Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
En bild på mina två minishettisar :)
Skenekulls Hilda f.2014 och Sandbackas Gullfaxe f.2004.

11215049_10153312745139648_7914251943038929369_n.jpg

Bild från maj.
 
Det blev en puta från börjes tillslut. Ska köpa en syntetsele från drive out, min kompis hade precis köpt en sån och jag fick klämma lite på den och blev såld! Får låna grannens rockard, men tycker jag inte den funkar ok och jag tycker det är roligt med körningen, så kommer jag nog köpa en cavaletti. Deras rockard har ingen svängel och inga fästen för baksele heller så den är inte optimal, men får funka tills vi bestämt oss för om vi gillar att köra eller inte jag och döttrarna. Det braiga med selen är att den kommer funka som tömkörningsgjord också!
 
I söndags var jag och ställde ut mitt shettissto för första gången några år. Vid tidigare utställningar så har hon varierat mellan 36-40 p. Vid söndagens utställning fick hon enbart 36 p. Hur hon ser ut exteriört kan jag inte påverka, men uppenbarligen behöver vi träna gångarterna då de är väldigt markbundna.

Är det någon som har tips på hur man kan förbättra skritt och trav så de blir mindre markbundna?

Finns det något mer som man ska tänka på när man tränar till utställning?

/Lizzie - ingen utställningsräv ;)
 
Här måste jag ju göra ett avstamp! Har en shettisdam -08 som både rids o körs, en riktigt liten arbetsmyra! :) Har haft henne i min ägo sedan hon var tre.

Läste om funderingar kring sadel, mitt stora dilemma... En dam som är rejält bakhög, vill inte behöva ha svanskappa o har därför inte hittat rätt än. Så för tillfället utbildas 7åringen som rider i en fårullspad och voltigegjord, det som ligger absolut bäst (och mest still!!) för stunden. ;) Har en barefoot cheyenne barnsadel, men den glider fram. :(

Kör henne gör jag i startselen från driveout i läder, och rockarden från globus! Inte helt idealiska, men med relativt lätta medel går det att fixa bara man får tummen ur! :p Ska se om jag har någon bild på henne, eller om jag ska fota o visa sommarhullet... :ängel:
 
I söndags var jag och ställde ut mitt shettissto för första gången några år. Vid tidigare utställningar så har hon varierat mellan 36-40 p. Vid söndagens utställning fick hon enbart 36 p. Hur hon ser ut exteriört kan jag inte påverka, men uppenbarligen behöver vi träna gångarterna då de är väldigt markbundna.

Är det någon som har tips på hur man kan förbättra skritt och trav så de blir mindre markbundna?

Finns det något mer som man ska tänka på när man tränar till utställning?

/Lizzie - ingen utställningsräv ;)
När jag har mer tid (jobbar hysteriskt mycket just nu) ska jag utveckla lite mer, för man kan faktiskt i viss mån påverka, kanske inte direkt hur exteriören ser ut men åtminstone vilken poäng som ges. Eftersom det skiljer såpass mycket på ditt sto så skulle jag to att hon är en sån som balanserar mellan två poäng på de flesta punkterna och det handlar då om att lura domaren att välja den högre poängen...
 
Här måste jag ju göra ett avstamp! Har en shettisdam -08 som både rids o körs, en riktigt liten arbetsmyra! :) Har haft henne i min ägo sedan hon var tre.

Läste om funderingar kring sadel, mitt stora dilemma... En dam som är rejält bakhög, vill inte behöva ha svanskappa o har därför inte hittat rätt än. Så för tillfället utbildas 7åringen som rider i en fårullspad och voltigegjord, det som ligger absolut bäst (och mest still!!) för stunden. ;) Har en barefoot cheyenne barnsadel, men den glider fram. :(

Kör henne gör jag i startselen från driveout i läder, och rockarden från globus! Inte helt idealiska, men med relativt lätta medel går det att fixa bara man får tummen ur! :p Ska se om jag har någon bild på henne, eller om jag ska fota o visa sommarhullet... :ängel:
Det där med arbetsmyror är nog ganska rastypiskt :love:, jag letar fortfarande efter de sura, lata ponnyer som icke invigda påstår finns...

Kolla om du kan hitta en wintec ponnyputa. Man ser dem dock sällan på begagnátmarknaden, antar att de som har köpt såna håller hårt i dem...

Finns det någon shetlandsponny som inte har sommarhull så här års? ;)
 
Det där med arbetsmyror är nog ganska rastypiskt :love:, jag letar fortfarande efter de sura, lata ponnyer som icke invigda påstår finns...

Kolla om du kan hitta en wintec ponnyputa. Man ser dem dock sällan på begagnátmarknaden, antar att de som har köpt såna håller hårt i dem...

Finns det någon shetlandsponny som inte har sommarhull så här års? ;)


Eller hur, riktiga arbetshästar i små format! :)

Har wintec en ponnyputa?? Den har jag nog missat, bara sett syntetsadlarna. Testat en maxam, dock i 16". Låg bra men rör ändå på sig (den provade jag med svanskappa), varför gör man dessa små sadlar med kilbossor?! Känner ju att ska det hoppas o ridas tävlingar så är det ju bomsadel som gäller, riktigt dilemma! Hade en globus-ponnyputa. Samma där, gled fram, men även sidledes. Mellan manke och kors skiljer det bortåt 5cm på min pålla... :nailbiting:
 
Det där med arbetsmyror är nog ganska rastypiskt :love:, jag letar fortfarande efter de sura, lata ponnyer som icke invigda påstår finns..

Finns det någon shetlandsponny som inte har sommarhull så här års? ;)

Arbetsmyra finns här också! Blir sur av att inte jobba! Joo vår har inget sommarhull,men det är bara för att hon inte går gå på bete:devil: hon brukar bli rundare på vintrarna,såklart mycket pga den enorma pälsen:D
 
När jag har mer tid (jobbar hysteriskt mycket just nu) ska jag utveckla lite mer, för man kan faktiskt i viss mån påverka, kanske inte direkt hur exteriören ser ut men åtminstone vilken poäng som ges. Eftersom det skiljer såpass mycket på ditt sto så skulle jag to att hon är en sån som balanserar mellan två poäng på de flesta punkterna och det handlar då om att lura domaren att välja den högre poängen...

Tack! Det skulle verkligen uppskattas! Jo, det stämmer att hon pendlar mellan 2 poäng på de flesta punkterna. Behöver du hennes omdömen i de olika punkterna så är det bara du hör av dig.

/Lizzie
 
När jag har mer tid (jobbar hysteriskt mycket just nu) ska jag utveckla lite mer, för man kan faktiskt i viss mån påverka, kanske inte direkt hur exteriören ser ut men åtminstone vilken poäng som ges. Eftersom det skiljer såpass mycket på ditt sto så skulle jag to att hon är en sån som balanserar mellan två poäng på de flesta punkterna och det handlar då om att lura domaren att välja den högre poängen...
Jag ska försöka utveckla litegrann.
Vissa saker kan man inte påverka = det som styrs av hur skelettet är format. Men genom olika hull och muskulatur får man olika intryck av samma häst. För att få de höga poängen gäller det att lära sig vad som är lagom för sin egen ponny.
Jag visar med några bilder på egna ponnyer.
tryd07_hippoteketsesska.jpg

89888 = 41 p

Här en aning fetare...
ShowUserFile.aspx

88787 = 38 p
Med mer hull på den här ser hon mer kortlinjerad ut och tappar liksom elegansen i linjerna.

Och en annan ponny
Valla06_HippoteketsCassis.jpg

88778 - här har hon nyligen kommit hem från en fodervärd som höll henne för smal för att vara i utställningsskick.

2ebf354bea-cassis.jpg

99777 - här i högt hull, vilket ger just den här ponnyn harmoni i exteriören.
Men blir det för mycket av det goda så ser hon snarare ut som en flodhäst :p

Så här såg on ut med föl vid sidan, ganska urdiad
hippoteketscassis.jpg

Hon lyckades ändå få 40 p den dagen, tror det var 88798.

Genom att göra mittbena i manen får man lite samma effekt som när man knoppar större hästar, det ger en fin överlinje och ser i många fall elegantare ut. (kom ihåg att utställning är en skönhetstävling!)

Benställningen i sig kan man inte påverka alls.
Men man kan se till att hästen är korrekt verkad (och ev skodd). Tyvärr ser man ofta snedverkade hovar som ger felaktiga benställningar.
Har man en ponny som är gracil (smala ben) kan man vinna på att visa den på höst-vinter-utställningar, OM den har mycket behåring på benen, för då döljer man att benen är smala.

Gångarterna är det som går att påverka mest. Min första avelshingst fick t.ex mellan 8 och 10 på sin trav. Första gången han fick 8 var han väldigt kissnödig, visade det sig när jag ställde in honom i släpet och han kissade så det skvalade. Han kunde spänna sig till 7 på skritten likaväl som han fick 9 när han var avspänd och skrittade genom hela kroppen.

Svarta stoet ovan har även hon fått mellan 7-9 på skritt och 7-8 på trav. Ibland har hon ingen framåtbjudning alls, då blir det 7. Och när hon bjuder framåt skrittar hon riktigt bra och får då 9.

Hoppas jag lyckades förklara litegrann i alla fall. Dagsformen kan göra en hel del skillnad på bedömningen. Sen ska man också komma ihåg att ponnyerna bedöms i konkurrens med andra ponnyer. Är konkurrenterna supervackra så kommer gränsfallet att få de lägre poängen. Är konkurrenterna superrörliga i trav så är risken att en "normal trav" plötsligt anses vara ganska kort och poängen åker ner ett pinnhål.
Utställning är, som sagt, en skönhetstävling som bedömer det domaren ser ponnyn visa upp för dagen. Olika domare har också litegrann lika preferenser och även det kan göra att poängen skiljer litegrann

Ett av mina första ston (sedemera Elitpremierad) fick mellan 36-41 p
Ett annat av mina avelsston fick 36 på treårspremieringen, en vecka senare 41 på utställning och har lyckats få 43 p både som 1-åring och vid 14 års ålder.
Avelshingsten som är parkerad hos mig i år har fått mellan 38-42 p
För att ta några exempel
Det är inte alls ovanligt att resultaten varierar, även om det är frustrerande när man vill nå de högre poängen...
 
Igår var det dax för årets sommarpremiering där mitt treåriga sto skulle få sin bedömning.
Det är alltid lika spännande, för man vill ju så gärna ha det där diplomet och det är ju "nu eller aldrig" som gäller.
Den här gången gick det vägen! Hippotekets Mumma (e. Titol u. Zandra - Wessel v.d. Amstelhof) fick sitt diplom med 88888=40p! Detta innebär också att mamma Zandra (som numera ägs av @ancan ) är klar för höjning till Elit!

11947675_10153124895222404_8416220014147350573_n.jpg
 
Igår var det dax för årets sommarpremiering där mitt treåriga sto skulle få sin bedömning.
Det är alltid lika spännande, för man vill ju så gärna ha det där diplomet och det är ju "nu eller aldrig" som gäller.
Den här gången gick det vägen! Hippotekets Mumma (e. Titol u. Zandra - Wessel v.d. Amstelhof) fick sitt diplom med 88888=40p! Detta innebär också att mamma Zandra (som numera ägs av @ancan ) är klar för höjning till Elit!

11947675_10153124895222404_8416220014147350573_n.jpg
Och vi är ännu mera glada över vår fina Zandra här ute i hagen ! Grattis @ameo till ännu en fin uppfödning och till ett framgångsrikt avelsarbete.
 
Igår var det dax för årets sommarpremiering där mitt treåriga sto skulle få sin bedömning.
Det är alltid lika spännande, för man vill ju så gärna ha det där diplomet och det är ju "nu eller aldrig" som gäller.
Den här gången gick det vägen! Hippotekets Mumma (e. Titol u. Zandra - Wessel v.d. Amstelhof) fick sitt diplom med 88888=40p! Detta innebär också att mamma Zandra (som numera ägs av @ancan ) är klar för höjning till Elit!

11947675_10153124895222404_8416220014147350573_n.jpg

Grattis!

/Lizzie
 
nu är det väl ändå dax att åter skrämma liv i tråden om våra underbara småponnysar!

Här har antalet minskat en del i år, jag har nu 2 vuxna avelsston, ett stoföl, en ettårshingst på tillväxt och två valacker 20+, varav den ena är lånad.
Hur har Ni andra det?
 
Vi har också en shettis. Han älskar att promenera, springa, hoppa och busa, köras och tömköras, bada på sommaren och springa i snön på vintern. Han har alltid tyckt om att gå till paddocken, brukar ställa upp hinder där och han hoppar alltid helt på egen hand och dessutom hoppar han högre än vad vår welshponny någonsin har gjort :D

Har faktiskt aldrig träffat på en lat shettis som många verkar tro att de kan vara.
 
Köpte min första shettis nu i augusti. Hon heter Saga och är född -06. Har fått 37p på utställning som 1-åring och jag skulle också vilja ställa ut henne en gång till som vuxen. Enligt kritiken har även hon markbundna rörelser så vi behöver träna på det:) Saga används som barnponny till mina två barn som rider och kör henne.
 
@ameo vi har en sån där som är jätte trött och protesterar hehe. Kan visserligen bero på att vi inte alls haft den tiden vi önskat och att han bär på väldigt många extra kg nu när vi kommit igång. Han är världen världens bästa runt mina små (!) barn när det kommer till hanteringen i stallet och där i kring. Däremot går han inte gärna framåt i ridningen, grannungen som är 8 red honom här om dagen och fick inte upp honom i trav annat än i riktning mot stallet. Håller tummarna för att jag kan drilla honom lite på lina och töm så det blir iaf lite mer ordning på honom, både vikten och uppförandet.
 
nu är det väl ändå dax att åter skrämma liv i tråden om våra underbara småponnysar!

Här har antalet minskat en del i år, jag har nu 2 vuxna avelsston, ett stoföl, en ettårshingst på tillväxt och två valacker 20+, varav den ena är lånad.
Hur har Ni andra det?

Håller på med en långdragen utredning på Faxe (min valack f.2004), i maj fick han fång, som påföljdes av diagnosen PPID, sedan förstoppning och klinikbesök på det.
Utöver det beter han sig mycket konstigt vid körning och arbete i allmänhet som innefattar någon form av "krav", han stressar något extremt. Han har alltid varit PIGG, men också precis lika stabil som pigg. Totalt orädd och alla fyra benen i backen (oftast ;) ).
Det stabila har liksom suddats ut och han känns helt labil på något mystiskt vis.
Efter att ha skott honom och därav fått bort ömfotingen, kollat samt åtgärdat tänder (hakar och har tuggat snett) och PPID-medicin under justering är det om 2 veckor dax för klinikbesök med utredning..
Hoppas det ger nåt som går att åtgärda :crazy:

Lilla damen har varit på ett par utställningar, hon uppför sig MYCKET bra men får inga vidare poäng. Hon växer mycket långsammare än andra i sin årskull har vi sett, hon är vacker och korrekt men lite tunn om benen och halsen och bred på mitten liksom ;) Har även lite dålig framåtbjudning i ringen men det börjar bättra sig :)
Hoppas på bättre nästa år då det är dags för treårspremieringen.

Hon har iaf inte fått mindre än 37. Hon är två år gammal och under tillväxt. Utöver det har hon inte gjort jättemycket mer än miljöträning. Har liksom inte orkat jobba kontinuerligt med henne. Hon blir nog inkörd så småningom ändå, tryggaste och kavataste damen i stan :)
 
Jag knuffade ju upp tråden med ett kort inlägg.
Får väl del med mig lite av mina arbetande ponnysar också.

När husse fäller träd ska de hem också, perfekt att skola in den nyinkörda unghästen i parkörning då...

för målet har ju varit att hämta hem barnen från skolan med parvagnen, sista dagen före sommarlovet...
13445818_10153728737197404_5369114008605569925_n.jpg

(nej, utrustningen är inte perfekt anpassad, det blev lite brådis på slutet... :crazy: )

Åsså är det himla smidigt att kunna hänga med sonen på en liten runda ut genom att sätta sig själv i vagnen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 610
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 540
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp