Shettistråden del II

Bukefalos 30 år!

Det är drygt 3 år sedan tanken på en egen körponny slog rot, det har varit en lång väg dit men idag har jag för första gången suttit i vagnen bakom min alldeles egna ponny och därtill min uppfödning :heart
Björne är en stjärna och jag är så stolt och glad över min fina lilla kille, och så tacksam för bästa @Cattis_E som gjorde mig sällskap när jag skulle hämta hem honom 🥰

20251019_115000.webp

Det är drygt 3 år sedan tanken på en egen körponny slog rot, det har varit en lång väg dit men idag har jag för första gången suttit i vagnen bakom min alldeles egna ponny och därtill min uppfödning :heart
Björne är en stjärna och jag är så stolt och glad över min fina lilla kille, och så tacksam för bästa @Cattis_E som gjorde mig sällskap när jag skulle hämta hem honom 🥰

Visa bifogad fil 175813
Nog är han en stjärna alltid, och det var klart värt bilåkandet för att se dig köra honom för första gången. Sken ikapp med solen gjorde ni 😊.

Visa bifogad fil 175813

Åh, jag minns den känslan. Den är underbar :love:
Grattis!

Men nu är det ju för länge sen det hände nåt i denna tråd. Så ni får stå ut med att det är en fjord med på ett hörn ockaå.

(En del av er har kanske redan sett i en annan tråd, men tror inte alla sett).

Vi tyckte det behövdes ett disco för att pigga upp i gråvädret

Lite soligt imorse (vilket ju inte är det vanligaste i november :p ) så mina tjejer fick passa på att komma ut en liten runda. Fenix tömkördes och Havanna fick gå bredvid med grimma och grimskaft. Havanna fick även hjälpa till att bära min kappa när jag tyckte det var varmt ;) vilket är bra träning för henne eftersom hon tycker det är lite otäckt att ha saker på sig

IMG_20251102_091552102.webp

Här är skogshage-perioden över just nu och det är liten hage vid stallet istället. Är så sjukt rädd för fång igen så vet inte riktigt när jag ska våga släppa på henne på gräset. Funderar på att prova några timmar ibland. Hon ska få prova gå med ny kompis då med.

Hoppas på att kunna få till lösdrift i skogshagen nästa år, men då måste vi köpa en till häst (vi lånade bara en under sommaren nu).

Fenix fick idag för första gången testa ett nytt redskap jag hittat begagnat till shettisarna, typ en lunningsbåge/-släpa/vad-det-nu-heter. Bara några få meter, och med flera godisbitar, eftersom hon fortfarande är mest van att dra rep snarare än hårda skaklar (och den här är också trängre än träskaklarna vi än så länge tränat med). Men hon skötte det bra :heart

IMG_20251122_112236400_HDR.webp

Inte kan man tro att en sådan här liten köttbulle får sådant raketbränsle av nysnö och kan få upp bakhovarna typ 2m över mark 🚀🫣

Ungen flög såklart 🙄, men hoppade upp och klarade av fint att korrigera nästa gång hon var på väg att bralla iväg. Tur att ponnyn är söt och oftast beskedlig ❤️

IMG_2459.webp

Ponny som tigger godis efter dagens ridpass.
Försökte introducera öppna för mitt lilla ekipage (Prinsessan gör det på töm) men oklart om någon fattade vad jag menade 😅 de fick till lite böjning och hovförflyttningar i alla fall.

Vad mer kan man hitta på för saker med en liten ponny som inte gillar ridbanan så mycket? Bommar/hinder är lite svårt just nu.

1000025736.webp

Försökte introducera öppna för mitt lilla ekipage (Prinsessan gör det på töm) men oklart om någon fattade vad jag menade 😅 de fick till lite böjning och hovförflyttningar i alla fall.

Vad mer kan man hitta på för saker med en liten ponny som inte gillar ridbanan så mycket? Bommar/hinder är lite svårt just nu.

Visa bifogad fil 177469
Jag ska nog kunna kläcka ur mig lite idéer.
Bara inte precis nu, ska ut till "mina" pållar nu.

Vägrar lillponny ridbana helt eller beror det på om det finns något intressant och spännande och inte bara "tråk".

Hur intensiv behöver motionen vara?
Funkar det lika dåligt i hage/på gårdsplan (om man tex ska släpa fram nån form av grejjor). Jag har en del idéer om enkla saker att ta fram och undan.

Visa bifogad fil 177469
Dressyr för hand lär vara ett alternativ, spelar väl ingen roll att ponnyn är liten då.

Jag tömkör/tränar för hand när jag kan, men tänkte just när jag har ryttare :)
Nu bara spånar jag, men kan det hjälpa att tänka mer åt WE hållet, för att se om hästen blir lite mer pepp då? Dvs slalom runt koner/pinnar, gå runt och över bommar på olika sätt, och andra saker som man interagerar med på olika sätt. En tidigare ridhäst jag hade tyckte jag att det gjorde skillnad på hur hon tog sig an uppgifter om det var bara en volt eller slalom, eller om det faktiskt var runt eller förbi saker (eller så var det min ridning som ändrades :angel: )

Lägg ut en pressenning eller matta på marken och träna att gå/rida över.

Slalom

Flytta föremål från en stolpe till en annan (när nån rider då).

Försöka få hästen att kliva på ett hinklock med en hov när man går över det. Svårare än man tror.

Rita upp en fyrkant med tex sprayfärg och gör halt inom den.
Kan även träna framdelsvändning där om man gör den lagom stor.

Har du någon klätterbacke? Behöver imte vara så lång eller jättebrant. Väldigt nyttigt att skritta i motlut. Även göra halt i motlut om den inte är för brant.

Lära hästen att knuffa på en pilatesboll. Shettisar brukar putta med mulen....

Återkommer när jag kommit på mer..

Tack @__sofia__ och @Cattis_E :bow:

Backar finns men kvällstid behöver vi hålla oss på ridbanan. Undviker egentligen bommar vintertid eftersom jag inte vill att de ska frysa fast, men toppentips!

Jag är så glad över att tjejen vill rida så vill att det verkligen ska vara roligt :o

@Blyger
Kom på ett par till.

Öppna och rida genom repgrind utan att tappa repet. Men kräver några stolpar/hinderstöd att fästa repet i.

Om man inte råkar ha en trä/metallgrind då.

Sätt ihop några av ovanstående till en liten bana..

Egentligen är det bara fantasin och säkerheten som sätter gränserna.

Tack @__sofia__ och @Cattis_E :bow:

Backar finns men kvällstid behöver vi hålla oss på ridbanan. Undviker egentligen bommar vintertid eftersom jag inte vill att de ska frysa fast, men toppentips!

Jag är så glad över att tjejen vill rida så vill att det verkligen ska vara roligt :o
Förstår dig med bommarna. Jag tar undan mina bommar varje gång 😅.
Som tur var har jag lätta bommar.
Men så har jag saltat sandunderlaget innan det blev kallt också så det fryser inte lika lätt om jag skulle lämna nån enstaka gång.

Finns ju sådant som att slänga en boll från hästryggen och försöka träffa en hink eller dylikt också.

Ska se om jag kan komma på något mer....

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka