Shettistråden del II

Bukefalos 30 år!

Jag har mätt vikten på vår tjocka men egentligen inte så grova tycker jag (under allt fluff) ponny på 98cm med formel 2 på denna sida och fick det till 220kg (testade formel 1 men det var då totaöt orimligt då den sa att hon vägde under 150kg 🤣). Tänker att de inte är så precisa men kanske ger viss riktning.

Kan 220kg stämma? Finns en till bild i inlägg #958
Hon är 143cm i bröstomfång.
IMG_1767.webp

Jag skulle ju inte ha shettis igen..
Men nu ska jag låna en trots allt.
@Noviennas lilla Vega komma och göra ett gästspel här igen, tills den häst jag reserverat kan komma. Hon har nämligen föl vid sidan som först ska vänjas av.
Jag kommer att behöva avliva min ena (gamla) fjording pga skadan som inte vill läka och vill göra det innan kylan kommer pä riktigt.

Skissar lite på en ungefärlig foderstat, men undrar om någon av er har lite koll på vad man ska räkna för idealvikt.
Hon är 95 cm och lite nättare i typen än Mumma, som dessutom var ca 10cm högre.

Så vad räknar ni på för era shettisar i den höjden? Och vad hade ni gissat på Vega?

Jag har mätt vikten på vår tjocka men egentligen inte så grova tycker jag (under allt fluff) ponny på 98cm med formel 2 på denna sida och fick det till 220kg (testade formel 1 men det var då totaöt orimligt då den sa att hon vägde under 150kg 🤣). Tänker att de inte är så precisa men kanske ger viss riktning.

Hon är 143cm i bröstomfång. Visa bifogad fil 173998
Tack för svar.
För mig känns det lite högt då tjock Mumma vägde 254 på våg. Men det är så svårt att bedöma hur 20kg skillnad ser ut, speciellt på en så liten... Hade gissat på 200, men troligt att måtten har mer rätt än min gissning.
Edit: Läs alla inlägg innan jag svarar.

Senast ändrad:
Jag har vägt (på våg, på klinik) ett gäng shetlandsponnyer i olika storlekar och modeller så jag har hyfsad koll på vad de brukar väga.

Hon är 143cm i bröstomfång. Visa bifogad fil 173998
det är nog åtminstone i närheten av sanningen. Möjligen aningen högt.
(men gäller det avmaskning är det bättre att räkna för högt än för lågt)

Tack. Har räknat på en foderstat för vintern som att hon i normalvikt ska väga 180kg så då bör det vara lagom bantning tänker jag. Får hålla fortsatt koll på bukmåttet 😎

Hon gar gått ner några cm runt magen (🙌) sedan jag drog ner höet i hagen till hennes stora förtret 🙄, otroligt vad lite de behöver sätta i sig trots rätt ordentlig motion 5-6 dagar i veckan. Hon rids 3/4 dagar i veckan och jag tömkör/kör så att hon totalt går 6 dagar i veckan varav ett långt körpass i ordentligt tempo, tänk om hon gått bara som sällskap 🤯

Jag har vägt (på våg, på klinik) ett gäng shetlandsponnyer i olika storlekar och modeller så jag har hyfsad koll på vad de brukar väga.

det är nog åtminstone i närheten av sanningen. Möjligen aningen högt.
(men gäller det avmaskning är det bättre att räkna för högt än för lågt)

Senast ändrad:
Tack. Har räknat på en foderstat för vintern som att hon i normalvikt ska väga 180kg så då bör det vara lagom bantning tänker jag. Får hålla fortsatt koll på bukmåttet 😎

Hon gar gått ner några cm runt magen (🙌) sedan jag drog ner höet i hagen till hennes stora förtret 🙄, otroligt vad lite de behöver sätta i sig trots rätt ordentlig motion 5-6 dagar i veckan. Hon rids 3/4 dagar i veckan och jag tömkör/kör så att hon totalt går 6 dagar i veckan varav ett långt körpass i ordentligt tempo, tänk om hon gått bara som sällskap 🤯
Vega är igen sen i början av veckan. Funkar bra med lilla (eller ja i detta fallet stora, unga fjordis Y). Eikar är borta sedan i förrgår.
Vänligen bortse från Ys runda mage. Finns anledningar till att hon fått för mycket gräs i sommar. Bantning pågår.😇

@Novienna är en ängel som lånar ut Vega trots att hon egentligen ska säljas.
Jag ska opereras på tisdag också och känner en trygghet i att inte behöva flytta Ystra mitt i allt kaos.
Maken sköter hästarna, jag kan övervaka dem i mina kameror när jag läker sår osv.

Bifogade filer

• 20250915_153808.webp
    20250915_153808.webp
    547,8 KB · Visningar: 120
Ponnyridning under en veteranplöjning (traktorer utan ljuddämpare, kan vi väl säga). Vi står mitt emot några får och bredvid en luftskyttebana.
Det är barn, hundar, gubbar och allt ni kan tänka er.

Prinsessan fantastisk som vanligt. Hon är inte alls min typ av häst (för lite action :o) men så himla trygg och perfekt för barn.

Jag är team shettis alla dagar i veckan :heart

Min lilla har ju lite problem med sina patellor bak så hon fick hoppa på stora hästens friskvårdsrutiner när det uppdagades. Hon har verkligen blivit så fin I kroppen, och även i hullet faktiskt! Osteopaten var ut igår och nu är det bra funktion i den lilla kroppen, hon var som en liten hård knut tidigare. Efter att hon också jobbat lite med ena bogen och halsen på den sidan (varit större problem bak som fått fokus tidigare behandlingar) så såg ponnyn lite lätt full ut när hon gick iväg efteråt 😅 Men sedan dess har hon rört frambenen på ett mycket friare, naturligare och jämnare vis när hon skrittar. Jag har trott att hon rört sig sådär lite "ihopklämt" med bogarna pga liten och tjock och att det varit mer hennes rörelsemönster. Man ser det fortfarande i trav eller främst galopp. Men riktigt härlig känsla blev det i skritten i alla fall vilket känns bra! Också väldigt fint att ha en behandlare som tycker det är minst lika viktigt att även de små får hjälp med kroppen och har rätt till en välfungerande kropp om de så bara är sällskapsponnys ❤️

Idag var det dags för min treåring, Havanna, att visas på sin sommarpremiering.

Fyraåringen fick köra premieringen tidigare vår, och Havanna fick vänta till nu, eftersom hon behövde landa en del mentalt. Det har varit tydligt vad uppfödarna tränat på, och det har hon varit väldigt duktig på (lyfta hovar, bli ledd, allmänt miljöer och saker som händer etc.), men det har också märkts tydligt vad hon inte tränat lika mycket på - hon har t.ex. varit spänd vid rykt, om man rör vid henne, klappar (schäferklappar var fortfarande något som hon blev väldigt spänd av i början av sommaren), saker på henne (framförallt vid bakdelen - första gången hon fick täcke på sig i somras vad det halvpanik tre varv i galopp i hagen innan hon lugnade ner sig) etc. Och det börjar märkas skillnad nu - hon är mer lugn och trygg vid människor, inte lika spänd, och det var inga som helst problem att vara på premieringen. Inte ens vid mätning, när det var flera personer runt henne samtidigt som pillade och höll på. Inte heller några problem att stå och halvsova i väntan på hennes tur, även om hon nog helst hade fortsatt sova lite till sen när det var dags ;) Men hellre en ponny som är lite bekväm av sig och trött och lugn i sådana här sammanhang, och får sämre poäng på skritt och trav, än en häst som är på helspänn och har svårt att chilla :)

Hon behövde också få mer tid på sig för att fylla ut kroppen lite, men det har hon ändå inte lyckats göra under sommaren - trots mängden proteinfoder hon har fått den senaste tiden :cautious:

DSC_5005.webp

Jag har sedan innan tyckt att hon har lite veka kotor, och det höll domaren med om - så det är kul att jag ändå kunnat se det själv (eftersom jag har i princip noll erfarenhet av exteriörbedömningar). Muskelfattig vet jag ju tyvärr också om (vilket också märks på magen - dvs muskelfattig överlinje och mage som "hänger"), vilket är anledningen till att hon fått mer protein - men hon har än så länge inte gjort några jättestora ändringar på den fronten (hon var liknande när jag köpte henne, träckprov och avmaskning är gjort, tänderna ska kollas i november, och hon får som sagt mer protein nu, och planen är även att öka på energin i fodret mer (kraftigare bete till en början)). Knipt under framknät hade jag inte ens koll på vad det betydde :p

Benen kommer ju inte bli bättre (och öronen kommer inte bli mindre :p men det är ju inte precis något som påverkar hur hon mår eller fungerar ;)), men annars är det ju flera saker där hon nog skulle ha kunnat få lite bättre poäng med mer mognad, muskler, och mer framåtbjudning (dvs med lite mer ålder, styrka och erfarenhet). Dvs, mycket av det hon fick neddrag på är saker inte är stora problem, utan mer bara att hon kanske hade behövt få lite mer tid på sig. Ett helt okej resultat :)

Och, som sagt, väldigt duktig och snäll ponny som skötte sig jättebra :D (vilket är prio 1 för mig)

IMG_20250921_202250898.webp

Nu när 3-åriga Havanna har visats på sin sommarpremiering får hon pausa lite, och så får 4-åriga Fenix mer fokus istället. Inkörningen pågår långsamt för henne, och egentligen är hon nog redo att börja testa dra vagnen. Men, idag blev det istället mer ett fyspass för henne - dra harven. Hon har gjort det 2-3 gånger innan, men bara väldigt korta stunder. Hon är fortfarande ovan att behöva dra tyngder, och det här var den längsta stunden hittills då hon faktiskt behövt ta i lite i selen. Det märks på henne att hon är ovan att ta i, när hon märker att det är mer tyngd i selen så tvekar hon först och behöver lite stöd för att förstå att hon ska ta i och gå på framåt. Men hon är väldigt duktig och sköter sig jättebra ♥️

IMG_20251003_174708050.webp

Vet att jag inte varit så aktiv här i tråden på ett tag, Vega går ju som ni vet hos bästa Cattis_E och flyttar i december till sin nya ägare. Det känns tungt men blir lite lättare när jag får såhär härliga bilder på Björne som just nu är iväg på inkörning. Snart tre av fyra veckor avklarade och han travar självsäkert med vagnen bakom, gissa om matte är stolt 🥰

1000013335.webp

Vet att jag inte varit så aktiv här i tråden på ett tag, Vega går ju som ni vet hos bästa Cattis_E och flyttar i december till sin nya ägare. Det känns tungt men blir lite lättare när jag får såhär härliga bilder på Björne som just nu är iväg på inkörning. Snart tre av fyra veckor avklarade och han travar självsäkert med vagnen bakom, gissa om matte är stolt 🥰

Visa bifogad fil 175628
Han är en stjärna!

Vega gillar rosa (falu rödfärg)

1000019335.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?