I höst är det dags för min treåring, Havanna, att visas på sommarpremiering (Östergötland har ju, smidigt nog, två stycken, så att jag kan ta en ponny per tillfälle

). När jag visade fyraåringen, Fenix, så var hon den enda shettisen som hade träns med bett - alla andra shettisar hade någon typ av grimma.
Havanna har än så länge aldrig haft bett i munnen, och har nog kanske också eventuellt en mindre bettstorlek än Fenix (dvs inte säkert att jag har bett hemma som funkar för henne, och inte heller lätt att köpa då - jag har 9.5, men inte mindre, och mindre brukar också vara svårare att hitta). Hon har också en hel del annat att träna på inför hösten - hon är obrydd med t.ex. nya saker, hästar, traktorer, får etc. på promenader och är allmänt ganska chill med miljöer, men är fortfarande känslig för viss beröring, utrustning, när saker händer med henne etc. Så, eftersom alla andra körde med grimma, tänker jag att hennes invänjning vid bett får vänta och att fokus istället ligger på att försöka få henne mer allmänt trygg.
Men, vilken grimma? Hon har bara den här tråkiga tyggrimman, och Fenix lädergrimma är för stor (Fenix kör ponnystorlek i grimma, Havanna shettisstorlek). Jag tänker mig läder, men ska den vara svart? Brun? Vit? Finns det speciella visningsgrimmor?
Hon är gulsvart, så inte riktigt samma svarta nyans som Fenix. Jag köper hellre en lädergrimma som funkar i vardagen för henne, än en speciell grimma som mest bara fungerar för visning - men det är inte omöjligt att jag köper en grimma som mest är för visning.
Visa bifogad fil 171071