ❤️

Dottern har bara ridit 3 terminer och började galoppera nu sista terminen och efter 1v med ponnyn känns det helt tryggt att rida ut i alla gångarter. Jag får bra motion dock att springa med, de är snabba trots korta ben 🥵

Ponnyn är fantastisk, inte stressat upp sig en enda gång eller blivit rädd för något. Ddet kommer väll nån gång såklart men grundtryggheten ❤️

IMG_1436.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka