Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det inte fler med shetlandsponnyer som vill dela med sig lite av vardagen?

Här är det mest väntans tider. Lovis och Cassis är dräktiga båda två, unghästarna växer och gammelgubbarna latar sig mest..

bifogar en hälsning från Lovis (småländskt skogstroll?? :p :love: )
15590145_10154227038647404_526451926680356651_n.jpg
 
Det där med arbetsmyror är nog ganska rastypiskt :love:, jag letar fortfarande efter de sura, lata ponnyer som icke invigda påstår finns...

På ridskolan har vi en äldre shettisdam som fortfarande är väldigt pigg men som p.g.a. sin ålder och storlek inte går så många lektioner. När hon går lektioner så är hon lite svårriden för de små barnen eftersom hon är så pigg! Föräldern som leder henne brukar få jobba rätt bra. Stark och pigg är hon! Hon är stallets maskot och följer med på diverse reklamuppdrag och är lugnet själv i alla möjliga konstiga situationer som hade fått de flesta andra ponnys att bli stressade. Aldrig sur oavsett hur många små barn som ryktar och pysslar med henne! En fantastisk liten dam är det!
 
Jag får väl fortsätta hålla liv i den här tråden och hoppas att fler hänger på!

Med våren kommer värmen och det gör att vi inte längre kan ha hösilagebal stående i ena hagen. Och då får vi i stället hämta hösilage från rundbalen i den andra hagen. (har inte hämtat mina småbalar än)
Och för att slippa hämta många rundor med skottkärra, fick Lovis agera traktor idag :D

17457645_10154518035617404_4712974815588831749_n.jpg


(pojkarna satt där bara medan jag tog bilden...)
 
jag fortsätter min monolog i tråden och hoppas få lite "mothugg"... ;)

Årets första föl är här - Hippotekets Rimini
18835942_10154734742127404_198196598800790919_n.jpg

Nu väntar vi bara på att nästa sto ska föla också.

Har sålt min unghingst, så det är bara gammelgubben, två avelsston, ett ettårsto och årets föl kvar...

Hur går det för Er andra med shetlandsponnyer?
 
dax att putta upp den här tråden igen och fortsätta med monologen - i hopp om att fler ska hänga på!

Idag har jag och dottern varit på trickträningskurs, med världens finaste :love: (och tjockaste :o) Lovis. Ingen av oss har testat detta tidigare, så man kan ju inte förvänta sig storverk. Men två enkla trick lyckades vi få till idag! Och det är mycket, för att vara på samma dag... "Puss" och "bergsgeten" provade vi idag. Den första kräver kanske ingen förklaring, den andra går ut på att ponnyn ska ta några steg framåt med bakbenen medan frambenen står stilla, så att den stannar med fötterna nära varandra. Typ...

23172583_10155166189177404_2568985365282890264_n.jpg


23167477_10155166190517404_7732997947661712889_n.jpg
 
dax att putta upp den här tråden igen och fortsätta med monologen - i hopp om att fler ska hänga på!

Idag har jag och dottern varit på trickträningskurs, med världens finaste :love: (och tjockaste :o) Lovis. Ingen av oss har testat detta tidigare, så man kan ju inte förvänta sig storverk. Men två enkla trick lyckades vi få till idag! Och det är mycket, för att vara på samma dag... "Puss" och "bergsgeten" provade vi idag. Den första kräver kanske ingen förklaring, den andra går ut på att ponnyn ska ta några steg framåt med bakbenen medan frambenen står stilla, så att den stannar med fötterna nära varandra. Typ...

23172583_10155166189177404_2568985365282890264_n.jpg


23167477_10155166190517404_7732997947661712889_n.jpg
Jag kommenterar, så blir det iaf en DIALOG...:D

Så söt liten shettis!!!:love::love::love: Kul att hitta på nåt nytt ibland!:)
 
Jag kommenterar, så blir det iaf en DIALOG...:D

Så söt liten shettis!!!:love::love::love: Kul att hitta på nåt nytt ibland!:)
Tack!

Jag kan också skriva en kommentar om hennes hull.
Hon kommer ur ett extremt lättfött möderne. Har gått i bantarhage hela sommaren och var faktiskt rätt okej i hullet. Vi körde henne lite också. Sen blev hon rätt illa sparkad, så hon har varit halt i nästan 2 månader. Och utan att kunna motionera en extremt lättfödd ponny är det väldigt svårt att hålla hullet på den. :(
 
dax att putta upp den här tråden igen och fortsätta med monologen - i hopp om att fler ska hänga på!

Idag har jag och dottern varit på trickträningskurs, med världens finaste :love: (och tjockaste :o) Lovis. Ingen av oss har testat detta tidigare, så man kan ju inte förvänta sig storverk. Men två enkla trick lyckades vi få till idag! Och det är mycket, för att vara på samma dag... "Puss" och "bergsgeten" provade vi idag. Den första kräver kanske ingen förklaring, den andra går ut på att ponnyn ska ta några steg framåt med bakbenen medan frambenen står stilla, så att den stannar med fötterna nära varandra. Typ...

23172583_10155166189177404_2568985365282890264_n.jpg


23167477_10155166190517404_7732997947661712889_n.jpg
Kul med trick! Jag har ofta fått frågan om inte jag ska trickträna mina ponnys, men efter att ha mött en ponny som körde en hel repertoar för en bit godis heeela tiden, så blev jag lite avtänd. Sen blir jag lite fundersam på om de inte blir väldigt nafsiga?
 
:angel::angel::angel:
Tack!

Jag kan också skriva en kommentar om hennes hull.
Hon kommer ur ett extremt lättfött möderne. Har gått i bantarhage hela sommaren och var faktiskt rätt okej i hullet. Vi körde henne lite också. Sen blev hon rätt illa sparkad, så hon har varit halt i nästan 2 månader. Och utan att kunna motionera en extremt lättfödd ponny är det väldigt svårt att hålla hullet på den. :(
Äsch, det är väl som på min, det är bara päls......:angel::angel::angel:
 
Kul med trick! Jag har ofta fått frågan om inte jag ska trickträna mina ponnys, men efter att ha mött en ponny som körde en hel repertoar för en bit godis heeela tiden, så blev jag lite avtänd. Sen blir jag lite fundersam på om de inte blir väldigt nafsiga?
bra fråga!
På vår kurs fick deltagarna varsin klicker, tanken är väl att den ska ersätta godisbiten så snart de lärt sig att det betyder samma sak. (jag är skitdålig på hur det fungerar)
Det är nog också väldigt varierande hur nafsiga de blir. Lovis ville ju knappt ens ha godiset först, så vi fick vara lite påhittiga för att hitta något som motiverade henne...
 
:angel::angel::angel:
Äsch, det är väl som på min, det är bara päls......:angel::angel::angel:
*harkel* *humm* :angel: :o :angel:
Näää, tyvärr inte så enkelt. :arghh:
Hon är verkligen extremt lättfödd och efter att dessutom ha varit skadad gick det käpprätt åt skogen.... Hon är precis friskförklarad nu, ska försöka hinna köra henne lite mer, men det är ju svårare att lyckas med det den här tiden på året...
 
Kul med trick! Jag har ofta fått frågan om inte jag ska trickträna mina ponnys, men efter att ha mött en ponny som körde en hel repertoar för en bit godis heeela tiden, så blev jag lite avtänd. Sen blir jag lite fundersam på om de inte blir väldigt nafsiga?

Mina får inget godis när vi tränar agilliy. Berömmer med rösten, funkar hur bra som hällst.
 
Fast agility och trick är väl inte samma sak?
korrekt uppfattat.
Det finns säkert olika skolor, det vi lärde oss igår var "positiv förstärkning", att direkt berömma på ett sätt hästen förstår, när den gör det som önskas. Och visst kan man använda rösten som beröm också, men eftersom vi ofta pratar hela tiden kan det bli svårt för hästen att urskilja när berömmet kommer.
Vi såg igår hur snabbt det gick att få hästarna att förstå vad det var vi ville att de skulle göra, när vi följde de instruktioner vi fick.
(det enda jag är osäker på är hur man byter bort godiset mot klick)
 
Följt tråden till och från. Kan presentera min lilla dam som jag har på foder men tror hon blir kvar.. En maxad dam på 105 cm som jag haft i snart 7 år. Började som sällskap då jag köpte ny storhäst men det vill hon absolut inte vara ;) körs, rids och promeneras. Har haft tur som alltid haft underbara medryttare till henne, hade vart svårt utan dem. Tyvärr känsligt för fång men hoppas vi har fått koll på det nu
 
Jag fortsätter putta lite på den här tråden och hoppas få igång lite mer babbel här!

I år väntas inga föl hos oss. Förra årets föl går kvar på lösdriften med sin mamma (Cassis) och kommer så få göra tills någon av dem tröttnar... Det är dock inga som helst problem att ta in mamman en natt eller gå en promenad med avkomman utan att mamma följer med. Trygg uppväxt ger trygg unghäst. :)

Jag har börjat skola ihop Lovis och Cassis så de ska bli ett välfungerande ponnypar framöver. De är väldigt olika i temperamentet - Cassis är pigg och kan nästan bli lite småhet ibland (och förvirrad om nåt händer) medan Lovis är tryggheten personifierad och även om hon gillar att jobba så är det inte särskilt mycket fart i henne... Men faktum är att de funkar jättebra ihop i par!
Nu är isen äntligen borta från grusvägen, så vi har varit ute en sväng och klafsat idag! Provade att låta dem galoppera framför vagnen idag och även det gick alldeles jättebra! :heartlove:

29511115_10155513634547404_7016134083366155980_n.jpg
 
Åh ja :)
Har skaffat stuterinamn i höstas, har två ministon och ett tredje "på väg" (ska titta på och bestämma mig först). Så i morgon ska jag åka ett antal mil och titta på ett diplomsto :up:
Hon kan ligga något över minimåttet men känner inte att det gör något då hon är så fin och verkar trevlig.

Just nu har jag damerna Hilda f.14 och Savanna f.17 samt ett russ.

Damen jag ska inspektera är f.09, visad med 41p och diplom samt 40 och 41 p på utställning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 788
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp