Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Ja hon ägde dem inte så länge enligt passet så har hon bara ägt dem i ett år!.

Oki hehe... Jag älskar mina hästar även om dem inte e renrasiga. för mig spelar det ingen roll, så länge individen är så som man vill ha den så!

Men som sagt fölet e väldigt söt!=)
 
Sv: Shettistråden!

KL

Vad många jättefina shettisar!!!! Gillade färgen på Duplos fux - jättevacker! Och Anniikas ponny med de stora, snälla ögonen :love:

Här är två nya bilder på min ponny, från i dag när hästarna hade söndagsvila i hagen. Visst är de hur goa som helst! :love::love:

sndag1.jpg

sndag2.jpg
 
Sv: Shettistråden!

Underbara Narnia, saknar henne verkligen. Ni får komma ut o titta på de andra shettisarna vi har med
 
Sv: Shettistråden!

Mormor Hetja har högst troligt bukskäcksanlag då många av hennes avkommor har höga vita strumpor, fläck under magen och glosöga. Vet inte om det påverkar vitheten?
 
Sv: Shettistråden!

KL

Då får jag presentera min Belinda som är en förtjusande dam på 15 år. Hon är e Fernando v.d Bosrand - Billy Boy. Och hon är reggad som brunskäck, så man undrar ju hur idkontrollanten tänkte där..

img_1785.jpg


Belinda är sällskapshäst till mitt arabsto, min körhäst, sonens ridhäst, vår lilla maskot :love: Hon är en häst som man kan göra ALLT med och hon är alltid glad, pigg och positiv. En liten drömponny!

Hon har fått två föl, varav det sista hos mig (fast det var inte jag som betäckte henne - det var förra ägaren). Tyvärr föddes han med krumma ben och vu var tvugna att ta bort honom vid tre månaders ålder. Det har tagit hårt på Belinda och jag önskar hon kunde få ett föl till, men det vågar jag inte förrän det finns ett test som visar att hingsten är fri från anlaget..

Belinda och nyfödd fölis:
juni236.jpg


När han var tre månader:
aug42.jpg


Det är två år sedan nu.
 
Sv: Shettistråden!

Okej, så intressant! :D Jag hoppas det var mig du menade? :o

Min shettis har enbart fuxar på sin mamma sida, MEN på hennes pappa sida finns inga fuxar (dock är hennes farfar rödskäck)!
e: Svart.
ee: Rödskäck stickelhårig.
eu: Musblackskäck.

eue: Svartskäck.
euu: Musblack.

euue: Svartskäck.
euuu: Brunblac.


Har kollat hennes mammas stam, och det finns några stycken som inte är fuxar (dock har det nog ingen betydelse, är så långt bak!). Men slänger ur det här med:

uuu: Brunblack.
uuuu: Skimmel.
uueu: Skimmel.

Vet inte om hon kan ha något annat anlag än bara fux? Alltså jag kan verkligen inget om färger, men är riktigt nyfiken, och hon ser inte ut som en typisk fux! :confused: :laugh:
 
Sv: Shettistråden!

Återigen...
Det finns inga "typiska" fuxar,, eller om du så vill, din ÄR en typisk fux..
Det är redan förklarat för dig angående fuxvarianterna,,

och hon har inga som helst anlag för vare sig black eller skäckfärgerna bakåt i stammen,, för att ha ett anlag för skäck eller black så måste de ha den färgen själva, om de inte har den, så spelar det inte nån roll hur många sådana du hittar i stamtavlan.
Vad hon får för färger på eventuella avkommor är helt avgörande viken färg det är på hingsten. t.ex musblack är en svart häst med ett blekanlag,,brunblack brun häst med blekanlag,, rödskäck är en fux med skäckanlag,, o t.ex musblackskäck är en svart häst med både blekanlaget ock skäckanlaget.
 
Senast ändrad:
Sv: Shettistråden!

Nej, jag svarade PiperGarden (du ser vem man svarar till höger ovanför varje inlägg), såg inte ditt inlägg!

Men nu har jag kikat på ditt inlägg och ser att din ponny är av samma slag som min. Mörkfux med flax.
18861063.jpg
18861114.jpg


Det ENDA som går att förväxla denna färg med är silverbrun, men som jag skrev tidigare är silver inte påvisat hos shetlandsponnyn - alla individer som testats har varit fuxar.

Om jag tar islandshästar som exempel, för att visa likheten mellan färgerna:
Mörkfux med flax.
28705387.jpg


Silverbrun
25760_10150152564960596_881245595_11389286_7568473_n.jpg
 
Sv: Shettistråden!

Är ledsen, men svarade inte dig. Jag är bara nyfiken, så ursäkta!
Duplo skrev om tex mörkfux med falx, så jag blev intresserad utav det.

Jag har redan förstått vad du tycker, men andra personer har andra åsikter och jag tycker det är intressant att höra.
 
Sv: Shettistråden!

Okej, ursäkta! Är inte så "hemma" på Bukefalos!
Ja, de är väldigt lika i färgen! Jag tycker de ser lite mer silverbruna ut än fuxfärgade (om man jämför med isisarna), men det är väl bara som det ser ut! ;)
 
Sv: Shettistråden!

Inte behöver du be om ursäkt heller,
o det här är ingenting som "jag tycker", utan det är ren fakta,

och jaaa, jag är utbildad id-kontrollant med genomgången färgkurs så jag är extra noga med att påpeka o försöka rätta till då jag ser att nån fått nåt om bakfoten ;)

vet också att det inte var riktat till just mig,
men du skriver hela tiden att ditt sto inte är en typisk fux, o det är en fux hon är, oavsett vad du eller andra har för åsikt,,:)
 
Sv: Shettistråden!

Då får jag presentera min Belinda som är en förtjusande dam på 15 år. Hon är e Fernando v.d Bosrand - Billy Boy. Och hon är reggad som brunskäck, så man undrar ju hur idkontrollanten tänkte där..

Hon är jättefin! Vad är det för härstamning på morfar Billy Boy?
 
Sv: Shettistråden!

Underbara Narnia, saknar henne verkligen. Ni får komma ut o titta på de andra shettisarna vi har med

Det gör vi gärna! Du är självklart välkommen hem till oss för att hälsa på lilla Narnia. Det är ju inte många mil mellan oss!
 
Sv: Shettistråden!

Knapplån...

Hur mycket väger en shettis på´t ungefär egentligen? Jag hör så himla olika och givetvis ÄR det olika men jag undrar lite vad en skapligt normalhullad, skapligt normalstor shettis väger på ett ungefär? Någon som kan ge en fingervisning?

Hur hög skulle man förresten säga att en genomsnittlig shettis är? På ett ungefär där med :p
 
Sv: Shettistråden!

Hej där!
Ger dig de säkra uppgifter jag personligen har angående vikt,

minishetlandssto, 9år, 83cm,
vägd på våg på strömsholm, något tunn då, vikt 126kg,,

minishetlandssto 7år, normalhull 80cm,
vägd på våg på strömsholm 116kg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 585
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 671
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
64 131
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp