Shettistråden del II

Bukefalos 30 år!

Alltså förlåt för fjordhäst i shettistråden, men har man en säker häst kan man få för sig sånt här med...
Eller släpa saker mer stillsamt ..

Bifogade filer

• press4.webp
    press4.webp
    31,8 KB · Visningar: 1 590
Dottern och shettisen gillar att öva enkla dressyrprogram. Vi kör just nu LD4. Börjar med följa john och sedan backar jag mer och mer eftersom båda lärt sig programmet.

Ponny som tigger godis efter dagens ridpass.
Försökte introducera öppna för mitt lilla ekipage (Prinsessan gör det på töm) men oklart om någon fattade vad jag menade 😅 de fick till lite böjning och hovförflyttningar i alla fall.

Vad mer kan man hitta på för saker med en liten ponny som inte gillar ridbanan så mycket? Bommar/hinder är lite svårt just nu.

Visa bifogad fil 177469

Vet att jag plockade med mig hinderstöd och andra grejer jag kunde nå när jag red shettis. Nu hade jag en trygg ponny, men även gjort det med en ung islandshäst. Bra träning både för häst och ryttare, går inte att rida mycket på tyglarna om man också ska dra/bära med sig något. Kanske någon som sagt redan, men det mesta inom WE borde väl gå att använda på något vis. Det är ju väldigt konkret, lite roligare och enklare att förstå än dressyr som är mer abstrakt.

Löshoppning för mina två idag, vilket de nog båda var nöjda med (dvs att komma ut lite mer och få springa mer). Det har mest varit chilla i hagen, lugna promenader och inkörningsträning (för äldsta) den senaste tiden, och det kommer knappast bli bättre på den fronten nu när jag är inne på de sista månaderna av graviditeten :p

Kass bild, men man kanske ändå ser de två svarta skuggorna - min mobil är inte precis gjord för att fota saker i fart i ridhus, så det blev screenshot från film ;)

1766229043149.webp

Tillbaka till mer långsamt jobb för Fenix idag, några korta rundor dra hem lite sly som jag tagit ner. Det har börjat växa en del mellan vägen och hästhagen, så jag kollade nu med markägare att det var okej att jag tog ner en del (det känns också som en inte för tung uppgift nu under slutet av graviditeten, att ta lite då och då utifrån vad jag känner för). Det finns en del mer fullvuxna träd också, men det är egentligen inte något problem - utan det är just att jag inte vill att det ska bli helt igenväxt.
Det var också första gången som Fenix fick dra mer yviga saker (eller vad man ska kalla det?), men hon skötte det galant.

IMG_20251221_132037099_HDR.webp

Det är inte lätt att vara 82 cm över havet i storkek och det kommer 3-4 dm snö på kort tid. Mini gick in bakom mig I mina fotspår när vi gick på oplogade vägar idag :p.
Vi passerade också nåt fruktansvärt läskigt - en snöslunga som tänkte äta upp henne (påstod hon alltså, jag är inte lika övertygad).

Blåser lite liv i tråden med en hälsning från oss 😊

Har inte orkat skriva så mycket eftersom det känts lite tungt med hästarna ett tag men nu går vi mot ljusare tider med mer energi och mycket att se fram emot. Vega har flyttat till sin nya ägare och även om det var otroligt jobbigt känns det bra, hon har fått ett jättefint hem och kommer få all den uppmärksamhet hon förtjänar :heart
Björne blir bara stiligare för varje gång jag ser honom (inte alls partisk...), planerna för i år är att fortsätta med inkörningen, träna mycket på lydnad (trots säsongen märks det tydligt att han är hingst 🙈) och kanske avelsvärdering till hösten så får vi se efter det hur vi gör med kastrering 😊

Vad har ni för planer och mål med era små stjärnor i år? Är det någon som funderar på treårstest? Hade varit väldigt kul att prova men misstänker att jag inte hinner träna ordentligt till det 🤔

20260131_134559~2.webp

Blåser lite liv i tråden med en hälsning från oss 😊

Har inte orkat skriva så mycket eftersom det känts lite tungt med hästarna ett tag men nu går vi mot ljusare tider med mer energi och mycket att se fram emot. Vega har flyttat till sin nya ägare och även om det var otroligt jobbigt känns det bra, hon har fått ett jättefint hem och kommer få all den uppmärksamhet hon förtjänar :heart
Björne blir bara stiligare för varje gång jag ser honom (inte alls partisk...), planerna för i år är att fortsätta med inkörningen, träna mycket på lydnad (trots säsongen märks det tydligt att han är hingst 🙈) och kanske avelsvärdering till hösten så får vi se efter det hur vi gör med kastrering 😊

Vad har ni för planer och mål med era små stjärnor i år? Är det någon som funderar på treårstest? Hade varit väldigt kul att prova men misstänker att jag inte hinner träna ordentligt till det 🤔

Visa bifogad fil 180701

Jag gjorde treårstest med min standard och skulle gjort det med min mini också, men han fick feber veckan innan testet.
Men det var väldigt roligt att göra, så är du sugen tycker jag absolut du ska prova!
Man behöver ha provat löshoppning och lösgalopp åtminstone några gånger och så träna på att visa. Det är typ allt. Sen måste de ju förstås ha lite ork till att genomföra löshoppningen, för det blir ju ganska många varv i eventuellt tungt underlag.
För dessa små blir ju sträckan att springa väldigt lång jämfört med de större ponnierna.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka