Bukefalos 28 år!

Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Han ska visas den 25:e september i Svenljunga. Sen får vi se vad han får för bedömning så bestämmer vi efter det om han ska sparas som hingst för den sakens skull. Han kommer i vilket fall som helst inte kastreras än. Har tänkt att han får gå som hingst i alla fall ett år till så han får växa till sig, om inget oförutsätt sker vill säga. Så han visas väl nästa sommar med innan ev kastrering :)

Men jag har aningar om att han kommer bli övervuxen, är rejält stor redan. I och för sig så ska släktingarna på mammans sida växt mkt det första året och sen avtatt, så vi får se. :)
 
Sv: Shettistråden!

Det är en tjej ;) Tror dock att hon har ett annat namn som liknar Sickan, men vi har alltid kallat henne för det :)

Ja man blir ju jätteglad! Vi har en låneponny hemma som var skygg för människor (stackarn, han är sjuukt söt!) och vi har varit inne och matat honom med för mycket godis antar jag .. :angel: Nu när jag ropade på Sickan kom HAN i full galopp mot mig, gnäggandes. Blev så himla glad att det inte gick att beskriva. Lillkillen börjar bli tam och det är härligt. :) Tråkigt att ha en ponny man inte kan röra vid utan att den blir rädd. ;)

Vad roligt att det går framåt med den skygga lilla killen! Min tjej är ju verkligen döpt till Sickan, sådär halvkul namn, men men, hon är söt o fin ändå!
 
Sv: Shettistråden!

Kl

Malva-bus har alltid något skit för sig, det måste vara det som är charmen med shettis :D
Ett par nya bilder som togs härom dagen =)

31607162.jpg


31607190.jpg
 
Sv: Shettistråden!

*KL*

Idag har jag och min lille prins varit ute i skogen och dragit pinnar, han vinklar knappt öronen, så himla cool :love:

Han ska få dra lite i helgen igen, sen är det dags att få tag på en vettig vagn tror jag! Han är så supercool med alla och alla, jag älskar verkligen min lila fuxkille!
 
Sv: Shettistråden!

Visst är det underbart att de är så okomplicerade? De är en fröjd att hålla på med!!

När vi "packade ur" vår lilla ur transporten trodde vi nästan att det var nåt fel på henne för hon var så cool och så lättsam. Man borde uppfinna shettisar i ridhäststorlek också ;)

kikiblomma.jpg
 
Sv: Shettistråden!

Ja, vi för gå på andra hållet mot miniaveln?Avla på så STORA shettisar som möjligt!!
I helgen var jag och min häst på kurs! Det var egentligen en islandshästkurs, men då jag för tillfället inte har nån ridhäst, och inte ville betala utan att få nåt för det, så tog jag med shettisen.
Tränaren såg lite fundersam ut då jag dök upp med den lilla! Vi övade mkt ledarskapsövningar, MKT nyttigt att få lite sånt att träna!! Sen gick det mot lösgörande övningar.
Sista passet tömkörde jag och hon var duktig! Började söka sig mot fomrem emmellanåt. Tränaren tyckte verkligen hon var charmig, han tyckte nog det var kul med nåt annorlunda!

Fick höra att den lilla ponnyn hade dresserat sin tränare väl! Hihi!
 
Sv: Shettistråden!

kl


Shetlandsponnyer är fantastiska! Har alltid velat ha en (eller två), och nu har jag äntligen skaffat dem :D

Har dock "bara" haft dem i tre månader så ursäkta hullet ;) Har inte lagt ner mig på att banta så mycket. De har dock blivit smalare sen jag fick dem.

~

WAYNE
Född 1995
Mörkbrun (Fast registrerad som svart. Dock tycker jag inte han är svart någonstans)
105 cm
E. Valentijn v.d. Amstelhof
U. Wendy v.d. Vuurbaak

Wayne är världens snällaste! Pigg och glad och älskar att arbeta. Inte en "typisk" shettis i huvudet. Vill alltid vara till lags och gör alltid sitt bästa. Han är både inriden och inkörd. Tror att han har tävlat lite som ung. Var hingst ganska länge så han har ganska mycket massa. Har även börjat tömköra med mycket gott resultat! Han är lite bakrädd men han blir säkrare för varje dag.

Wayne är jättegullig och kan gå lös ute i skogen, trots att det växer mat överallt. Halkar han efter så smackar man lite så springer han ikapp i trav :love:

Enda minuset är kanske att han, utan att förmänskliga honom, är väldigt känslig och svartsjuk. Låter man honom vila två dagar eller mer och samtidigt bara tar ut den andra ponnyn under dessa dagar är det bara att börja om igen. Då tittar han med bitchig blick på en några dagar och man måste verkligen förtjäna hans kärlek. Fast klappar man på honom ett tag så brukar han bli sig själv igen ;)

31648235.jpg


31648234.jpg



GUS
Född 2004
Fux med genomgående bläs (lite stickelhårig)
Inte mätt men ca 107 cm hög
Ej godkänd stam men;
E. Valle
U. Silvan

Gus är verkligen världens charmigaste! Han är alltid glad och nyfiken, och så SÖT med sin jättelugg och stora bläs! Även han är supersnäll.

Gus är totalt orädd för allting. Han hänger med på allt och vill alltid att det ska hända saker. Han är väldigt pigg och alert, men ändå lydig och blir inte "laddad" och omöjlig om han får vila några dagar. Inkörd men inte inriden än. Han är jätteduktig på att hoppa, är väldigt snabb och har ett fint steg, så han kan mycket väl bli en fin allround-tävlingsponny om några år ("har" en liten ryttare som kan rida honom).

Hans minus är väl att han gärna vill bestämma själv ;) När man kör eller tömkör och ska vända hemåt så vill han oftast gå 20 mil till, så då ska han resa sig. Då är det enda gången han kan bli lite sur. Sen så kan hans "pigghet" och nyfikenhet bli lite väääl mycket ibland. Han är otroligt rastlös och vill helst inte stå stilla för en sekund.

Eftersom han har okänd stam är det ju inte helt omöjligt att det finns någon annan ras i honom, och jag har funderat på om han inte är lite welsh också. Han har welshponnyns utstrålning och kvickhet, samt lite längre ben och luftigare gångarter än en renrasig shettis. Sedan är ju stor vita tecken och stickelhår mer vanligt hos welshar än hos shetlandsponnys. Men jag vet inte. Han kanske bara är en ädel shettis.

31648282.jpg


31648303.jpg
 
Sv: Shettistråden!

Ingen som helst tvekan om att din "Wayne" är svart,
riktigt fin är han ju också:laugh:

Om du tycker han ser mörkbrun/brun ut, så är det bara för att han är solblekt
dom flesta svarta blir det, helt normalt...

Lycka till med dina efterlängtade shettisar...
 
Sv: Shettistråden!

Tack! :D

Fast han ser väldigt mörk ut på bilderna vet jag :p I verkligheten är han verkligen mörkt brun på hela kroppen. Men ja, han kanske har blekts under åren, haha.
 
Sv: Shettistråden!

Idag tränade jag lite ledarskap med Sickan igen, så duktig så!! Har gjort skillnad på flera punkter att vi har gjort upp om ledarskapet, skönt! Inte för att hon var svår eller dum förut, men nu är hon ännu mer fantastisk!
 
Sv: Shettistråden!

Både ja o nej,, i Wayne:s fall så är det enkelt då han ju har i princip svart stamtavla om du förstår hur jag menar,, naturligtvis ska man se individen framför sig också,,
men i många fall kan man se på stamtavlan vilken färg hästen ska/kan ha,, i ditt fall så är det med all sannorlighet en svart ponny det också,,

o jag ser att du har ett barnbarn till Hector,, det har jag också :laugh:
 
Sv: Shettistråden!

Ahh, ja då förstår jag hur du menade :)
Ja, jag tycker nog att hon är svart så det är så jag säger om ngn frågar vad hon är för färg. Jag ska se om jag hittar ngn bild på henne som jag kan visa, jag återkommer med det.

Vad skoj med en släkting. Jag är totalt novis när det gäller härstamning faktiskt, jag köpte min tjej för att hon har en fantastisk personlighet så hennes stamtavla brydde jag mig inte om alls även om det var fint att hon hade en :p
 
Sv: Shettistråden!

Blir nyfiken, hur hög är din tjej?
Hon har ju mini på fadersidan, men modersidan är "normalstor"...

Jag har enbart mini i mina stammar så de är omkring 79-82..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 640
Senast: Solis
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: hamilton1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 407
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 779
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp